Skogsridning eller ridbanan?

Chili

Trådstartare
Vill veta era åsikter!
Tycker ni man kan träna lika bra i skogen som på en ridbana? Ni kanske hellre rider på en åker när ni måste träna saker som att böja i hörnen? Eller träna avancerad hoppning?
Och nu menar jag skogen = allt som inte är ett inhägnat område i princip. Alltså off-road ;) , grusvägar, stigar osv.

Är Ulla Håkansson den "enda" dressyrryttaren i världen som nästan uteslutande rider sina hästar i skogen? Finns det hoppryttare som föredrar naturhinder och terrängbanor?
Fram med åsikterna nu :bump:

Sv: Skogsridning eller ridbanan?

Jag föredrar att rida i skogen vad än jag ska träna (hoppar inte så avancerat då jag är hopprädd). Den enda gången jag brukar rida på ridbana är om jag ska rida lektion eller rida programm.

Det finns ju naturliga svängar och på bredare stigar kan man göra små serpentiner om man vill träna svängningar och böjningar.

Har ingen egen polle men både jag och hästarna och ridit föredrar att jobba i skogen än att traggla runt runt på en ridbana.

Har man tillgång till bra vägar så självklart!
Jag hade aldrig kommit så långt med Johan om man inte kan göra lika mycket ute i skogen som i ridhus/paddock

för jag får den naturliga bjudningen som han helst inte visar på banan :)

Här är det "off road" som gäller. Tog med mig ett par kompisar en gång ut i skogen på förra stället (riktigt härligt Hälsingeskog som tyvärr inte finns här i Småland)...och se dom blev paff och jag fick kommentarer som att "Jag visste inte att man kunde rida på sån här mark"!!! Nå, jag öppnade lite ögon där:) och deras hästar ser mer av skogen nu än förrut.

Jag rider hela program (western) överallt som passar. Enda gången jag rider på ridbana just nu är när jag ska rida för en tränare och ev. någon gång om vädret är ledsamt och underlaget dåligt (oftast vintertid)... :cool:

Vad härligt!
Jag är av samma åsikt. Jag tränar dock inte aktivt för något, funderar bara på att kanske pröva på distans :) och då är det ju nästan uteslutande uteridning.
Annars tycker jag inte det finns någon härligare träning än att rida där man knappt kommer fram. Höga knälyft, mer stopp och lydnad än om man rider på en väg/stig, smidighet och mkt vändningar :)

Det är inte en riktig ridtur förrän man kommer hem svettig och med halva skogen innanför jackan ;) :D :cool:

Jag föredrar att rida ute, det ända är att man inte har en spegel som i rid huset och det kan vara svårt att hoppa mer anvaseade övningar i skogen med tanke på att man måste dra med sig hindrerna ut, men att ha änklare hinder ute är inga problem om man äger marken själv för det kan man ju låta stå ute.

Önskar att jag hade bättre ridvägar här. Men det skall ja ha när jag köpper egen gård.

Kram

Jag gör nästan all tråning i skogen. För tillfället har jag ridit in en travare över sommaren och tyckte att han böjde ganska bra i kurvor så vi skulle rida några volter på ett fält...plötsligt upptäckte jag att det inte alls fungerade så bra som jag trodde... måste visst besöka fältet oftar...
Har tyvärr upptäckt att jag själv har svårt att riktigt få igenom allt på skogsvägarna - behöver lite "öppen yta" för att upptäcka mina egna brister nu och då...

Jag håller med lite faktiskt. Just hörnrundningarna är lite svåra att öva på ute, speciellt om man sitter på en häst som behöver lära sig och inte redan kan.
Annars så är det ju ganska lätt. En tjej i mitt stall brukade öva galoppombyten på en skogsväg som gick som ett S. Helt perfekt övning, då den hästen var strulig/bockig/stegrade på banan.

Jag har haft min häst i 1½ år jag tror att jag kan räkna gångerna vi har varit i ridhus/på bana på mina fingrar och tår.

Han har en bra bjudning i skogen, och därifrån kan jag jobba honom mkt bättre. Nu för tiden tycker han att det är jätteskoj att komma in i ridhuset och jobba de ggr vi gör det. Därför rider jag min häst ute, och kollar sedan av att allt funkat i ridhus med tränare! Och hittills har jag fått en massa beröm över bjudningen hos min häst, öronen är alltid spetsade!

Jag föredrar en mix av det, dock mest i skogen.
Rider nog på bana en gång i veckan max, och då är jag inte där för att sitta och jobba skiten ur mig och hästen, utan för att vänja pållan vid att det inte är så farligt att vara på ridbanan och strutta runt lite.

Hon har nämligen AVSKYTT det förut, men vi har tagit det lugnt, nu börjar det lostna och går riktigt bra.
Hon TRAVADE tom över TRE bommar i förrgår utan att jag behövde övertala henne :love: Helt ooootroligt :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Rider i skogen och på vägarna, tränar mkt sidvärts, tempoväxlingar. Nackdelen är att Menja inte kan koncentrera sig lika bra. Men jag föredrar vägarna. Hon tycker desutom att det är asroligt att hoppa ute i skogen, men det är tråkigt att hoppa över "riktiga" hinder i paddocken. Inte alls samma bjudninhg,...

Har vi samma problem eller vadå... :smirk: Min pålle går över bommarna ganska snällt om man lägger ut dem på grusvägen bredvid ridbanan. Då är det ju en HELT annan sak :idea:
Och framåtbjudningen på banan kan väl liknas med att springa in i en vägg...

Ja det har vi nog.. :crazy: :D I skogen kan man springa hur mycket som helst och vart som helst, "tjihooooo vad kuuuul det är matte!!".
Det allra roligaste är att köra rakt in i skogen och kliva runt bland stockar och ris.

Men på ridbanan.. Hmm.. :crazy:
Frammåtbjudningen finns inte. Inte ett dugg. Jo, det skulle vara om man tar sats bortifrån ena kortsidan och travar mot utgången på andra kortsidan.. :smirk: Då funkar det. Då pinnar hon som bara den, typ "Jippiiii, jag får gå hem!".

Jag fick alltså bli riktigt sur på henne för att få henne över bommarna i lördes :mad: hon bara tvärstannade trots att vi kom på dem i skritt och jag krävde inte något annat än att hon skulle ÖVER dem. Hon hade dessutom klivit över ett litet krysshinder precis innan utan problem (i skritt :D ).

Visst, jag hade kunnat tvinga henne med sporrar, spö och diverse, men det vill jag bara inte göra. Jag har accepterat att gamla damen (20 bast) är som hon är, nöjd med att hon är glad och mår bra det är huvudsaken.. :D

Senast ändrad av en moderator:

Du sitter iaf inte på en 5 årig unghäst :o :crazy: Kunde ju tro att något är fel, men han är ju ALDRIG pigg. När man släpper honom i hagen vänder han sig lojt mot en och ser ledsen ut, "Får jag inte mer klappar och omtanka idag matte?" :love: Inga snabba galopper iväg till kompisarna på vidderna här inte.
Nåja, jag är nöjd med honom som han är, nordsvenskar är skogsmullar, födda till att vara det, och trivs han där får han vara där :smirk:

Jag rider nästan uteslutande ute i naturen, och nån gång ibland i ridhus. Hoppar gör jag oftare inne men det beror på att det inte finns så mkt "naturhinder" härute. Jag tycker det ger lika mycket att rida ute, om inte mer! :)

Jag föredrar skogen då hästen också gör det. Han blir mer framåt och mer samarbetsvillig, så ridbanan känns mest onödig.

Tja, jag har inte tillgång till ridbana/hus så ofta, så det blir mest i skogen. Det är svårare att rida ute, tycker jag, och det känns helt plötsligt jättelätt när jag väl kommer iväg till ridbana. Man HAR faktiskt väldigt mycket hjälp av väggarna upptäcker man då. ;)

Hoppa gör jag däremot ogärna ute, jag känner mig inte säker då på något sätt.

Jag rider uteslutande i skogen. Vintertid är efter grusväg det ENDA jag har. Vår - sommar - höst så kan jag rida på betet och/eller ängar/åkrar med. Jag har 45 min med transport till uteridbana och 30 minuter med transport till ridhus (med tillhörande uteridbana men den är så mkt dyrare att lösa kort för). Jag väljer att åka till uteridbanan de gånger jag åker (rätt sällan). Jag tycker helt enkelt det är bättre att rida lite skogen, lite på en äng och lite i skogen. Ser ingen kvalitetsskillnad mellan äng och ridbana FÖRUTOM att man får förbaskat dålig koll på hur stor en 20-metersvolt är, och det i princip bara blir fel att rida igenom ett program, för sen när man är på bana är alla avstånd fel ;) (Och ja jag är för lat för att mäta upp en korrekt på ängen).

Hopptränar gör jag i ridhuset, skutta hemma på äng/betet/i skogen.

Så, jag föredrar DEFINITIVT ute (kan man få slippa insekterna bara?), men skulle GÄRNA ha ett ridhus att ta mig till vintertid eftersom det märks TYDLIGT på vårkanten att vi inte ridit på böjda spår på hela vintern =/

Jag tränar gärna i skogen och på ängar. Har en stor hage själv som tjänar som träningsplats när inga beteshästar går där. Sen finns ett större fält hos grannen att rida på. Andra grannen håller med fina stubbåkrar och så massor av skog överallt. Gillar att rida dressyr på fält, då man inte har samma begränsningar som på ridbana/ridhus. Man kan variera mer, sora volter, långa ökningar, rakrikta utan stöd av staket och vägar osv. Intervalltränar gärna på fält också. Samma sak i skogen, där kan man också variera väldigt mycket.

När jag ska sätta igång min häst så rider jag skogsridning (fast jag föredrar nästan alltid off-road varianten i dålig terräng så får hästen jobba ordentligt och jag slipper tänka på form och grejer ;) ) om jag rder på en grusväg så lägger jag in lite dressyrarbete, men föredrar att göra det på ridbanan och se uteritter mer som muskel/konditionsträning snarare än ett dressyrpass.
Sedan lägger jag in lite arbete för hand för att muskla upp "ridhästmusklerna" och sedan uppsuttet på ridbanan, fortfarande varierat med lite skogsridning.

Jag tycker hästen musklar sej BÄTTRE vad gäller bärighet o dyl. av att gå i dålig terräng än av att gå på ridbanan. Så för mej är att rida i skogen en trygghet ifall dressyrarbetet inte går bra så samlar han sej spontant i skogen när det blir nedförsbackar eller taskigt underlag.

Liknande trådar

Träning ... lägga upp igångsättning och träning för denna häst? 1. Hästen har varit halt i ca 5 veckor men är nu bra. 2. Hästen har innan...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Perla
·
Ridning går det? Man läser och hör ofta om att skrittarbetet är underskattat och att det går att bygga upp hästarna bra i skritt. Dessutom...
2
Svar
28
· Visningar
12 662
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·
E
Distans Jag var på en distanskurs förra helgen och blev intresserad av att börja delta i distansritter. Jag har tänkt delta i minst två...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama