skogskörning för skojs skull?? HUR??

ameo

Trådstartare
Moderator
Håller på att köra in min 4-årshingst (shettis) och har konstaterat att HONOM kanske jag skulle kunna släpa hem några mindre stockar med från vår skog... (De andra ponnyerna jag har är lite för heta på gröten för att jag skulle våga mig på det med dem)
Men jag har ingen som helst aning om hur man gör... :p
Kan man dra hem några stockar med bröstsele på eller måste jag skaffa mig en loksele? (tror iofs att jag kan fixa en hos en bekant...)
Sen nästa fråga, hurfäster man stockarna? Kan man lösa detta på nåt provisoriskt hemmagjort sätt?
Eller ska jag helt enkelt lägga ner funderingen på att dra hem stockar?

När jag körde ut stockar från stickvägarna till
uppsamlingsplatserna hade jag en bröstsele och
drog med, senare en loksele.

Jag hade en skopa med räfflor i där man lade i två tre
massavedsbitar och sen en kätting runt och sen var det bara
att skritta på.

Detta gjorde jag med ett russ.

Max stocken han drog ut var 9 meter lång och
ca 40 cm i diameter i roten. exet hade svårt att lyfta i
den i skopan. Men pålle drog:)

Någon enstaka gång så kan man använda bröstsele men om man ska göra det regelbundet så bör man ju använda loka.
Det finns en "pulka" som man lägger stocken i och som inte hugger i sten och annat så lätt. Man kan ju göra en hemma gjord av tex en gammal tunna där man också gör ett fäste för stockarna också.Dvs om man använder kätting runt stockarna och sedan fäster kättingen i pulkan så borde det funka bra.

Jag hade en skopa med räfflor i där man lade i två tre
massavedsbitar och sen en kätting runt och sen var det bara
att skritta på.

Det finns en "pulka" som man lägger stocken i och som inte hugger i sten och annat så lätt. Man kan ju göra en hemma gjord av tex en gammal tunna där man också gör ett fäste för stockarna också.Dvs om man använder kätting runt stockarna och sedan fäster kättingen i pulkan så borde det funka bra.

Ni har inga bilder på hur detta ska se ut??

Endel använder en "griptång" som de griper om stockarna med. I denna är en kätting fäst som går till bröstans draglinor.
Nordpost kanske säljer griptänger för stockar...

Intressant... Ska kika där.

Fast kag funderar lite på om man i princip skulle kunna bara fästa ett rep runt stocken och sen i selen?
Stocken ska i princip bara dras längs (grus-)vägen hem hit...

Jag har "träningssläpat" många olika saker när jag skulle köra in min shettis. Jag fäste bildäck, störar, pulkor mm i draglinorna.

Problemet med störarna var att de högg i marken. Den avsågade delen längst fram tog i marken och ponnyn fick en "stöt". Ovan nämnda förslag med en "pulka" fäst längst fram på stocken verkar väldigt bra. En anordning alltså som motverkar att stocken hugger i marken utan glider ovanpå.

Åh! Vilken bra sida! Tack för länken!

Kolla under "tips och trix". På den första bilden ser det ut som en griptång är fäst i änden på trädet! :)

Varsågod:-)
Jag läste där att pulkan visst inte är så bra med tyngre stockar,men riktigt så stora drar man väl inte fram med en shettis precis.
Synd bara att man inte hade bild på den. :(

Det absolut lättaste sättet att dra ut stockar med utan att behöva en massa (dyr) specialutrustning är att fästa draglinor vid selen och sätta dit en svängel. Du fäster sedan en dubbelkedja på mitten av svängeln. När du fäster stocken gör du helt enkelt bara en strypögla av kedjan runt stocken. Voilá, bara att tuta(?) och köra.
Så har jag gjort när jag inte har haft tillgång till en domänsax.

Gör som Fodong skriver men se upp med om stocken tar i. Då kan den svänga kraftigt och du får ett slag över benen. Det är fördelen med pulka eller sax, att de styr undan från sånt som stocken kan fastna i.

jag har använt loksele, kraftiga linor, svängel samt sax när jag dragit timmer med WM valacken. Det går även att göra som Fodong skrev att använda en kätting att lägga runt stocken så det blir en strypsnara. jag skulle inte köra utan svängel. Min herre var van att få saker mellan bakbenen men för säkerhetsskull så använder jag svängel som får isär linorna baktill. När jag sladdar volten så fäster jag linorna direkt i gallret jag sladdar med. Har bara en snabbutlösare i mellan. Visst är det kul att använda sina småpållar till allt :)

*lånar nedersta svarsknappen*

Jag har ingen svängel, kan man tillverka sig en sån själv?

Jag är alltså HELT borta när det gäller sånt här, klarar av att snurra fast sulkyn på travselen och åka bakom, ungefär...

*tänker*
Skulle man kunna ta en lite kraftigare bräda och fästa i draglinor och binda fast stocken på denna bräda?
Det handlar alltså om lite mindre björkstockar, ingen vikt, utan såna som jag i princip skulle kunna bära hem om det vore kortare avstånd...

Min första svängel var ett tjockt järnrör som jag borrade hål i varje ände för att få dit schakel samt ett hål i mitten för ett till schakel. Nackdelen med denna sorten är att har man otur så kan den böja sig och gå av på mitten men mina har hållit. Lycka till :)

I metall, ser ut som ett stort D, den "raka" pinnen är avskruvbar. (se D:et framför dig och den raka pinnen är den delen som är rak och går lodrätt) :)

Liknande trådar

T
Körning Vad ska man tänka på när man ska köra i skogen? Körde igår med min shettis å drog hem ved, jättekul tyckte både hon och jag, men vi...
Svar
15
· Visningar
3 875
Senast: Kalinka
·
Körning Hur svårt är det med körning och träning? Själv har jag kört nån enstaka gång bara, åkt rockard efter rutinerad fjording. Min man...
Svar
7
· Visningar
2 798
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama