skogsjob/gårdsjob met shettis?

alexvb

Trådstartare
Finns det människor som 'jobber' med shettisar t.a. med att släpa lite ved eller jobba på gård, anpassad på deras storlek naturligvisst. :)

Känns så kul att göra lite lätjobb med shettisen. Släpte idag lite pinnar fråm bakdelen av hagen till trädgård för att vänja henne att något hänger bakom henne/att dra lite (var inte alls tung) och jag tyckte att det var kanonkul. Hon gjorde så bra, stod helt stilla när jag fästnade pinnar mm och jag tror att hon trivs med lite job.

Jag är jättenyficken om det finns de somm 'jobber'med shettisar och vad de gör och hur de gör (kanske även bildar? )

Sv: skogsjob/gårdsjob met shettis?

Jag kör timmer med min ena shettis. Hon är helt oumbärlig på gården, eftersom hon tar sig fram där jag inte kommer fram med traktorn. I sommar har vi jobbat med att få undan alla gamla vindfällor som stormen Dagmar la ned här och där på vår mark.
Roligt och stimulerande arbete är det, och fuxfröken verkar så nöjd när hon får vara med och göra lite nytta :)

Här är sax & svängel framlagda för att koppla på i selen:

73302_10152058375464428_2108130794_n.jpg

Här står fröken och väntar snällt under tiden jag kopplar på timret i saxen:

64817_10152058546699428_1582328358_n.jpg

Och här är en bild på resultatet av den dagens arbete:

316397_10151898167629428_1861250154_n.jpg

Wow... kan hon dra dessa träer? Då är hon väll stark! Jag vågade inte mer än några pinnar, men det blev så klart att hon tyckte det var kul och även hon var väldigt duktigt med att står stilla när jag hålle på med pinnar mm. Så snäll hon var, även om hon inte är särskild erfaren. Och sen tyckte jag att det var väldigt kul. Skulle vara bra när hon kan hjälpa till på gård. Även vi har en del av hagen med ved och allt var en traktor inte kan köra. Tack .

Jo, hon är råstark min lilla fröken :)
Dock är ju dessa stockar inte mer än runt 1½ meter långa, så trots att de är rätt grova så går det bra. Vi tar givetvis dem en och en :)

Jobba på med din tjej du, det tycker jag absolut att du ska. Det är en enorm tillgång att ha en häst som kan hjälpa till på en gård.

Jag har som tanke att mina små ska få hjälpa mig med gårdssysslor här hemma så som att dra timmer och liknande, dom ska bara köras in först (alla 3...)

Vad härligt. Jag blir så glad när jag ser dessa bildar. Så duktigt de är... Jag tror föresten att de mår bra med litte sysselsättning.
Vi huggar inte tjocka träd i backdelen av hagen, så det måste nog går bra. Pratade med min man igår om detta och han blev glad att han kommer att slippa dra träder själva genom hela hagen, som han gjorde till nu :)

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 633
Senast: Liten
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Nu idag fick jag hem min katt efter att jag flyttat från orten där jag tidigare arbetade och bodde. Jag jobbade som hästskötare och fick...
Svar
4
· Visningar
2 165
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama