Sko unghäst som ej vill

A

angelhorse

Finns det några bra övningar på att få unghästen (skodd 4ggr)att
tycka att det är mindre otäckt med hovslagaren..Inga problem med att kratsa hovar men det tar en timme att sko och han är jätte spänd hela tiden....:crazy:

Sv: Sko unghäst som ej vill

Men en timme att sko är väl ingenting? Hovis får väl boka av mer tid till din häst tills han är mer avslappnad. Hur hovis beter sig och du själv inte minst, är ju jätteviktigt. Låt det ta tid, stressa inte och pressa inte hästen till att ha benen i alla konstiga vinklar som hovis önskar. Hovis får faktiskt anpassa sitt arbete lite tills hästen är lugn, det är ju ffa h*n som har att vinna på det.
Som sagt, låt det ta tid och var lugna själva så släpper det.

Lycka till!

Finns det några bra övningar på att få unghästen (skodd 4ggr)att
tycka att det är mindre otäckt med hovslagaren..Inga problem med att kratsa hovar men det tar en timme att sko och han är jätte spänd hela tiden....:crazy:

ta kanske bara 2 hovar i taget? och sen sätta ner hoven ofta så den inte hinner börja bråka nåt.
min häst tyckte hovis va jobbig förut men nu sätter han ner hovarna ofta och byter ben att jobba med ofta så han tar inte ett o samma ben hela tiden.
detta har iallafall gjort att min häst har slutat bråka och står mycke mera still.

min pålle tog i början 1½ timme att sko..nu tar de runt 1 timma.

Tack Kirre och Udda typ för bra svar...Hästviskare kan göra reklam nån annan stans:mad:

Är det slagen mot hoven hästen tycker är otäckt eller vad är det som är så läskigt med hovslagaren? Jag brukar knacka lite med hovkratsen och första gångerna jag gjorde det på unghästen försökte hon dra åt sig benet men nu bryr hon sig inte längre. Förhoppningsvis ska hon inte bry sig den dagen hovslagaren ska spika fast skor för första gången

En timme?! Jag reagerar på tiden, går det att göra ett bra jobb på den tiden?

Sen får du som ägare öva med hästen; att vara uppbunden på gången längre tider, banka på hovarna, lyfta ben och hålla uppe - även i högre positioner osv. Ta fram hammaren och slå lite på hovarna.

Tack Kirre och Udda typ för bra svar...Hästviskare kan göra reklam nån annan stans:mad:

Vilken hästviskare?

Mina egna unghästar har fått leka "hovslageri" ofta. Treåringen var aldrig skodd när jag fick honom så han var ett monster.
Jag skaffade en hammare, lyfte på benen många gånger, inte bara en gång som man gärna nöjer sig vid hovkratsning.
Plus att hovis ofta måste sträcka ut bakbenen mycket mer än vad vi gör vid hovkratsning.
Sen är det bara att banka på.

Många gånger upplevde jag också att det är själva bankandet som de reagerar på. Men om man bankar lite på hovarna varje dag så vänjer de sig snabbt.

Så lek hovslageri, ofta. Man måste vara rädd om sin hovis om man hittat nån bra.

1 timma är väl ganska så normal tid för en lättskodd okomplicerad häst...

det var ett långt inlägg här innan skrivet an nån som ville göra reklam för sig. visserligen bra tips men inget som har med skoningen att göra...

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
652
Senast: Miingla
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama