Sko problem hjälp!

TinyWiny

Trådstartare
Bakgrund:
Min häst hade när jag köpte henne halvdåliga hovar pga eftersatt hovvård, därför lät jag henne vara utan skor en period i sommras.

Tyvärr kan hon inte gå utan skor eftersom hon sliter för mycket på sina hovar och även ömmar på vissa underlag.

Provade boots när jag red/körde men eftersom hon slet hovarna så mycket i hagen så fungerade det inte ändå, hon minskade tre storlekar på bootsen:eek: under ett par månader så jag skodde på henne igen i höstas.

Genast visade hon sitt missnöje med skor:crazy: kanske är det jag som är känslig men det märktes tydligt att hennes gång blev "stummare" med skor, fast hon ömmade ju inte längre...

Läste "allt" om olika skor och provade hippogripen vid nästa skoning:) hästen var jätteglad och flöt fram på moln!

Tills den ena skon efter den andra lossnade:mad: när hovslagaren hade satt på den tredja tappskon på lika många veckor tappade hon en som jag inte hittade.

Eftersom hon sliter så kunde jag inte vänta i två veckor som leverans tiden var utan fick sko om henne med "vanliga" skor igen, med följd att hon genast fick tillbaka sin "stumma" gång och hennes irritation växer.


En av orsakerna till hennes "stumma" gång kan vara att hon har haft en lättare korsförlamning.


Känner mej värdelös som hästägare som inte har tillräcklig kunskap att hjälpa min älskling:cry: så hjälp mig!


Ge mig tips på skor som "fjädrar" och som sitter kvar!
 
Sv: Sko problem hjälp!

Bakgrund:
Min häst hade när jag köpte henne halvdåliga hovar pga eftersatt hovvård, därför lät jag henne vara utan skor en period i sommras.

Tyvärr kan hon inte gå utan skor eftersom hon sliter för mycket på sina hovar och även ömmar på vissa underlag.

Provade boots när jag red/körde men eftersom hon slet hovarna så mycket i hagen så fungerade det inte ändå, hon minskade tre storlekar på bootsen:eek: under ett par månader så jag skodde på henne igen i höstas.

Genast visade hon sitt missnöje med skor:crazy: kanske är det jag som är känslig men det märktes tydligt att hennes gång blev "stummare" med skor, fast hon ömmade ju inte längre...

Läste "allt" om olika skor och provade hippogripen vid nästa skoning:) hästen var jätteglad och flöt fram på moln!

Tills den ena skon efter den andra lossnade:mad: när hovslagaren hade satt på den tredja tappskon på lika många veckor tappade hon en som jag inte hittade.

Eftersom hon sliter så kunde jag inte vänta i två veckor som leverans tiden var utan fick sko om henne med "vanliga" skor igen, med följd att hon genast fick tillbaka sin "stumma" gång och hennes irritation växer.


En av orsakerna till hennes "stumma" gång kan vara att hon har haft en lättare korsförlamning.


Känner mej värdelös som hästägare som inte har tillräcklig kunskap att hjälpa min älskling:cry: så hjälp mig!


Ge mig tips på skor som "fjädrar" och som sitter kvar!
"Fjädrande" skor finns inte! Be hovslagaren sko hästen trångt o med korta tår så ska du se att skorna sitter kvar!
 
Sv: Sko problem hjälp!

Sko aldrig en häst trångt! Är hästen rätt balanserad i hovarna? Kan det vara så att den sliter ojämt? Är hästen barfota ökar ju cirkulationen i hovarna, och då även tillväxten (efter hand)... Du har inget möjlighet att byta hage till en med annat underlag och rida hästen med boots om det fungerade bra? Jag tycker inte att det verkar vara ett alternativ att ha stålskor på om du upplever att hästen blir stum i gången av det.
 
Sv: Sko problem hjälp!

Om hovis kan sko med hippogrip så sitter de lika länge som järnskor! Annars gör hovis något galet... Kolla hemsidan, där står tips. Såg just att den ligger nere... sorry... :crazy:
 
Sv: Sko problem hjälp!

Om hovis kan sko med hippogrip så sitter de lika länge som järnskor! Annars gör hovis något galet... Kolla hemsidan, där står tips. Såg just att den ligger nere... sorry... :crazy:



Jo att sidan ligger nere vet jag:devil: var inne på den och skickade mail till honom och har inte fått svar än...det var ett tag sedan.

*kl*
Att hippogripen ramlade av berodde på att hennes hovar utvidgade sig så mycket i varje steg att sömmen ramlade ur:crazy:
 
Sv: Sko problem hjälp!

"Fjädrande" skor finns inte! Be hovslagaren sko hästen trångt o med korta tår så ska du se att skorna sitter kvar!



Det är absolut inget alternativ för mej:devil: att sko trångt med hippogrip innebär att hela skon tillslut ligger inne i hoven och inget skyddar själva "tramp" ytan!
 
Sv: Sko problem hjälp!

Sko aldrig en häst trångt! Är hästen rätt balanserad i hovarna? Kan det vara så att den sliter ojämt? Är hästen barfota ökar ju cirkulationen i hovarna, och då även tillväxten (efter hand)... Du har inget möjlighet att byta hage till en med annat underlag och rida hästen med boots om det fungerade bra? Jag tycker inte att det verkar vara ett alternativ att ha stålskor på om du upplever att hästen blir stum i gången av det.

Problemet med boots är att hoven minskar så mycket i omfång när hon går barfota i hagen:crazy: dvs botsen som satt bra när hon var nyverkad är förstora så de ramlar av efter någon vecka...

Hade behövt ha en sko typ som hippon med tå kappa på eftersom hon sliter mycket på tån...Annars sliter hon hoven väldigt jämt och fint, hovslagaren behövde inte ta mer än lite grann på trakt stöden när hon gick barfota, problemet är att hoven inte växer lika fort som hon sliter.

Nej stålskor ÄR verkligen inget alternativ, jag vet bara inte vad jag ska hitta på istället:confused:

Tyvärr är det liknande underlag i alla hagarna, grusblandad jord ( hon som bodde här innan hade hästar som inte "fick" äta för mycket gräs för de var ju fina tävlingshästar:( så hon grusade hagarna och även om plöjning och sådd har gjort sitt till så är ju gruset ändå blandat med jorden och det sliter ju:cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Sko problem hjälp!

Vet inte om jag ska skriva detta men är din häst fräsch överhuvudtaget ?

Kanske ska åka till vetrinär och kolla igenom henne eftersom hon reagerar så på järnskor . Bara en tanke :crazy:

I annat fall det fungerar inte med sula och järnsko eller PG beslag ?
 
Sv: Sko problem hjälp!

Jag tycker det låter som om hon är väldigt utfluten i sina fötter eftersom hon minskar så drastiskt i storlek av att vara barfota. Om du vill kan jag pm:a dig telenumret till hovistjejen som fanns med på hemsidan. Det är en kompis till mig. Bara säj till i så fall.
 
Sv: Sko problem hjälp!

Vet inte om jag ska skriva detta men är din häst fräsch överhuvudtaget ?

Kanske ska åka till vetrinär och kolla igenom henne eftersom hon reagerar så på järnskor . Bara en tanke :crazy:

I annat fall det fungerar inte med sula och järnsko eller PG beslag ?



Som jag skrev tidigare så har hon haft en lättare korsförlamning:cry: denna är givetvis behandlad... vet kommer på tisdag för att gå igenom henne igen:( troligtvis hittar hon nog inte något anmärkningsvärt då heller *suck*

Det enda jag vet är att hon reagerar positivt på hippon och negativt på järnskor...

Nån sula behöver hon inte det är inte sulan som är problemet...

Hur funkar PG beslag?
 
Senast ändrad:
Sv: Sko problem hjälp!

Jag tycker det låter som om hon är väldigt utfluten i sina fötter eftersom hon minskar så drastiskt i storlek av att vara barfota. Om du vill kan jag pm:a dig telenumret till hovistjejen som fanns med på hemsidan. Det är en kompis till mig. Bara säj till i så fall.

Nja utflutna är de iallafall inte längre:crazy: hon hade tvåor i skor innan jag skodde av henne och har nollor nu:o

Men pm:a gärna nummret:) jag provar snart vad som helst för att hon ska må bra
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 446
Senast: Liten
·
Träning Har lämnat bort min häst för inridning,han har varit där i 2 veckor,var tänkt från början 2 månader,men eftersom det gått så bra,och han...
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: anni0301
·
Z
Hästvård Hej! Är egentligen barfota-nisse, dvs jag föredrar barfota framför att sko. Men, jag har ju insett att det inte fungerar till alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 350
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp