Sko för första gången eller låta bli?

J

Jozzi

Hejsan på er!

Jag skulle vilja ha lite råd ang min unghäst, 4år. Om han ska skos eller inte.

Tänkte börja mera med ridningen nu efter sommaren. Start i början av november tänkte jag mig. (ska åka bort osv)

Då tänkte jag sko honom med vanliga ridskor, fyra brodd och sula. På alla fyra.

Är det dumt att sko han så? Eller ska man försöka ha tunnare/tjockare skor? Sko bara bak/fram? Varför isf?

Med ridningen i vinter än så länge inte planerat att han ska gångartsättas. Han ska bara bli van med ryttare och hitta sin balans och tycka att det är roligt.
Han körs även med rockard och det sliter ganska ojämt och mkt idag på grusväg.

Hur har ni gjort första gången ni skodde er unghäst?

När ridningen sitter och man ska hitta tölten/traven/m.m, Hur skor ni då?

//Jozzi

Sv: Sko för första gången eller låta bli?

Då tänkte jag sko honom med vanliga ridskor, fyra brodd och sula. På alla fyra.

Det tror jag blir bra så slipper han ömma om det är frusen barmark (inga broddar då) och halka om det är snö och is.

Min fyraåring skoddes för två veckor sedan. Han har nu hittat traven och är mer positiv till att röra sig på grus.

När jag skodde kveikja första gången så skoddes hon lika runt om(8mm tror jag?), hovslagarn passade dessutom in framskorna så att de inte stack ut bakåt eftersom kvekki tar väl stora bakbenssteg... Hon lyckades ju givetvis trampa av en sko efter 5v ändå men sedan dess har det gått finfint, nu rider vi alltid med skyddsboots för att hålla den risken nere. Hennes steg förändrades med skor, svungfullt o stort!

Det där med broddarna är de fasta i skon eller bara hål så du kan brodda vid behov? Jag hade inte broddat permanent med första paret skor. Benen är ju lite överallt i början innan de vant sig.

Tack för hjälpen :)

Brodden går att ta bort.
Jag kommer att ha skydd i början också för jag vet att han stryker sig när han vinglar och har sig.

Tänkte vänta med brodden tills det blir halt.

//Jozzi

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 380
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153
Utrustning Hejhej! Min häst ska snart få skor på sig för första gången. Med broddhål givetvis. Jag är helt ny på detta och undrar vad för broddar...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 992
Senast: Sirap
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 426
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025