Sko ettåring?

tinafinis

Trådstartare
Har bara grusvägar med äckliga stora stenar på sina ställen att köra på. Min häst ömmar en hel del även nu fast det var ca 8 veckor sen hovslagaren var här o kapade av fötterna.

Vad tyvcker ni om att sko en ettåring så här tidigt?
Och vilka skor hade ni använt er av i så fall?
Hur ofta skor man i så fall om en ettåring?

Nu kommer hovis på onsdag och jag tänkte kanske vänta till nästa gång och sko henne, ska göra ett försäk och köra på gräset ute på åkern.....

Sv: Sko ettåring?

Jag skulle sko om hon nu redan ÄR ömfotad i stället för att köra när hon är öm i fötterna oavsett om jag hade tillgång till bättre underlag. det är inte bra för de små att gå och spänna sig för att fötterna ömmar.

Intervallerna blir ungefär samma som på vilken häst som helst. Lite individuellt efter hur fötterna växer och vilket underlag man kör på.

Nu är ju min iof ingen travare men ska iaf bli körhäst ;)

Han fick skor på sig i förra veckan då han blev ganska öm efter sista verkningen. Kan nog vara för att det är så otroligt fuktigt jämt och han har fått lite ömma sulor.

Hellre slår jag då på skor (fram) för att underlätta än låter bli och så ska han gå och spänna sig. Man kan ju alltid plocka av dem längre fram,,,

I stallet jag jobbade i förut skoddes alla 1 åringar vid den här tiden, och de kördes då på rundbana 3 ggr i veckan & rakbana på onsdagar.

Nu är ju min iof ingen travare men ska iaf bli körhäst ;)

Han fick skor på sig i förra veckan då han blev ganska öm efter sista verkningen. Kan nog vara för att det är så otroligt fuktigt jämt och han har fått lite ömma sulor.

Hellre slår jag då på skor (fram) för att underlätta än låter bli och så ska han gå och spänna sig. Man kan ju alltid plocka av dem längre fram,,,
Ja, jag tror att fram hade räckt.
Hoppas nu han har tid imorgon när han kommer hit så han kan sko henne.

Men jag måste bara undra om tyngden på skon! Kan man sko med vanlig ridsko eller bör man välja en lättare sko?

Välj en vanlig ridsko, skorna slits enormt mycket av just grusvägar och en lättare sko kommer inte att hålla i många veckor.

Jag skodde mitt halvblod när hon var 1år. Hon klarade inte av att gå ca 10 meter ut till hagen ens. Så jag tycker absolut att du ska sko henne. Men som du säger, det kanske räcker fram.

Förlåt.. Men är du travinriktiad? (Missuppfatta mig inte nu). Gick in o kika på dina inlägg så det är du ju antagligen.
TÄnkte bara på att det inte blev för tungt för henne så hon måste gå tungskodd sen när hon börjar tränas på allvar.
När dom slitits ut får jag väl slå på ett par nya i så fall.
Men det kanske är så att är dom naturtravare så behöver dom aldrig tyngas?

Hon är utåttåad så hon kommer behöva knäkappor på banan i framtiden och då är tunga järnskor inte så skojjiga.

Någon mer med åsikter av vilken sko som kan tänkas vara bäst?

Förlåt.. Men är du travinriktiad? (Missuppfatta mig inte nu). Gick in o kika på dina inlägg så det är du ju antagligen.
TÄnkte bara på att det inte blev för tungt för henne så hon måste gå tungskodd sen när hon börjar tränas på allvar.
När dom slitits ut får jag väl slå på ett par nya i så fall.
Men det kanske är så att är dom naturtravare så behöver dom aldrig tyngas?

Hon är utåttåad så hon kommer behöva knäkappor på banan i framtiden och då är tunga järnskor inte så skojjiga.

Någon mer med åsikter av vilken sko som kan tänkas vara bäst?

Ja jag har travare och jag har bara upplevt hos de tränare jag har varit att de lägger på vanliga skor i början för att sen lägga på andra. Mina travare sliter ut ett par skor på två veckor och skulle jag lägga på tunnare så skulle jag behöva sko om varje veckan ingen hit för hovarna precis :grin:

Dessutom så tränas ju inte åringarn i någon större fart så att dom står sig är inte så vanligt eller inte värre än att en linda hjälper.

Ja jag har travare och jag har bara upplevt hos de tränare jag har varit att de lägger på vanliga skor i början för att sen lägga på andra. Mina travare sliter ut ett par skor på två veckor och skulle jag lägga på tunnare så skulle jag behöva sko om varje veckan ingen hit för hovarna precis :grin:

Dessutom så tränas ju inte åringarn i någon större fart så att dom står sig är inte så vanligt eller inte värre än att en linda hjälper.

Mina erfarenheter är helt tvärt om, vanliga släta travskor o inget annat.
Ridskor är alldeles för tunga för en travare :eek: o en bäbis sliter väl inte ut skor på en vecka eller två?

Min erfarenhet är också som Humelibumlans att man skor dem med travskor för att inte tynga dem för mycket, för att sedan balansera mad boots om det behövs.

Och det är väl när de är små som de går på sig som värst innan musklerna blivit tillräckligt starka för att kompensera för hastighet och avvikelser i underlaget.

Alla mina unghästar som slagit har gjort det vid enstaka tillfälle då de gått på sig.

Hon är bara ett o jag kör två tre gånger i veckan i ca 15 min med mest skritt så jag tror inte dom slits...
får se vad hovis har i bilen.

Vad har du för hästar, mina går nästan 4 veckor för det mesta om de inte kröker nån sko i hagen...

Vanliga järntravskor, släta fram och falsade bak.

Vi har inte kört in någon 1 åring ännu. Vi får se om det kommer in någon. Har aldrig varit med om att vi ens verkat några småttingar annat än om de har bockhov eller början till det.
Det är bara bra om ungarna har mycket fot när de ska köras in så slipper man sko så tidigt. Vi väntar så länge det bara går med att sko första gången. Men har man dåligt underlag så är ju det ett måste.
gulan

Vad har du för hästar, mina går nästan 4 veckor för det mesta om de inte kröker nån sko i hagen...

Vanliga järntravskor, släta fram och falsade bak.

Ja du det undarar jag oxå ibland, kan ju ha något med att göra att jag har bara grusvägar och asfalt att köra på om jag inte kör in till Jägers.

Nu har gumman fått skor på framfötterna. Hon ömmade inget idag när jag körde.
SMå 0:or (x5) Så sött :-)
(det ska inte vara en :o <-- sådan gubbe efter nollan)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 357
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 928
Senast: linnsan
·
Hästvård * Warning, wall of text* Min häs fick en lateral hovbensfraktur höger fram den 14 april. Det har altså gått snart 4 månader. Han går i...
Svar
7
· Visningar
1 792
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2