Sko eller inte sko?

N

NoWay

Har funderat på att ev. låta hästen som jag ska köpa gå barfota när det inte är snö eller is. Ni som gör så fungerar det bra och är det något speciellt man måste tänka på?

Hästen är en varmblods travare så med "standard" kvalitet på hovarna, vad det nu betyder. Tror ni att det skulle fungera? :confused:

Sv: Sko eller inte sko?

prata med bra hovis om det, i stort sett omöjligt att säga JA eller NEJ utan att ha sett hovarna..
vissa hästar går jättebra barfota, andra blir ömma som tusan efter bara någon dag.

Tänk efter vilket underlag du kommer att rida på, och hur ofta!

Om hästen har relativt mjuka hovväggar, nöter de ner fortare och har större risk att bli ömfotade.

Vi har en häst som man lätt skulle kunna ha skodd bara en eller två perioder på vintern och resten barfota. Nu är han barfota året om.
Den andra vi har behöver låååång tid för att anpassa sig mellan skodd och barfota, och inte ens efter ett år är barfota tillräckligt bra, så nu åker skorna på för gott.

Så det beror nog på, en häst som klarar sig fint barfota året om klarar nog att blir skodd någon period ibland, men de andra.. nja.. många behöver en ganska lång övergångsperiod från skor, och då missar man ju flera månaders vanlig ridning varje år. Känns onödigt.

Prata med hovslagaren och visitera hovarna dagligen om du väljer att låta hästen gå barfota. Jag har iote träffat på en enda vbl.travare med hovar som klarar av barfotaverkning. Travare har hemskt ömtåliga hovar enligt min erfarenhet.

Senast nu har vi haft ett vbl som ridits smått av en tjej och den hästen har gått barfota hela sitt liv, men har inte varit inriden så länge. Den hästen började ömma för ett tag sen men hovis som verkar har inte sagt ngt om hur man ska motverka deta eller vad det beror på. Jag tog slutligen ut min hovslagare och han hittade genast stora blödningar i sulan på båda fram. Detta är blödningar som jag själv inte vetat vad det var men som jag vet har varit där länge. Och hovis har inte sagt nåt. Hovarna var totalt nerslita, det fanns ingenting alls att ta.

Så man måste vara nogrann själv. Man kan inte lita på en hovslagare bara för att denne har utbildning som borde vara tillräckligt. Var observant, notera alla förändringar och låt andra hovslagare titta om du börjar misstänka att ngt inte är ok och din hovis inte kan hjälpa dig.

Som sagt, jag känner få vbl.travare som kan gå barfota alls.

Jag har en.:D (vblod barfota alltså) Jag sätter på brodd+skor när värsta halkan kommer, annars går hon utan och funkar bra på det.

De finns. :bow: Sen beror det ju också på vad man rider på för undelag och hur. Min pojke kunde knappt gå i hagen utan skor fram. Blev dock bättre när vi bytte hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka