Sko eller inte sko häst med knäproblem?

Snobben

Trådstartare
Någon som vet vilket som är bäst till en häst med knäproblem?Att sko,vara barfota,skos med kilsula(fast det frestar gaffelbanden?)
Någon som vet?

Sv: Sko eller inte sko häst med knäproblem?

FÖrutsätter att det är bakknäet du menar (det enda "riktiga" knäet hästar har)
man VET att knäproblem lindras av skoning med lite högre trakter. Det kan möjligen finnas bieffekter av det, sällsynt dock att det blir några större problem av det. I så fall väljer man mellan pest eller kolera.
JAG hade skott, med hög trakt och kort tå.

Har en häst med patellaupphakning bb, och har 10 års tid skott honom enl vet:s rekommendation, med höga trakter. Patellan har aldrig blivit vare sig bättre eller sämre. Döm om min förvåning när hästen efter att ha blivit avställd och gått barfota och då nött ner trakterna radikalt, faktiskt böjer i bakknäna på ett helt annat sätt. Visserligen nöter han fortfarande av tårna, men det är som att genomtrampningen i kotan på något sätt ger extra skjuts i lyftet sedan. Hela rumpan har fått en ny form och han sätter under sig helt naturligt nu, trots att han i princip bara gått i hagen. För första gången rör han sig på ett sätt som ser bekvämt ut.

Jag vet ju att rekommendationerna är höga trakter, hörde senast i förra veckan en hovis som ville sätta kilsula bak på en häst med lindriga patellaproblem, denna häst var dock starkt underställd bak, vilket inte min varit. Vore jättetacksam om någon kunde reda ut för mig hur detta hänger ihop, tycker det är väldigt intressant :) ?

Jag har samma erfarenhet som du. När trakten har sänkts, och hovarna verkats i balans (mycket noga) så har hakningarna blivit mycket mindre frekventa.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar