Sko eller ej? (Dräktig häst)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nexxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 922

nexxa

Trådstartare
Två av mina hästar ska betäckas i år, den ena har väldigt starka hovar men kan bli öm på hårt underlag, den andra har lätt för att få spruckna hovar (hon har varit skodd för länge utan pauser)
Ingen av de kommer ridas utan bara att gå i gräshage.
Hur påverkar det dem när de blir tyngre av fölis i magen? Bör man sko dem då eller de klarar det ändå?

Sv: Sko eller ej? (Dräktig häst)

Jag har mitt sto skodd, hon är dräktig i elfte månaden o beräknas föla nu i början av maj. Ska plocka av henne dojorna om nån vecka har jag tänkt. Hade gärna haft henne oskodd hela dräktigheten men hon är så ömfotad så det var inget alternativ.
Ska man betäcka naturligt är det väl mer eller mindre ett krav att stoet inte har några bakskor (eller?) Jag inseminerade så jag hade aldrig det problemet.

Jag vet inte om det här inlägget var till så mycket hjälp :angel: Jag antar att man kan ha de oskodda om man vill det, eftersom skorna bör tas av inför fölningen så kommer de hur som helst att få gå oskodda med en tung mage. Kanske blir det lättare om de har vant sig under året.

/C

Sv: Sko eller ej? (Dräktig häst)

Mina hästar har gått oskodda igenom i stort sett hela dräktigheten. Jag red ett tag i början (ramlade av och skadade mig och fick därför avbryta det..) och då var halvblodet skott, men sen jag slutade rida så har hon gått barfota. Jag märker inget på henne och hovarna är fina. Om jag vore du skulle jag nog höra med hovslagaren vad han tycker. Börja försöka ha dem oskodda i sommar när det är mjukt i gräshagen för när det fyser till vintern så kan de ömma lite (min gjorde det vid ingången när det var knagligt i hagen). Men som sagt rådgör med hovslagaren - kan de gå oskodda så är det ju det bästa (ska ju helst vara det när fölingen kommer) och det billigaste..

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 399
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 402
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 673
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min hästs ena baksko har blivit böjd så att ca en tredjedel av hoven inte längre har markkontakt. I övrigt sitter den ordentligt...
Svar
9
· Visningar
1 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka