Sko/Brodd-fråga tävling!

Sv: Sko/Brodd-fråga tävling!

Nä, det är tydligt det, men man blir ju mörkrädd! :crazy:
INGEN annan här inne har ju så mysko självuppfattningar och åsikter om saker ....

Halvt knapplån

Med tanke på att det är en av SIF godkänd kvaltävling så tillämpas FIPO, och då är guldskorna inte tillåtna! 4 brodd per hov är tillåtet vid vinterunderlag, och 2 brodd per hov är alltid tillåtet.

Går det att utläsa något maxilmalt antal brodd ur FIPO? Jag har försökt men hittar inget. På SIFs hemsida finns ju ett utdrag på svenska och däri står det ju att maximalt två brodd är tillåtet. Läser man sen det Svenska tillägget står det;

16. Broddar
Vid vinterväglag är det tillåtet att använda mer än 2 broddar.

Förvirrat värre :confused:

Ja kan man tycka, men då faller skon sedan på eget grepp eftersom den ena är en travsko, och i FIPO står att skon ska vara av typ ridhästsko. Den som sedan är till för ridhästar är bredare än tillåten sko för tävling, genom det så kommer den inte att bli godkänd.

Däremot kan man ju använda den om man inte tävlar, men då ska man också minnas att ju fler brodd du ökar i skon desto sämre blir glidfasen för hästen vid nedslaget. Detta sliter på benen, främst senor och ligament och man har alltid en ökad risk för skador när man har tå brodd och en obalanserad häst.

*kl*
Jag läste, tittade, läste igenom våra anteckningar från domarseminariet och mailade frågan till högre ort.
Såhär är det: Guldskor ÄR tillåtna på FIPO-tävling. Det finns ingen maxantal broddar föreskrivna i FIPO, för att det är tillåtet med fler än 4/hov.

Dock gäller det att det skall vara vinterväglag för att få ha mer än 2 broddar/hov. Det skall vara det på tävlingsplatsen. Kommer man norrifrån och skall tävla söderut skulle jag inte ha guldskor sista perioden (skoperioden före sommarskorna), utan ha skor där man kan skruva ur broddarna vid behov.
Om guldskorna är slitna så att broddarna blir väldigt vassa (de bli lätt som piggar då) kan de ju skada hästen om den snubblar eller slår på sig och det kan man bli varnad för, så det gäller att kolla skorna innan.

Om en domare diskar pga guldskor med 6 brodd på vinterväglag gör domaren fel. Hänvisa till Tävllingsutskottet och kräv att domargruppen ringer någon i Tävlingsutskottet/Sportutskottet.
Detta svar fick jag.

Malin

Tack för svar Malin!

Har dock redan bestämt mig för att inte starta denna tävling och åka på en istölt istället.

Sen kommer jag att sko om till vanliga skor med brodd man kan skruva i och ur i mitten av mars. Så då blir det ju inget problem!

Men bra att veta till kommande år!
Tack så mycket igen!

/Katharina

Liknande trådar

Dressyr Hej! Undrar lite vilka tävlingar man får lov att anmäla sig till? Finns så många olika..... Undrade Först om man direkt får till exempel...
Svar
3
· Visningar
1 287
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·
Islandshäst Hej! Jag har lite frågor till er som tävlar med islandshäst, kanske framför allt till er som tävlar på en lite högre nivå men självklart...
Svar
9
· Visningar
2 170
Fälttävlan Ska starta vår första fälttävlan 5 maj i tranemo, debutant. Har några frågor jag gärna vill ha svar på som jag inte riktigt har klart...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: Undret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka