Sko/Brodd-fråga tävling!

katharina

Trådstartare
Ni som är domare/duktiga på FIPO!

Har tänkt starta rommes drop-in kval men min häst har "guldskor" med 6 svetsade broddar. Är detta tillåtet (tävlingen är i början av mars så det är vinter) eller måste jag sko om till skor med 4 brodd?
Och hur är det gällande snösulor?

Tacksam för svar då jag är vilse i FIPO!

Sv: Sko/Brodd-fråga tävling!

Om FIPO används som regler så är dessa skor inte tillåtna, så mitt råd är att ringa och fråga arrangören om det är ok att starta i deras tävling med dessa skor.

Halvt knapplån

Med tanke på att det är en av SIF godkänd kvaltävling så tillämpas FIPO, och då är guldskorna inte tillåtna! 4 brodd per hov är tillåtet vid vinterunderlag, och 2 brodd per hov är alltid tillåtet.

Då är de inte tillåtna, men om det handlar om en icke av SIF utlyst tävling dvs inofficiell så kan man alltid ringa och fråga arrangören.

Tack för svar!

De följer FIPO på tävlingen, bara jag som har svårt att hitta i FIPO.
Blir ingen tävling för oss alltså, men det kommer ju fler!

TACK för svaren iallafall!

Jag är ingen tävlingsmänniska och har inget färskt Fipo och det jag har ligger nergrävt nånstans på vinden ;) men blev bara nyfiken varför de inte är tillåtna?

Därför att skon har 6 broddar, och det endast är tillåtet med max 4 broddar i varje sko.

Är det inte olka metaller i dem också? Fått för mig att skon måste bestå av enbart en metall? Eller har jag fått det om bakfoten? Hur blir det då med en svetsad sko? Om det nu är så...

Därför att skon har 6 broddar, och det endast är tillåtet med max 4 broddar i varje sko.

Varför blir jag inte förvånad??
Säkerheten att man är rädd om sin häst som hästägare och vill ha 6 broddar skall återigen straffas.

Gillar FIPO mer och mer(ironisk)

Inte nog att de vill att man ska vanvårda sina hästar nu vill de också att vi hästägare inte skall tänka säkert.

Det skall väl till en dödsolycka innan de ändrar reglerna... hoppas vi slipper olyckan bara.
Tycker inte de ska behöva gå så långt.

Jag har bojkottat ALLA fipo tävlingar och så länge de stödjer vanvård kommer jag inte tävla Jorunn i tölttävlingar.

Utan vi kommer hålla oss till hopp och dressyrtävlingar, distans där svenska ridsportsförbundet har vettiga regler och främjer hästens välbefinnande före en jävla utseendefixering.;)

4 broddar i varje hov räcker gott och väl till en säker ridning på halt underlag. Jag har ridit flera vintrar med bara 2 broddar i varje hov, och även det har gått utmärkt.

Om våra regler vore så dåliga och inte främja säkerheten, hur förklarar du då det faktum att det väldigt sällan sker olyckor på våra tävlingar? (Peppar, peppar).

Det är nästan läskigt hur okunnig du är. Främjar vanvård? De noggranna reglerna är snarare till för att förhindra att hästarna far illa.

Senast ändrad:

Har ingen betydelse, däremot ska alla fyra hovarna vara skodda om den är skodd och skon måste vara av samma material runt om.

Ja nu finns det ju inget som som stödjer vanvård, personligen är jag såpass rädd om min häst att 6 broddar inte kommer att tillämpas på våra hästar pga den ökade skaderisken. Ju högre tempo desto större risk för skador av brodden eller i detta fall broddarna.

Jag vet flera passryttare som inte rider med mer än 2 brodd i skon just därför att tåbroddar kan ställa till med jätte skador om de slår på sig.
Utgår man ifrån den naturliga aspekten så sliter den på senor och ligament ju flera brodd man ökar med vilket är allmänt känt. Så främja vanvård, ja det gör man ju då tydligen genom att sätta på skor med 6 broddar.;)

Säkerheten att man är rädd om sin häst som hästägare och vill ha 6 broddar skall återigen straffas.

Gillar FIPO mer och mer(ironisk)

Inte nog att de vill att man ska vanvårda sina hästar nu vill de också att vi hästägare inte skall tänka säkert.

Det skall väl till en dödsolycka innan de ändrar reglerna... hoppas vi slipper olyckan bara.
Tycker inte de ska behöva gå så långt.

Jag har bojkottat ALLA fipo tävlingar och så länge de stödjer vanvård kommer jag inte tävla Jorunn i tölttävlingar.

Utan vi kommer hålla oss till hopp och dressyrtävlingar, distans där svenska ridsportsförbundet har vettiga regler och främjer hästens välbefinnande före en jävla utseendefixering.;)

Men snälla. Så otroligt mycket skit du kastar nu....tråkigt att du har en sådan konstig inställning helt plötsligt. När du var ny här på forumet var du så stolt över att du skaffat islänning och strödde mer än gärna beska kommentarer om hur trött du var på vissa saker inom "halvblodsvärlden". Nu gör du precis tvärt om.

Varför rider du islandshäst egentligen?
Gå tillbaka till halvbloden och ditt daltande där.

Jag har två brodd på Vilja och hon är ranglig unghäst ( eller tja iallafall nyss igångsatt efter några års vila och nu töltar hon också ) och hon går bara med traktbrodd. I hagen har hon bara brodd fram pga skaderisken.

Jag är för rädd om hennes ben för att slänga på tåbrodd också eftersom den ökar påfrestningen på hennes senor och ligament avsevärt mycket. Med bara traktbrodd så får hon en mer naturlig nedsättning av hoven i marken när jag rider henne eftersom dom sätter ner tårna först.

Det är i vissa fall nödvändigt med fler än 2 brodd i varje sko det säger jag inget om, jag hade tex inte ridit istölt med bara traktbrodd.

Varför rider du islandshäst egentligen?
Gå tillbaka till halvbloden och ditt daltande där.

Neila kan ju rida islandshäst om hon vill. Fast kanske bättre om hon kunde hänga på Dressyr istället eftersom ALLT är fel härinne.

Och Neila eftersom du ska dissa alla Fipotävlingar är det ju bara att köra på med rakning av skyddshår och sätta igång och rycka manen. Finns ju inget mer att snacka om då liksom.

Och Neila eftersom du ska dissa alla Fipotävlingar är det ju bara att köra på med rakning av skyddshår och sätta igång och rycka manen. Finns ju inget mer att snacka om då liksom.

Kunde inte ha sagt det bättre själv! :grin:

Jag försöker alltid hålla mig från att skriva... men nu börjar jag bli rejält rädd för dig och dina tankar/åsikter!
Är det på riktigt eller driver du med alla rätt igenom?? :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Hej! Undrar lite vilka tävlingar man får lov att anmäla sig till? Finns så många olika..... Undrade Först om man direkt får till exempel...
Svar
3
· Visningar
1 287
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·
Islandshäst Hej! Jag har lite frågor till er som tävlar med islandshäst, kanske framför allt till er som tävlar på en lite högre nivå men självklart...
Svar
9
· Visningar
2 170
Fälttävlan Ska starta vår första fälttävlan 5 maj i tranemo, debutant. Har några frågor jag gärna vill ha svar på som jag inte riktigt har klart...
Svar
17
· Visningar
2 962
Senast: Undret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka