Sko av eller ej - i valet och kvalet

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen är skodd runt om. Fram skodd 'så som han vill ha det', vilket innebär kort tå, tåsidokappor samt rejält utlägg och understöd i trakten, även bakåt. Sula BF. Bak normalskodd utan sula.

Han ömmar på grus/grusväg etc, alltid gjort. Ömmar ej (eller ja gjorde inte när han var barfota iaf) på gräs/ridbaneunderlag/hagen - hagen med undantag för 'påfrusen lera som blir knöggel'.

Nu ska han pga gaffelbandsskador stå på box i sisådär ett halvår, med till en början dagliga promenader vid hand, sen succesivt utökad rörelse vid hand och ännu mer sen även uppsuttet.

Och nu är jag i valet och kvalet ang om jag ska sko av honom den perioden och ha 'tofflor' på promenaderna/rörelsen, eller om jag ska fortsätta ha honom skodd. Veterinären och hovslagaren tycker att där får jag göra som jag vill, han får dock inte gå och ömma på promenaderna/rörelsen. Och de ska ske på så hårt och plant underlag som möjligt, i översättning blir det på grusvägarna. Men där löser ju tofflor (easyboots) den aspekten.

Två saker gör att jag velar. Den första är inget någon kan svara på, det är 'nojan' över att tänk om han reagerar negativt på att bli avskodd, alltså rent gaffelbandsmässigt.

Den andra skulle jag gärna ha lite input på dock, det är vad som egentligen (iaf teoretiskt) är bäst för hovarna? Barfota är ju generellt bra för hovarna punkt. Men när man blandar in en box minst 23 h och 40 minuter per dygn så känns det som det inte är lika givet?

Han är en liten gris i boxen, och utför sina behov där han befinner sig på stunden, vilket innebär att det blir en del skitigt spån och träck 'intrampat' i hovarna. Och hovkratsning ger en ganska kortvarig 'lösning' så att säga. Det mockas minst 4 gånger per dygn, men även det blir ju en kortvarig 'lösning'. Han står på spån.

Barfota samlas det ju mindre i bakhovarna, men mer i framhovarna (som nu skyddas helt från dylikt iom sulorna). Samtidigt så skodd 'höjs' ju hoven upp lite från underlaget, medan barfota är större delen av hoven i kontakt med underlaget.

När han stod på box för sitt fång stod han iofs första perioden på torvmix pga att det inte gick få tag i spån, men sen på spån. Och han fick en rejäl bärrandsröta, något han inte tidigare haft problem med, och som gav sig i princip i samma ögonblick som han fick komma ut i boxhage på dagarna.

Så, medtaget 'alla aspekter' ovan, vad är eg (teoretiskt) bäst för hovarna? Behålla pjucken, eller få bli barfota?

Sv: Sko av eller ej - i valet och kvalet

Jag skulle ha övervägt på att rycka av skorna då hästen har sin bästa cirkulation utan skorna, och då denne pålle kommer stå inne på box nu ett bra tag framöver, varför göra det värre för honom genom att låta denne stå på box med skor och ännu sämre cirkulation än som utan skor. Den lilla rörelse hästen har i boxen vet jag inte om de har någon betydelse för cirkulationen osv.

Skulle också ha övervägt att byta från spån till halm och halma upp ordentligt, han kanske är renligare på annat underlag? Hur allvarlig är gaffelbandet? Vilket ben?

Han kan inte stå på halm tyvärr, han äter för mkt av det. Inte renligare på halm heller tyvärr. (Han stod på halm när han var yngre).

Ang gaffelbanden så båda fram, värre på ena frambenet, blödningar i övre fästena med tillhörande inflammation. Ang hur allvarligt så beror det på om du menar prognosmässigt, symptommässigt etc? Men tillräckligt för att ge låååång konvalescens och en avvaktande prognos, men tämligen symptomfritt om man tittar på hästen.

Och är ju just överväger rycka skorna jag gör, men det var det där med herrns grisighet i box och vilka besvär det gav när han stod länge (om än mkt mindre än det nu blir, men nu med promenader då iofs) på box sist. Annars hade valet varit självklart.

Senast ändrad:

Om hästen ska stå mest still låt honom slippa skorna, finns ingen anledning att ha dem.
Skor ska väl "skydda" mot slitage?
Har han varit rätt skodd? Efter fång kan det lätt bli fel vinklar(för höga trakter) som påverkar benen och ger inflammation.

Anledningen är ju i så fall att han ska slippa få bärrandsröta och jävelskap. (och då ev men det kan som sagt 'ingen svara på' om han är behjälpt av hur han är skodd just för gaffelbanden. Men som sagt, det kan ingen svara på utan det svaret får man inte förrän skorna tas av).

Det är ju där jag velar. Ökad cirkulation (förhoppningsvis), men risk för bärrandsröta (ganska stor risk om man ska gå på 'förra gången'). Eller skor kvar och mindre risk för det men (kanske) mindre cirkulation. Vet inte vilket som sas är bäst/minst illa?

Både kliniken och veterinären är nöjd med skoningen (och har varit 'hela tiden'), och inte stuckit i trakten eller något iom fånget *peppar peppar*

Gaffelbandsskadorna ursprungligen anses komma från att han rört sig 'för stort' mot vad han tålt. Sen har han brallat eller halkat och lyckats förvärra det på ena fram nu under konvalescensens början :crazy:

Hovledsinflammationerna och böjreaktionerna anses vara sekundära och bero på ändrat (felaktigt) rörelsemönster iom gaffelbandsskadan.

Sen, man kan ju inte VETA förrän man har facit. Kanske ligger det något otäckt vi inte vet om 'i botten', men än så enligt ovan enligt allt man kan bedöma. Även om jag önskar jag vore rik som ett troll och kunde stoppa hans båda framben i en magnetröntgenapparat.

Eftersom det gäller fram så är det här inget alternativ, tänkte bara dela med av tankesätt:
När vi har haft gaffelband bak har vi skott med utdragna skänklar på skorna för att ge ökat stöd. Plus kort tå och låg trakt då. Fram fungerar det ju naturligtvis dåligt eftersom det är extrem avtrampningsrisk.
Jag har aldrig haft gaffelbandshäst på box så länge som du ska ha, så huruvida du ska ha skor eller inte är inget jag kan säga varken bu eller bä om.

Det hade inte kunnat funka att ta av skorna och så linda typ självhäftande lindor över hovarna för att hindra smutsen att komma in? Eller en bit tyg eller nåt. En del smuts skulle aknske tränga igenom, men det borde ju i alla fall bli mindre.

Jo, han har ju ett ordentligt traktunderstöd fram med, inte pga gaffelbanden, utan för han helt enkelt trivs bäst med det. GIvetvis inte lika mkt som man kan ha bak precis som du säger. Men det går bak till ballarnas bakre kant. Så där är ju en del velighet i om man tar bort det. Nu har han som sagt inte skoningen pga gaffelbanden utan är skodd 'som han brukar och trivs med'. Men jag vet ju inte hur hjälpt gaffelbanden är av det.

Det är ju dock inget nån kan svara på, om det spelar roll ur det perspektivet att ta av skorna, men det är med i mina funderingar med. Förutom då om risken är han får samma jäkla bärrandsröta då.

Kan du inte sko av honom bara bak då? Eller är han öm på grusväg även bak utan skor? Annars kunde ju kanske de va en medelväg så att säga.....

Den tanken har slagit mig med. Vet inte om han ömmar bak, risken är väl det. Men går ju att toffla bak i sådana fall. Men känns av någon anledning som att man 'varken vinner eller förlorar' något på det?

SNart får jag banne mig slå tärning om det.. :crazy:

Kör med tofflor både i box och promenad? Tofflor på natten när det inte går att hålla rent i boxen, utan tofflor under dagen då det görs rent oftare? Annars tycker jag att du ska behålla skorna på. Det blir ju extra komplikationer om din häst får bärrandsröta.

Men varför på box så länge?? Har haft hästar med riktigt svåra blödningar och böjseneskador, de har stått på box med promenader max tre månader, sedan utevistelse i allt större hagar.
Är blödningarna så pass stora??

Men varför på box så länge?? Har haft hästar med riktigt svåra blödningar och böjseneskador, de har stått på box med promenader max tre månader, sedan utevistelse i allt större hagar.
Är blödningarna så pass stora??

Nej, hästen är såpass pigg i hage :crazy:

Han har stått 1 månad i liten sjukruta på dagarna och box på nätterna, samt promenad vid hand. Hade då en minimal blödning på VF, och en större men i det 'högre' intervallet av lindrig/lägre intervallet av måttlig eller hur man ska säga, på HF.

Återbesök efter 4 v och han har en ful, ful blödning på VF - som alltså knappt var ngt på sist. Så endera har han halkat i sjukhagen, eller så har någon av de förvisso enstaka brallar men ändock han gjort i sjukhagen, eller de ännu lamare och ännu färre (vi satte in vetranquil ganska snabbt när han började med det) skutten vid promenaderna orsakat det. Dessutom dagarna närmast klinikbesöket började det närma sig kokpunkten lite mer, intag triggade honom väldigt, alltså när han insåg det var dags att få komma in så blev han uppspelt. Så det gick inte 'åt rätt håll' med sprall-nivån heller.

På box är han kolugn av någon mystisk anledning. Så därför box tills han är så läkt och stärkt att ligamenten förhoppningsvis tål 'skutt'. Hade han kunnat hålla sig i skinnet och fötterna på marken hade han kunnat få gå kvar i sin lilla sjukruta (och innan försämringen kunnat få går i hur stor hage som helst så länge han hållit sig just lugn och i skritt).

Dock, den 'nya' på VF är ful, och det var den som nästan dubblade konvalescensen och försämrade prognosen rejält. Och den drog han på sig i sjukhage dagtid och box på nätterna. Så, nu får han (tyvärr) stå på box tills han (förhoppningsvis..) har läkt och ligamentet är så starkt att det förhoppningsvis klarar de skutt som ovillkorligen blir.

Tror du inte att du kan hålla bärrandsrötan borta om du sprayar hovens undersida med kopparsulfatlösning efter varje kratsning? För mig känns det som att det skulle vara bäst med barfota under konvalescensen.

Har för mig att Antonino Gerbino (stavningen kan var helt fel) har forskat på denna typ av gaffelbandsskador, högt fram, han är veterinär på ATG-kliniken på Romme, han kanske har några allmänna råd att ge dig!

Ja det är lurigt med skador. His Majesty en travhäst fick ju gå i hage trots bus under hela konvalescensen för han gick inte att ha på box, men å andra sidan orsakades en av hans svåra skador av en klantig veterinär som sprutade in 80ml tuppkan i senan istället för 8ml.

Svarar flera:

Jag vet faktiskt inte ang röta, då när han hade fång så körde jag med både kopparsulfat, thrush buster och tjärna frekvent utan större framgång.

Sen är det ju inte alls säkert det blir likadant den här gången, men då hans bakhovar redan börjar få strålröta (han är ju skodd men utan sula) så är jag tveksam. Samtidigt som jag ju gärna vill ha barfota.

Så, är nog svårt säga om det hjälper att spraya med kopparsulfat etc. Diskuterade igen med hovslagaren idag när han var och skodde om shettisen, men han kan ju inte råda mkt heller, han vet ju hur det blev så sist, men tycker ju likt jag att det ju 'känns onödigt' ha honom helskodd under rådande omständigheter, men att röta ovanpå resten ju är olyckligt.

SPutnik - jo, sen är det ju/nog väldigt individuellt med. Min arabvalack fick ju en ful böjsenskada på ena bak (fastrullning). Han läkte iofs ut på rekordtid, men sen släpptes han ut i stor hage i 'förtid' och ganska 'pang poff'. Och han var INTE lugn där, tvärtom. Så hans sena 'borde' ha smällt igen - men nix.

Medan den här herrn gjort några enstaka skutt (eller halkat) och 'katastrofen' var ett faktum. Nu vill jag inte ta några risker med den här oavsett, det var annorlunda med V, han var ju T-märkt och skulle 'hålla för ett liv i hage', det räckte, och där var det helt klart livskvalitet före kvantitet. Men ändå, så det finns ju ett antal sen-/ligamentskadehästar som 'tål' skutt etc, men iom att den här fick en såpass stor ful 'ny' skada så tar jag ju inga risker. Tyvärr, även om han är en darling på box skulle jag ju hellre för hans skull se att han fick gå ute, klia kompisen, noppa grässtrån osv.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 301
Senast: juvelen
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·
Hästvård Jag är i valet och kvalet om jag ska sko på valacken för vintern eller ej... Normalt så har jag alla hästar i arbete skodda...
Svar
14
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka