V

Vera

Lägger min fråga här eftersom jag inbillar mej att travfolket är dom som kan svara. Min häst har konstaterats lindrig skleros i 3:dje karpalled och nu vill jag veta allt ni kan om detta!
Har det gett hältor?
Någon med erfarenhet av operation?
Och i så fall prognos?
Ja, in med allt ni vet!
Tack på förhand!!

Sv: Skleros?

Lägger min fråga här eftersom jag inbillar mej att travfolket är dom som kan svara. Min häst har konstaterats lindrig skleros i 3:dje karpalled och nu vill jag veta allt ni kan om detta!
Har det gett hältor?
Någon med erfarenhet av operation?
Och i så fall prognos?
Ja, in med allt ni vet!
Tack på förhand!!

Jag har en häst med samma "problem".
Den tränade perfekt utan minsta rörelsestörning men skulle genomgå ett frisk intyg med böjprov pga att vi strök den själva pga en annan skada efter defilering till ett lopp.
Hästen som då var startklar och i perfekt författning visade då hälta 2 gr efter böjprovet i hö framknä. Vi behandlade med tuppkam och på återbesöket efter två veckor var han 3 gr halt på samma ben. Ny behandling. In igen efter tre veckor. lika halt, så vi tog några bilder på knäet och det visade sig att han hade en skleros.
Hästen var fortfarande helt ohalt och rörde sig perfekt men vi kunde ju givetvis inte få ut något friskintyg då han haltade efter böjprovet
Vi tog då tillsammans med vet beslut om att ge en dos Adequan per vecka i knäet under 4 veckor. När detta var klart så böjdes han igen och var då precis lika halt som innan.
Nu hade vi turen att ha en "snäll" vet som litade på vad vi sa (att hästen upplevdes helt fräsch) och efter en tids träning av hästen fick vi visa upp honom i ett körprov och då fick han sitt intyg.
Efter detta har han startat 18 gånger med 4 segrar, 4 andra och 3 tredjepris utan att någon gång haft problem av sitt knä.
Skulle vi böja honom idag skulle han förmodligen visa några grader hälta på detta knä igen. Knäet klarar belastningen av tuff träning och lopp men han klarar inte ett böjprov.

Nu vet jag inte hur pass allvarlig "skada" det är på din häst jämfört med min men där var iaf påtagliga förändringar så det var antagligen inte så lindrigt.
Op pga skleros har jag ingen erfarenhet av dock andra knäop som gett goda resultat i de flesta fall.

Tack för svaret!
vad det gäller min häst så såg vi att hon inte gick rent vid longering men då på vä bak. Tog ut vet efter några dagar och hon var rejält halt på 3 ben, dock värst i hö fram där sklerosen sitter. satte henne på butta för vet tyckte det va skumt att hon va halt på flera ben.
Efter det är hon sprutad 2 ggr med cortison och ingen förbättring. 3:dje gången tog vi adequan och efter 2 v bara 1 gr på böjning.
Är nu sprutad en gång till med adquan och vi hoppas givetvis att hon ska bli bra. Kan nog som du säger inte räkna med att hon ska vara helt ren på böjning men hoppas ju såklart slippa en op.
hon används till lättare westernridning och jag hoppas hon ska hålla till det bara hon blir bättre!

Har aldrig hört talas om denna skada.
Man märker inte den förens dom böjs då eller?

Är den vanlig?

vad jag förtår så är det tydligen ganska vanligt på travare. Det var därför jag la denna tråden här.

tack tack
ALltid intressant att lära sig nåt nytt.
Stall bredbyn brukar ha bra info faktiskt om mycket.
Kanske är en vanlig skada som sagt, men ny för mig.

Senast ändrad:

Intressant! Jag har även googlat på: "skleros på häst" och fick upp en bra sida där. (vet inte hur man länkar:o)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Lovisa.E
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 571
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka