Sv: Skleros?
Lägger min fråga här eftersom jag inbillar mej att travfolket är dom som kan svara. Min häst har konstaterats lindrig skleros i 3
je karpalled och nu vill jag veta allt ni kan om detta!
Har det gett hältor?
Någon med erfarenhet av operation?
Och i så fall prognos?
Ja, in med allt ni vet!
Tack på förhand!!
Jag har en häst med samma "problem".
Den tränade perfekt utan minsta rörelsestörning men skulle genomgå ett frisk intyg med böjprov pga att vi strök den själva pga en annan skada efter defilering till ett lopp.
Hästen som då var startklar och i perfekt författning visade då hälta 2 gr efter böjprovet i hö framknä. Vi behandlade med tuppkam och på återbesöket efter två veckor var han 3 gr halt på samma ben. Ny behandling. In igen efter tre veckor. lika halt, så vi tog några bilder på knäet och det visade sig att han hade en skleros.
Hästen var fortfarande helt ohalt och rörde sig perfekt men vi kunde ju givetvis inte få ut något friskintyg då han haltade efter böjprovet
Vi tog då tillsammans med vet beslut om att ge en dos Adequan per vecka i knäet under 4 veckor. När detta var klart så böjdes han igen och var då precis lika halt som innan.
Nu hade vi turen att ha en "snäll" vet som litade på vad vi sa (att hästen upplevdes helt fräsch) och efter en tids träning av hästen fick vi visa upp honom i ett körprov och då fick han sitt intyg.
Efter detta har han startat 18 gånger med 4 segrar, 4 andra och 3 tredjepris utan att någon gång haft problem av sitt knä.
Skulle vi böja honom idag skulle han förmodligen visa några grader hälta på detta knä igen. Knäet klarar belastningen av tuff träning och lopp men han klarar inte ett böjprov.
Nu vet jag inte hur pass allvarlig "skada" det är på din häst jämfört med min men där var iaf påtagliga förändringar så det var antagligen inte så lindrigt.
Op pga skleros har jag ingen erfarenhet av dock andra knäop som gett goda resultat i de flesta fall.