Skiva isället för plank i boxvägg

JustInCase

Trådstartare
Är det bättre att byta ut till skiva mellan två boxar än att ha plank?
Jag sitter och kollar på vad jag ska köpa in nu när jag måste göra om mellan två boxar. Väggen är delad i två delar med stolpe i mitten. Just nu är plankorna 32 mm, men ena väggdelen kommer jag att behöva ha 45 mm´s plank till. Är det bättre att kanske sätta skiva där istället? Isf hur tjock behöver den vara och vilken typ av skiva.
Väggen ska höjas och det är därför som jag behöver byta ut.
 
Sv: Skiva isället för plank i boxvägg

Plank tycker jag är bättre, blir det npn skada kan man enkelt byta dom som är skadade, har du en skiva så är det dyrt att byta spec då de kommer till såna storlekar, både längd,höjd och tjocklek.
Och det finns verkligen inget fulare än typ tugg o spark märken ;)
 
Sv: Skiva isället för plank i boxvägg

Beror ju på vad du har för sorts häst i boxen...

Är det en sparkmaskin hade jag valt att sätta tunnare plank och skiva över, för det är enklare att skruva bort en ful skiva än att byta en planka i mitten.
Dessutom kostar inte skivor i standardstorlek speciellt mkt men ska du ha en 45mm tjock skiva blir du ruinerad...
 
Sv: Skiva isället för plank i boxvägg

Nä, någon 45 mm skiva vill jag nog inte betala för. :crazy:

Hade tänkt ha smalare om det var skiva och göra en lösning så att den ändå passar in.

Plank kanske är bättre då. Det blir ändå inte så dyrt att köpa dem. Någon hundring bara och då passar de in i skenan på en gång.
 
Sv: Skiva isället för plank i boxvägg

Plank är mycket bättre än skiva, tycker jag, enklare att reparera, och mindre skaderisk, en skiva kan i värsta fall lossna, om hästen sparkar tillräckligt, och klämma fast ett hästben.
 
Sv: Skiva isället för plank i boxvägg

Till att börja med är ju skivan mycket mer hållbar, i en skiva av kryssfaner så ligger fibrerna i kors medan i en planka så ligger alla fibrer på samma ledd.

En plyfaskiva på 15-20 mm tjocklek kan ofta hålla bättre än en planka som är 45 mm tjock.

Även plank kan lossna och därvid klämma fast ett hästben.

Vilken typ av skiva du ska välja beror ju till stor del av hur den sitter infäst, hur långt det är mellan stödpunkter etc. Ska du ha den så att den sitter fast endast längs kanterna så skulle jag rekommendera 20 mm marinplywood. Den kommer att hålla bättre än 45 mm plank och otroligt mycket bättre 32 mm plank.

Detta är samma skiva som brukar ligga som golv i de flesta hästtransporter, många ramper till transporter består i princip bara av en sån skiva :up:

Boxplank har jag fått byta många i mina dar - men 20 mm plyfaskivor har jag aldrig behövt byta i de stall jag har drivit eller jobbat i.

Det spelar ingen roll om det är spåntad 45 mm plank av värsta lyxkvalitet så kommer ändå skivan att hålla bättre.
 
Sv: Skiva isället för plank i boxvägg

Kl

Vi har plyfa i vårt hembyggda stall, satte dubbla vanliga 12 mm skivor i väggarna och har inte ångrat det valet.
Har haft häst i plankbox tidigare men där small det av en planka då och då.
 
Sv: Skiva isället för plank i boxvägg

Jag har haft stall med både ock och kan säga att vad som fungerar beror mycket på två saker. Först på hästarna har man lugna hästar så kan nästan vad som helst hålla, även sådant som egentligen inte är godkänt (ska hålla för en hästspark enligt lagstiftningen) just för att ingen sparkar i den.
Sedan beror det på vad man är beredd att betala för det man ska ha. Det finns skivor som inte håller och som gör det svårt att laga och det finns bräder som knäcks av en spark. Men generellt kan man säga att ju bättre kvalitet man köper ju bättre håller det oavsett om det är skivor eller plank. Köper man kraftig marinplywood så håller den för både sparkar och fukt (om den monteras rätt) men det gör också ställningsplank. Finns ingen häst som sparkar av en sådan planka. Men bägge dessa materiel kostar en hel del i inköp.

Numera använder vi plank istället för skivor av två anledningar. 1 de skivor som håller (marin- eller lantbruksplyfa) går inte att måla så att färgen håller. 2 om olyckan ändå är framme och en vägg skadas (behöver ju inte vara sprakar kant ex vara en häst som gnager) är det enklare och billigare att byta en eller två plankor än en hel skiva.
Tillägg vi har ställningsplank i boxarna och av samma kvalité som används för just byggställningar. Inte billigt i inköp men det är väldigt hållbart så det blir billigt i längden.
 
Sv: Skiva isället för plank i boxvägg

Ett bra sätt att kolla om det håller för en hästspark är att ta en 5 kilosslägga och göra ett rejält rundslag... och det är ärligt talat ganska få material som håller för det.

Ställningsplank är ändock bara 2" - eller 45 mm numera.

Hästar är ganska destruktiva om dom vill.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga nya boxar till mina shetlandsponnyer och funderar på vad jag ska använda för material till boxväggarna för att det ska bli...
Svar
10
· Visningar
1 091
Senast: MayGrace
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 215
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 474
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 076
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp