skitsmå hagar - störande

L

Lord Owen

Den ridskola jag far och tränar till har hagar som är gjorda för max en halv häst :d och dessutom har 3-4 dm lera i hela hagarna. gissa hur många hästar det går i EN sådan hage?! 15!! :eek: minst. och de får maten på marken i ca 6 högar..... äääääääääääeeee jag stör mig. inte lyssnar de när man frågar varför heller. glurk.

det mest otroliga är att de inte har en enda h'st som fått mugg än fast de ser ut som om de vadar i lera. :mad: :mad:

Sv: skitsmå hagar - störande

sånt är så hemskt!!! :mad:

Hästar är verkligen inte gjorda för att stå i små hagar med lera upp till knäna!!!!

Men hur har dom klarat sig undan mug??? :confused:

ärligt talat, ingen aning. däremot blir de ju nästan aldrig borstade ordentligt (förutom ägarens häst då) så de rids med leran kvar i pälsen...... :mad:

Vissa bygger hellre ett stort stall för att baxa in så många hästar som möjligt än ser till att de kan gå ute i rimliga hagar :smirk: :mad:

japp. tror det är ungefär så de tänkt med tanke på att de har rymliga ljusa fina boxar. synd bara att de är så korkade :devil: att de inte kom på att hästar hellre går ute i fina hagar än är inne i fina boxar.

Vilket stärker min teori om att mugg blir värre om man spolar av hästarnas ben och pillar för mycket....

Man ska låta det torka, om det inte är torrsprickor...

Hur som helst, trist med så mycket lera, men på vissa ställen är det oundvikligt.. har själv problem med det... har 2 stora och en liten på ett hektar, och hagarna är jätte leriga..

jomen de har större hagar, men de vill inte att hästarna ska gå i dem på vintern, tror att de vill spara dem eller liknande. ägarnas hästar går i finaste hagen, såklart.

När det jällre hagarna på min klubb så tycker jag dom har det bra (i alla fall ridskolle hästarna) då dom på vinter går i grusshage med finnare gruss i och på sommaren halvåret går dom ute i stora grässhagar på nätterna, men för privat hästaran är det väre med hagar, men det är ju i första hand en tävligs och ridskolle anläning och i det syftet är klubben kanon.

Men i bland vet men inte om man skall skratta eller gråta då man kan läsa om gådar som är till salu med plats för 10 hästar men bara 2 hektar hag/åker mark.

Ridskolan i stan har också haft stora problem, alla hästarna (nästan) hade fått mugg å lektionerna fick ställas in..
Deras hagar var bygda på typ.. sjöbotten tror jag man kallade det för.. Så det var ÖVERlerigt iaf..
Men det skulle gå på nån miljon å fixa till hagarna, och det kunde inte kommunen bidra till(här satsar man ju såklart hellre på en ny hockeyarena när man redan har en bra) så jag vet egentlgen inte hur det blev, vissa hagar har man iaf kunnat fixa i ordning till något bättre men sen vet jag inte hur det blir..

Jag håller med dej fullständigt

vet en tränare här i närheten som har smårutor till sk utevistelse för de hästarna.
långsmala max 10 meter långa och ca 5 meter breda.
Jag lider med hästarna, de går en och en. Iofs är underlaget bra inte lera.

Vad som förvånar mej att det inte finns någon bestämmelse för hur hästar skall vistas utomhus.
Eller finns det?
Sunt förnuft säger att en häst skall kunna röra sej fritt å stort. :(

Känner ingen det där.Tyvärr :(
Kan dock meddela att på den här ridskolan är hästarna skadade otroligt mkt också pga att det blir för trångt för så många hästar på en gång!

Jag tror det finns olika orsaker till varför mugg uppstår.
Vissa borstar/rengör inte karleden ordentligt å låter bakterierna gro å att det kan orsaka mugg.

Men tror även att man kan orsaka mugg genom att tvätta allt för ofta å ta bort alla bakterier så att hästen blir extra känslig å får mugg.

Så är det med mugg, man kan inte vinna :smirk:

Här satsar man oxå hellre på hockey å fotboll än hästar.Det är iofs bra eftersom jag inte tycker ridklubben i min stad tar hand om hästarna som de borde å tycker inte man ska uppmuntra dom med mer pengar :devil:

Det står bara i djurskyddslagen att hästar BÖR få vara ute men man måste alltså inte ens ha ute sin häst!! :eek: :crazy:

Så då förstår nog alla att ingen djurskyddsmyndighet kommer att bry sig om storlekarna på hagarna...

Det där verkar ju helt vansinnigt! Vad är det för djurskyddslag om den inte förespråkar hästarnas naturliga liv!? Nu blir jag sur :mad:
Borde vara olagligt att ha sina hästar i 2x2m hagara med 2 m lera och så många hästar i en hage att de står på varandra :mad: Borde stoppa in de som har hand om djurskyddslagen och de som har hästar så dåligt i en sån där hage så de får veta hur det känns när man egentligen är gjord för vids stora stäpper :devil: :devil:

Satsas väldigt lite på ridsporten över huvudtaget tycker jag, bara stora evengemang som får pengar, inte de små ridskolorna :mad:

2 m lera (om du menar våt lera hästarna sjunker ner i) får du inte ha, marken ska, i anlagda rastgårdar och på av djur hårt belastade ytor utomhus, vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion.

Hage på 2x2 m är väl också tveksamt, minmåtten för box och reglerna för grupphållning måste rimligtvis kunna tillämpas om det inte är väldigt kort tid hästarna vistas i hagen?

nu överdrevf jag ganska rejält med det där med måtten i föregående inlägg. jag var lite cynisk, som jag ofta brukar vara :D .

men what so ever så är hagarna jag pratar om absolut INTE dränerade och inte gjorda på hårt material, snarare lervällig både sommar och vinter, om det inte är extrem torka då allt förvandlas till cement istället. hagarna jag talar om är en form av paddockar (men av vad man kan se gjorda på lera och inte sand som det annars brukar vara) som det absolut inte bör vara mer än tre hästar i (MAX!) varje. annars har de ingen möjlighet att äta ifred/komma undan hot från andra hästar/leka/leva naturligt. därför tycker jag det är jävligt konstigt att man i så små hagar får in 6 ponnyer OCH 10-14 hästar på en gång. om det dessutom kommer en ny individ till flocken släpps denna in direkt på morgonen utan att få träffa någon av hästarna i tidigare nämnda hage innan. dvs den blir jagad hela tiden. i en av dessa paddockar har de också 4 unghästar. men det anses nog mer drägligt än som det är för de 20 lektionshästarna som får trängas....... :mad: :mad: :mad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Tänkte först vara anonym men de flesta i min närhet vet redan allt.. Vart ska jag börja? Jag vet inte hur jag ska lösa saker i mitt liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 066
Senast: Nepenthe
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 052
Senast: shia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka