Skitfråga - bokstavligt talat...

Iliaca

Trådstartare
Har en häst som helt plötsligt har börjat trycka ändan mot väggen när hon bajsar. Jag har visiterat henne noga runt bakdelen och analöppningen, men kan inte upptäcka någon smärta, spänning eller obehag någonstans. Hon är annars tydlig med att visa sådant. Hon är även regelbundet avmaskad så den biten borde vara ok. Inser ju att det här nya beteendet lär ha en bestämd orsak, men vad? Någon som vet?

Sv: Skitfråga - bokstavligt talat...

Köpte en 6-åring som var avmaskad enligt schema och bott hos veterinärer. Den hade så mycket mask den stackarn, att labbet var helt förstummade. Det hade dessutom gjort obotliga skador på hästen, trist.

Gör ett masktest (kolla masken t ex), det låter som den är maskangripen.

Min häst gjorde så när han var spänd i rumpan, prova även att ta ut en ET och se om det hittar nåt!

Men är inte detta ganska så vanligt hos ston? Jag tycker jag har sett ston i de flesta stall jag varit i som trycker upp ändan mot väggen när de ska göra 2:an.. Därför har jag aldrig reflekterat över att det skulle kunna betyda något problem hos hästen..

Tack för svar! Ska kolla upp både mask och ET. Har aldrig reflekterat över om detta beteende skulle vara specielllt för ston. Min dam har aldrig gjort så förut och hon brukar ha en bra anledning till om hon plötsligt ändrar strategi så då blir ju en annan fundersam :)

Mitt sto trycker också upp rumpan mot boxväggen när hon ska bajsa. Väggen måste skuras ofta.... Helst ska hon gnugga lite extra på saltstenen också. Hon har testats för mask, utan anm. Jag har antagit att hon mest gör så när hon brunstar. Känns som att mitt sto brunstar ganska ofta...!!

Mitt sto gör så hela tiden - och har gjort det sen jag fick henne April -09. Jag har aldrig funderat på att det kan vara något som är fel?

Min vallack är kanske feminin av sig:p, för han har gjort likadant. Nu har han ju gått ute hela sommaren, så lite svårt att bedöma, men jag tycker att det har blivit bättre av regelbunden stretching. Jag kör stretching enligt en bok jag har, som jag inte minn vad heter just nu, men där finns bl.a. En övning där man stretchar muskeln som lyfter svansen. Tror kanske det är den som har hjälpt, för han är mer vik där nu när man stretchar.:idea:

Ville bara berätta att nu har vi bytt stall sedan några veckor tillbaka och från dag ett på nya stället så gjorde pållan som vanligt igen dvs trycker INTE upp rumpan mot väggen. Är rätt brydd över vad som är skillnaden. Boxen är lika stor som den förra så där är det ingen skillnad. Märkligt! Fast skönt att hon inte gör så längre : ) (Kollade henne för mask också och det var ok).

Hm... mitt sto har alltid gjort såhär... Har inte heller reflekterat över att det kan vara något fel. Hm... Nu får jag nog börja fundera.

KL

Då borde min förra häst varit jättesjuk.. Han bajsade ibland mot väggen, men allra konstigaste var att han bajsade i krubba/vattenhink ibland :o Det fanns inga fel på honom som skulle förklara detta xD

Ont i bakknäna och /eller springmask. det sistnämnda; sätt ditt helosansalva i analöppningen och studera vad som finsn där på morgonen. Och ta träckpårov så klart.

Hm. Det där med ont i bakknäna lät som nått att kolla upp på min förra medryttarhäst. Den hästen tryckte upp sig så hårt mot väggen så att det tom blev en kökkenmödding på väggen av skit. Dessutom var hela bakdelen stenhård trots mina idoga försök att mjuka upp muskulaturen på olika sätt.
Ägaren tyckte att det här var normalt för "så har han alltid gjort" så det stannade tyvärr vid det.

När det gäller min egen pålla så är jag som sagt var brydd eftersom hon ändrat beteende från ena dagen till den andra, både åt ena och andra hållet. Jag uppfattar det mer som att det är nått i själva miljön som påverkat henne.
Skulle gärna vilja veta vad för jag blir så himla nyfiken!

Min häst gjorde så när hon var ung och stod i ett stort stall i en box där hon inte kunde sträcka ut huvudet. Fast det var inte bara när hon bajsade utan stod gärna lite upptryckt mot väggen ändå. Hon trivdes nog inte riktigt där. Slutade när vi flyttade till mindre stall med öppna boxar. Boxen snarare mindre men trivs mkt bättre.

Det där med att inte trivas stämmer ju helt klart in på oss eller i alla fall mig. Tyckte att förra stallet var helt gräsligt och det rätt snart efter att vi hade flyttat in och som alltid så smitar ju sånt där av sig på ens häst. Frågan är om hon förstod redan från början att vi inte hamnat på ett seriöst ställe? Det vore inte första gången som min häst uppmärksammar saker lååångt innan matte har hunnit komma till insikt :grin:

Fast i det här fallet hade jag nog inte en sportslig chans att kunna förutse att det skulle bli så annorlunda mot vad som utlovades. Fick ett väldigt bra första intryck med öppna boxar mm. När jag tänker efter så gjorde den andra hästen i stallet likadant som min.

I så fall är alla hästar sjuka. För vilken häst bajsar inte i krubban/vattenhinken någon gång?
Mina hästar (valacker) skiter när de är skitnödiga och bryr sig inte om de står tätt mot väggen eller har krubban direkt under eller står mitt i boxen eller vart dom nu är.
Vet ston som är likadana:laugh:

Min häst har aldrig bajsat i krubban eller vattenhinken, inte på fem år i alla fall. Men man vet inte hon kanske överraskar nån dag! :D

Har däremot haft en valack som hade ovanan att bajsa i vattenhinken, ytterst trevligt..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 256
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka