Skiter i hela boxen....

B

Benzon_lover

Hej! :)
Hörde en gång att det var en som hade lärt sin häst att bara skita på ETT ställe. Kan detta stämma? Är det någon som kanske vet hur man kan göra? Det är nämligen så att min häst skiter i hela boxen! (även i foderkrubban :o ) Jobbigt och dyrt.

MVH Linnea :rofl:

Sv: Skiter i hela boxen....

Jag har läst en artikel om en kvinna som hade lärt sina hästar att vara rumsrena Hon lärde dem att uträtta sina behov i en hink som hon kom i med ett antal gånger om dagen :p

Aldrig hört att man kan lära dom, men vissa är renligare än andra..

Mitt sto är mycket renlig och lägger allt längst bak i boxen så det är lättmockat :)

Dessutom kissar hon på kommando ;) Förra ägaren tog alltid ut henne på morgonen och kissade henne innan morgonfodring och lika på kvällen innan nattmaten. Det är mycket praktiskt och sparar på en hel del torv ;) När jag tar in henne från hagen brukar jag fråga om hon ska kissa. Är hon inte nödig så visar hon det genom att skrapa med höger framhov. Annars kissar hon direkt :love:

Joo hon är lite speciell :D Jag har faktiskt inte träffat någon annan häst som¨är som henne.

Vi har våra kissrutiner ;) Jag brukar förstärka kisskommandot med att hon kan få en liten godis när hon kissar. Detta gör ju att hon är mycket motiverad att kissa när jag frågar henne.

Låter ju helt underbart med hästar som kissar på kommando och skiter i hinkar...men hur får man dom till det??? :confused: Min Morfar berättade om en häst som sket på en skyffel som ägaren placerade under rumpan! Stallet var så rent så man kunde "slicka golvet"... :rofl:

Tycker det verkar väldigt tidskrävande att måsta vara istallet jämt å ge sina hästar kommandon å när å var de ska skita :smirk:

Har haft samma problem med en häst som var en riktig "spridare". Det blev mycket bättre när jag tog skit från en av de andra hästarn och lade in i ett hörn. Hon ställde sig genast där o markerade :)

Mina två hästar är sambos så boxen måste typ tömmas och fyllas på med nytt spån varje dag. Inte helt lätt att leva ibland.. :crazy:

När man ska "lära" hästen skita på ett och samma ställe brukar man helt enkelt göra så att man alltid lämnar en skithög på ungefär samma ställe. Helst i ett hörn då så det inte sprids ut så lätt. Har aldrig testat det själv, tror det är lättast med yngre hästar.

lånar din tråd lite, förlåt.

Min häst var jätte renlig förut. Skiten längst bak, så nära väggen det bara går och pisset i mitten till höger. Slog aldrig fel.

I våras flyttade ajg honom till nytt stall, och nu får jag vända ut och in på hela boxen för att få det rent. varför?

Jag tror inte det är för att han inte trivs för han verkar trivas bättre här. förut hade jag honom på torv och nu på halm och det är kanske därför fast jag förstår inte varför det skulle ha någon betydelse.

Nån som har någon idé?

Jag har hört att man kan lägga in lite skit från ett sto (om det är en valack du har) i ett hörn eller där du nu vill att hästen ska skita, för då skiter dom där.
Men jag har aldrig provat det själv eftersom min pålle är hyfsat renlig.

Medryttarpållan skiter alltid i den ände av boxen som är minst intressant. Alltså, om hon står i en hörnbox utan fönster hamnar det mesta längst bak och ganska koncentrerat eftersom hon hela tiden står med näsan mot gången. Har hon fönster kan hon skita vid krubban/dörren då hon ömsom tittar ut genom fönstret och ömsom ut mot stallgången. Har hon kompisar på båda sidor om sig så kommer skiten lite överallt eftersom hon pratar med sina grannar... Tidigare stog hon dessutom i ett stall där vi mockade själva på kvällen. Hästarna togs in vid tre, och hon kom in bland de första. Då hoppade hon runt i boxen och drog runt nattbajset, och bajsade lite till i ren upphetsning.

Har något sådant förändrats i ditt nya stall som kan påverka var pållan skiter?

Vet inte hur man LÄR en häst att vara renlig i boxen, men skulle gärna vilja veta ;) .. Ett tips som du kan försöka med iaf är att du sätter en liten bajshög i ett hörn, efter du har mockat. Vissa hästar väljer att skita där då.. :P
Om du har en kille till häst så ta gärna från ett sto om det går.
Vet några hästar som det iaf underlättat mockningen ngt :).

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar låta en bit längst in i boxen vara halmfri... och då brukar min totta bajja där.. lätt att ta bort :banana:

Domigo skrev:
Aldrig hört att man kan lära dom, men vissa är renligare än andra..

jag har läst en artikel om det och det går faktiskt att få dem rumsrena även om det kräver jobb.

Niken skrev:
Har haft samma problem med en häst som var en riktig "spridare". Det blev mycket bättre när jag tog skit från en av de andra hästarn och lade in i ett hörn. Hon ställde sig genast där o markerade :)

Wow, vilket bra tips. Det ska jag pröva. Valacken bajsar i snygga högar längst bak i boxen. Stoet bajsar överallt och kliver sedan omkring och trampar ut skiten så mkt hon bara kan.
Hon kissar inte på kommando, däremot kissar hon till hälsning när man kommer ut i stallet. Hej, titta jag kissar, säger hon jättestolt. Märkligt.

Höll på att tappa tråden helt...då nätet slutade funka efter stormen drog fram. :crazy:
Tack för alla tips! :bow: Jag skall börja med att låta det ligga kvar bajs i det "tråkiga" hörnet, där han faktiskt bajsar mest. Om det inte funkar skall jag lägga till en bajshög från stallkompisen...och funkar inte det får jag väl fortsätta att leta efter bajspluttarna. :p
"Lillis" :rofl:

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama