Mustang

Trådstartare
Läste i någon tråd som jag inte hittar på igen om fuxar.

Där var det något inlägg från en färgkunning om just fux-skimmel.

Min lilla är u:fux e: skimmel. Hingstens födslofärg har jag ff inte fått reda på.

När hon föddes var hon "ultrafux", dvs klockren ljusfux med ljusa ben, exakt samma nyans på tagel och päls.

Nu vid 11 mån ålder när hon fällt av sig massa är hon djupt chokladfärgad med "smutsig" man som går i grått. Benen är mörka och "smutsiga".

Såhär såg hon ut innan fällning
P1855318

Hon KAN väl inte bli annat än skimmel?
Snälla? :angel:

:D

Sv: Skimmel?

Hur såg hon ut som alldeles nyfödd (första dagarna alltså) ? En skimmel är har mörk eyeliner, medan en fux är rosa-brun.

Svårt o se på den bilden...

En skimmel börjar att skimla av på huvudet först, sedan kommer kroppen.

Syns oftast redan när dom är några dagar gammla.

Svårt o se på den bilden...

En skimmel börjar att skimla av på huvudet först, sedan kommer kroppen.

Syns oftast redan när dom är några dagar gammla.

NEJ, de behöver inte alls skimla i den ordningen även om många gör det så sker även annan ordning på skimlingen. Och nej man behöver inte se ett spår av någon skimling den första tiden. 1 år var min ena innan man ens kunde se ett enda stickelhår på henne och då var det på gumpen. 3 år gammal så har hon ännu inte mer än ett fåtal stickelhår som dök upp sista året i ansiktet.

Så riktigt så enkelt är det inte att se om de blir skimlar eller ej, mest avslöjande är födelsefärgen. Djup vuxen färg = skimmel, blesig dassig färg = färgad.

Tyvärr (eftervad jag förstod var din önskan) är det en helt vanlig fux dock ganska mörk med gråmelerad man.

Just det du skrev om hennes födelsefärg
"När hon föddes var hon "ultrafux", dvs klockren ljusfux med ljusa ben, exakt samma nyans på tagel och päls."

Talar direkt om att det är en fux och inte en skimmel. Skulle hon blivit skimmel hade hon fötts i den färg hon har nu ungefär.

Bild på huvud

Om du klickar på den samt väljer "maximera fönstret" blir den större, det är vad jag menar med "smutsig".

Men då tror du alltså att hon är mer eller mindre garanterad fux?
*svär lite* ;)

Senast ändrad:

Jag trodde på skimmel eftersom benen gick från ljusfux som bäbis till grå-bruna som 1-åring...

Hon blev skimmel! :D

Är idag grå i ansiktet (2 och ett halvt år gammal) och ser ut som en typisk
"blåskimmel" (vad det nu heter) fast hon är brun istället. Har en "omvänd"
bläs, dvs brun på nosryggen och grå på sidorna.

Men den typen av skimmel blir väl aldrig helt vit?

Hon har samma färg som pappan, det klassas väl som skimmel?
*Känner mig kunskapsfattig*
Dom blir väl inte helt vita?

vad roligt med en uppföljning !

Jodå, de kan bli helt vita ! Eller de blir helt vita om de bara lever tillräckligt länge.

Liknande trådar

H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: ameo
·
Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 774
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka