Skimmel + skimmel = albino?

Toya

Trådstartare
Min mor har ett skimmelsto som hon ska betäcka så småningom.
Hon är efter en "brunsvart" hingst, men har förmodligen skimlar på moderns sida. Kan kolla upp vad hennes tidigare avkommors färger...

Nu är det då så att mor min har spanat in en hingst som är skimmel, men är rädd för att avkomman kan bli albino. Är det någon risk?
Förstår att det kan vara svårt att säga utan att titta längre bak i stamtavlan, men försök!

"albino"?

Testar att lägga in en tråd här också, där folk känner till islandshästarna, det verkar dessutom finns många som är bra på färger här!

Min kära mor har ett skimmelsto, (ee. Hrafn frá Holtsmula) som hon vill betäcka. Hon har spanat in en läcker hingst (e. Orri frá Thufu), som också är skimmel. Nu är det någon som har tutat i henne att två skimlar riskerar att få albinoföl. Är det sant? Jag tycker för min del det verkar jättekonstigt. Har däremot hört talas om något som heter "lethal white", där fölen som föds vita dör inom några dygn, men jag kommer inte ihåg vad förutsättningarna för det var.
Är det någon här som är bra på hur färgerna nedärvs?

Sv: Skimmel + skimmel = albino?

Det beror på om stoet och hingsten förutom skimmelanlaget även bär gulanlaget.

Ok? Hur vet man om de gör det?
Jag vet att båda hästarna har mkt mörka (svarta el. svartbruna) fäder, medans mödrarna är skimlar. Hingsten har en helbror som är fux, och en syster som är skimmel.

Tittade på hingstens avkommor och där var det en salig blandning; skimlar, fuxar, blackar, någon svart...
Stoet är jag mer osäker på, men jag vet att hon fått åtminstone ett fuxföl, och ett föl som föddes grå-svart, jag vet inte om han var musblack, eller om han var skimmel.

(det är islandshästar vi pratar om, därav det enorma färgutbudet)

Albino existerar inte hos häst så det behöver ni verkligen inte oroa er för att få.

Två heterozygota skimlar har 75% chans att få en skimmelavkomma, och 25% att den inte blir skimmel. "Dubbelgul" (det som folk tidigare felaktigt inbillade sig var albino) kan den bara bli om båda föräldrarna bär på gulgenen vilket de säkert inte gör.

Lethal white är något helt annat och det finns inte hos islandshästen, utan är en helvit häst som kan komma ifrån två frame-skäckar (finns hos paint och andra amerikanska raser)..

Vad är det för hingst?

/Erica

Sv: "albino"?

Det är inte sant. Fölet blir troligen skimmel.
Lethal white finns inte hos islandshästen. Jag känner bara till det hos paint.

Ah, tack!!
Har nämligen också hört att albino inte finns hos hästar, men det var någon som lurade i min mamma att så kunde det visst vara...
Kändes skumt, men då är det avklarat! Hur ser den här gulgenen ut då, förresten?

Hingsten heter Ypsilon frá Holtsmula (e. Orri frá Thufu)
Jätteläcker, med väldigt trevligt lynne, vad jag har sett! Han har inte så hög bedömning, pga av att han blev skadad tidigt kunde han inte höja sig som det var tänkt, utan går nu bara och är snygg i hagen. Han har däremot en helbror som har höga poäng, och har ju def. stammen på sin sida!
Vårt sto är bedömt in i 1a klass, men enligt äldre modellen, dvs. lite tyngre än nuv. idealet. Hon är dessutom ganska liten, men har gett höga, lätta avkommor. Så det vore intressant att se vad det blev med dem två! Det skulle alldeles säkert vara någon ting extra iaf i man o svansväg, då både Ypsilon och stoet har mycket av den varan!

Tack!
Ja, jag hade hört om lethal white i paint-sammanhang, men där stod det inget om ifall det fanns hos andra raser. Läskigt hursomhelst.

Gulanlaget gör en fux isabellfärgad och en brun häst gulbrun. Det har ingenting med skimmelanlaget att göra.

Ypsilon är verkligen jättefin. :)

Gulgenen = den gen som gör hästar "gula", dvs gulsvart, gulbrun eller isabell. I dubbel upplaga (om båda föräldrarna är någon av färgerna ovan) så kan man få en dubbelguling, dvs sotvit/pärlvit/gulvit vilka ser i princip exakt likadana ut, en ljust cremefärgad häst med rosa hud och blå ögon.

/Erica

Ahh, jag förstår... borde plugga på sånt där. Håller man på med en ras som har så mkt oilka färger så kan det ju vara bra att ha lite koll!!

Jaa, vi var på kurs på gården där han står, och blev helt sålda :love:
Han verkade så himla positiv, och cool, hade verkligen jättetrevligt lynne! Sen att han ser så spektakulär ut är ju ett plus!
Tragiskt med olyckan bara, fast den har ju inget med hans egenskaper att göra, det är väl blupen som får stryk iofs, men äsch!

Den gamla benämningen i folkmun var förr albino...trots att det är felaktigt...men det är nog dessa dubbelgula hästar som din mammas vänner syftar på...dvs dessa vita hästar med rosaskimrande hud och blåa ögon.

Nackdelen med en dubbelgul är väl att de kan vara ngt mer känsliga på sina rosaaktiga partier men och att de kan vara lite ljuskänsliga i sina ögon.Men det är inget farligt.Det förekommer även skäckar med rosaaktig hud tex runt mulen som gör dem lite mer känsliga för tex soleksem.

Däremot finns det en ökad mängd missfall hos konstantskimmel x konstantskimmel vilket kan bero på gener som är kopplade till varandra. HH

Isabell och isabell kan däremot ge albino (även gulblack och gulblack då det är samma gen som orsakar dessa färger)

HelenaHandberg skrev:
Däremot finns det en ökad mängd missfall hos konstantskimmel x konstantskimmel vilket kan bero på gener som är kopplade till varandra. HH
Oj, akta dig nu.. :o Blanda inte in ytterligare en färg och få folk förvirrade om vad skimmel nu är egentligen. ;) Bara som ett förtydligande för övriga så är konstantskimmel ett helt annat anlag än det vanliga avblekbara skimmelanlaget. Det är sällsynt så sannolikheten att assas mammas sto har det är inte stor, och Ypsilon har det garanterat inte.

Den här tråden ligger för övrigt dubbelpostad på avel också och kommer förmodligen tas bort härifrån.

/Erica

Mist skrev:
Isabell och isabell kan däremot ge albino (även gulblack och gulblack då det är samma gen som orsakar dessa färger)

Nope, helt fel. Var fick du in black ifrån? Gulbrun heter den "bruna" motsvarigheten till isabell, black är ett helt annat anlag.

Albinism finns inte bland hästar. Däremot kan två hästar med gulanlag (t.ex isabell x gulbrun) ge BEC (Blue Eyed Cream) som är ett samlingsnamn för hästar med dubbla gulanlag. Det finns tre olika: gulvit (fux med dubbla gulanlag), sotvit (brun med dubbla gulanlag) och pärlvit (svart med dubbla gulanlag). Det är INTE kritvita, utan mer cremefärgade, vita tecken syns.

Finns en "dubbelgul" på bild, och just en islandshäst i detta fallet:
www.frotunagard.se ---> våra hästar ---> Birkir från Frötuna.
Gulsvart mor (tror jag hon är) och isabell far.

Hmmm OK jag erkänner att jag inte är så bra på vad hästfärgerna heter på svenska, hur ser en gulblack ut egentligen? Jag har alltid trott att det är en typ gul häst med svart man och svans. En dubbelgul ser ju ut som det som gemene man kallar albino och jag tror att det som trådskaparens mamma helst inte vill ha.

Gemene man kallar INTE färgen albino längre. Hårdnackade människor som inte vill höra på kallar det albino.

En GULBRUN är typ gul häst (olika nyanser finns) med svart man och svans, ben och örontoppar. Black är en vildfärg, fjordingar t.ex är blacka (vanligast är brunblack? osäker där).

Jag tror du menar gulbrun och inte "gulblack", alltså moldóttur. En brun häst med gulanlag, gul till gulbrun på kroppen och svart man/svans.

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 862
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 779
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka