Skimmel + skimmel = albino?

Sv: Skimmel + skimmel = albino?

Silverkedjan skrev:
Jag tror du menar gulbrun och inte "gulblack", alltså moldóttur. En brun häst med gulanlag, gul till gulbrun på kroppen och svart man/svans.
Ja visst det var precis det jag menade, lite språkförbistringar bara, och här på island är vi (enl Magdalena) hårdnackade människor för här kallas hästar med "dubbelgult" anlag fortfarande albino....

I mitt fall: skimmel + skimmel = mörkbrun :p

Magdalena skrev:
Gemene man kallar INTE färgen albino längre. Hårdnackade människor som inte vill höra på kallar det albino.

En GULBRUN är typ gul häst (olika nyanser finns) med svart man och svans, ben och örontoppar. Black är en vildfärg, fjordingar t.ex är blacka (vanligast är brunblack? osäker där).

jag tror ljusbrunblack är vanligast på fjordingar, men det var kanske det du menade

Mist skrev:
Ja visst det var precis det jag menade, lite språkförbistringar bara, och här på island är vi (enl Magdalena) hårdnackade människor för här kallas hästar med "dubbelgult" anlag fortfarande albino....

Jag tycker faktiskt det är hårdnackat att envisas med att kalla en FÄRG för något som är en defekt och dessutom inte finns på hästar.

Gulblakk = rød + gul + blakk, så det stemmer det. Den vanligste fjordingfargen heter brunblakk. Gulblakke hester er veldig sjeldne, men de finnes, og de kan få "dobbeltgule" avkom om de pares med hverande (eller selvsagt andre hester med gulanlegg).

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 862
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 779
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka