Skillnader mellan olika domare.

gylle

Trådstartare
En intressant jämförelse mellan hur mkt det gör med olika domare är den senaste sammanställningen av resultaten från 4 års kvalen dressyr.

3 platser hyfsat geografiskt nära med starter inom några veckor, 3 olika domare och många ekipage som startar på minst 2 platser. Inte är det svårt heller att se mönstret på poängsättningen och den skiljer markant mellan domarna på samma ekipage och alltså inte bara på enstaka utan alla följer samma mönster så det kan ju inte precis handla om att enstaka ekipage hade en dålig dag som ju alltid händer. Utan nivån som krävs för olika poäng är uppenbart olika.

Det skrämmande är att det skiljer så mkt som 10% eller mer om man ser till den domare som var frikostigast kontra den som satt hårdast inne med poängen.

Är det verkligen så svårt när man ändå har så pass få kvalplatser att försöka få lite mer samsyn på var nivån skall ligga ?

Längst ner i denna artikel finns länkar till alla resultaten de platser jag tittade på är Stävie (låg i mitten poängmässigt), Tingsryd (väldigt mkt högre poäng) och Flyinge (väldigt mkt lägre poäng).
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2013/9/Fler-4-ariga-finalister/
 
Sv: Skillnader mellan olika domare.

Även Enköping finns med och de hade också de har även de väldigt få som kom till final
 
Sv: Skillnader mellan olika domare.

Jo men det är ju svårt att se om det är domaren som dömmer lågt eller hästmaterialet som inte var bättre. Det intressanta med de andra tre platserna var ju att det var många ekipage (alltså samma) som startade på mer än en plats, att enstaka ekipage går bättre eller sämre från ena dagen till den andra är ju en sak, men här ser man ett så tydligt mönster hur de hoppar i poängnivå i stort sett alla på samma vis från ena till andra platsen vilket ju tydligt avslöjar skillnaderna i poängsättningen.
 
Sv: Skillnader mellan olika domare.

Jag ser faktiskt inte riktigt de tendenserna som du ser. Av de ekipage som var med på just Flyingen och som sedan startade även på de andra platserna har två ekipage sämre resultat än annars ganska jämna poäng i Tingsryd och Skillingaryd, 1 ekipage är markant bättre, och 1 ekipage har hyfsat jämna poäng med de fick Tingsryd.

Att det däremot bedöms olika från domare till domare och att de har olika smak på vad de gillar är väl en annan sak som jag tror är svår att komma ifrån. Bedömningssporter är nog svårt att få helt rättvisa. Satt tex. domarsekreterare åt ett skräckexempel som redan innan erkipaget hade startat hade satt grundnivån genom att bedömma om hen kände till ekipaget sedan tidigare. Något ekipage orkade hen knappt titta klart på utan kladdade runt med sin kaka istället... :meh:
 
Sv: Skillnader mellan olika domare.

Om jag inte har helt fel för mig så är det en viss procent av de startande som ska gå till final oavsett bedömningsprocenten.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 661
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag har ju bestämt mig för en dressyrkarriär i år. På den enormt höga nivån kanske LA till hösten. Högtflygande planer alltså! ;) Har...
Svar
18
· Visningar
2 771
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp