Skillnader i passform Bates Caprilli och Bates Isabell Werth??

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej!

Bates caprilli passar min häst. Funderar på att köpa Bates Isabell Werth istället. Men skiljer dom sig i passform undrar jag nu? När man läser om dom så är Isabell modellen ngt djupare och har annat läderval. Fler skillnader?? :bow: Caprillin passar mig i 17,5", passar Isabellen mig i samma stl, eller gör den djupare sitsen att jag kanske måste upp en halv stl?

Sv: Skillnader i passform Bates Caprilli och Bates Isabell Werth??

jag har haft caprilli till min häst, mycket skön att sitta i.
Jag testade werth modellen men tyckte den var hemsk att sitta i.
Man var fixerad i ett läge som var mycket obehagligt att sitta i.
Man satt helt låst och kunde inte göra annat än att åka med med sätet.
Dessutom satt jag svankryggigt i den och kunde inte ändra sittställning.
Till sist fick man kramp av att sitta så fast i sadeln.

När jag höll på att prova ut dressyrsadel till min häst för ett tag sedan testade vi först en Bates Caprilli hoppsadel, denna hade hon hemma och ville kolla av lite med bom och så. Denna låg som en smäck och min häst älskade den, så sadelutprovaren beställde hem en Caprilli dressyr. Denna passade inte alls min häst utan jag upplevde den som mer svängd än hoppsadeln.

I alla fall, tillslut visade det sig att en Isabell Werth var det rätta för min häst då, så jag skulle vilja säga att det skiljer sig ganska bra mellan dessa modeller. IW upplever jag som rakare.

Tänkte att du kanske ville ha en input på hur passformen skiljer på de olika modellerna. Sitsstorlek lämnar jag till andra att kommentera. Jag kan bara gå efter mig själv och jag behövde inte ha en större storlek i IW gentemot andra sadlar.

Jag håller inte med om ett enda ord att man blir låst i IW:n, det enda jag vet är att många kortare människor tycker den är för bred i midjan. själv är jag lång och smal och har trots smala höfter inga som helst problem med bredden. Inte heller min ryggskadade tränare som rider hästen, som annars är känslig för för breda sadlar, men hon är också lång och smal som sagt. Jag har normal tum i den, dvs 17 tum precis som i andra sadlar.

TS:
Det enda negativa med IWn tycker jag är det ruggade lädret den har på ytan för det är skitjobbigt att hålla snyggt och rent.

Hur den är i jmf med caprillin kan jag inte redogöra för annat än att jag vet att IWn är väldigt rak i bommen.

Om Caprillin passar bra på hästen är det inte alls säkert att IWn ligger bra. IWn har mycket bredare bossor och är dessutom rakare i bommen. Det är två helt olika sadlar även om det är Bates som är tillverkare.

Jag fick exakt samma känsla i min IW. Blev låst och svankande. Tyckte den var bisarrt bred och det kändes som att jag satt för högt upp från hästen. Nej usch. Jag hade höga förväntningar om sadeln men den åkte snabbt ut...

caprillin är också rak i bommen.
Den passade ett par år sedan låg den inte bra när hästen blev äldre och lite svankig.
2 i stallet köpte den dyra buffelskinns varianten av iw.
Båda har sålt sadlarna då dom inte satt bra i den.
Killar gillar inte iw, det kommer för mycket saker i kläm när man rider.
Nu är det längesen jag provade iw sadeln, de senare modellerna kanske har blivit skönare att sitta i.
Då skulle dressyrsadlar vara extremt djupa , jag tror att man nu är på väg bort från den typen av sadel inom dressyren.

Skrev inte att Caprillin var svängd, jag skrev att IWn är RAKARE än Caprillin.

när jag provad sadlar till min häst så låg dressyr caprillin kanon, så då tänkte både sadelprovaren och jag att då tar vi hopp caprillin åxå men det fungerade inte alls, de verkar inte vara samma svängdhet/ rakhet på bommen

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar om någon här vet vilka skillnader det är mellan en Wintec allround (den nyaste modellen) och en Bates Caprilli hopp (också...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: sissu
·
Utrustning Jakten på den perfekta dressyrsadeln är i full gång och jag behöver alla tips jag kan få! Har två hästar och sadeln ska helst passa...
2
Svar
24
· Visningar
4 945
Senast: heyalex
·
A
Utrustning Hej! Har provat ca 20 sadlar på min häst men har äntligen hittat en som passar. :bow: Jag blir bara lite fundersam hur det nu kommer...
Svar
7
· Visningar
2 572
Senast: sissu
·
Utrustning Jag har en ny häst och letar förstås sadlar som ska passa. Hon är rakryggad, men inte spikrak. Hög manke... Jag har provat ut en Bates...
Svar
12
· Visningar
5 472
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka