Skillnaden mellan ridsporten och körsporten

F

Fjunet

Nu är jag visserligen inte ute och rör mig i körkretsen i verkligheten, utan det är endast via Bukefalos jag kommer i kontakt med andra körintresserade. Dock tycker jag att jag märkt en stor skillnad mellan ridsporten och körsporten. Inom ridsporten finns det så himla många olika läror, ingen tränar sin häst likadant och ingen har likadan utrustning osv. Men inom körsporten verkar det vara tvärtom: Där SKA du köra på ett visst sätt och du SKA ha en speciell utrustning :confused: Varför finns dessa "regler" vid körning? Det känns som om halva körforumet får dårdimpen när någon säger att de köpt en billigare sele att använda vid inkörning, tillskillnad från när man säger att man köpt en billigare sadel för att ha endast under inridningen. Hur kan det ena vara okej men det andra inte?

Lite kvällsfunderingar bara.

Sv: Skillnaden mellan ridsporten och körsporten

dess "regler" är för hästens bästa -jag gissar att du syftar på draglinor o svänglar till största delen!? det handlar helt enkelt om grundutrustningen! för det är ändå så inom ridning så har (de flesta) -en tillpassad sadel och ett tillpassat träns. skulle inte du oxå få dårdimpen om du får höra en ryttare som köpt en ponnyputa till sitt halvblod och rider med ett balsnöre till tyglar!?
det handlar om säkerhet o hästens bästa.

själv tycker jag att man kan få köra in med en skitsele -men bara tömköra, ev. dra lösa skaklar med. tycker det är minst lika illa av ryttarna att använda en ej tillpassad sadel till inridningen! hästen kan ju inte få bra första intryck av sadeln!

vad menar du med att alla SKA köra på ett sätt? tror att det är rätt svårt tex införa barock inom körningen, då är det faktiskt samma inom ridningen oxå .. de håller i tyglarna o styr med benen/vikten. vi inom körning håller i tömmarna, styr med pisken/tömmen..
.. o alla inom körningen lovar jag tränar sina hästar olika ..

Rent spontant skulle jag vilja säga att inom körsporten kör man/sitter bakom och inom ridsporten rider man/ sitter på.

:D Men det var nog inte det du var ute efter :o :rofl:

Visst finns det många läror innom ridsporten skillnaden är nog att med körning så är många självlärda vilket inte alltid är så himla bra.

Det är på något sätt mera accepterat att man som oerfaren kusk spänner för en häst som man hört sägas att den varit körd. Man selar och spänner för lite som man tror att det skall vara. I bästa fall så går denna första tur bra och annars så slutar dom nog illa kvickt med körning.
Hur många personer som inte kan rida skulle hoppa upp och rida en häst man bara tror är inriden?
Målet med körning är ju detsamma som vid ridning, dvs hästen skall på olika kommandon utföra vissa rörelser i rätt form, tempo mm.
Kuskar kör nog ganska olika till en viss utbildningsnivå, sedan börjar körningen bli mera likriktad. Men målet är ju änndå det samma.

Jag tycker att det är oerhört bra att man börjar få upp ögonen för vad som är accepterat som rätt utrustning vid körning, det gör att flera nybörjare skaffar bra utrustning och då får även deras hästar en ärligare chans till att arbeta rätt och ej bli hindrad av utrustningen. Viss utrustning är oxså rent farlig!

Man har ju även innom ridsporten kommit på att rätt utrustning är oerhört viktig för hästens trivsel och hållbarhet vilket har gjort att även många fritidsryttare åker och får sin sadel utprovad och tillpassad efter hästen.

Varför det finns så många regler vid körning beror på alla säkerhets aspekter. Man måste/bör göra på ett visst sätt för att kunna arbeta med hästen på ett säkert sätt. Vid körolycka så är det ju ofta många inblandade (Kusk, groom, häst, fordon,publik mm) Det händer så våldsamma saker när en häst skenar med vagn och i många fall så går hästen aldrig att köra mer. Tror även att ridsporten skulle behöva ha ett större säkerhets tänkand så skulle man slippa många klantiga olyckor.
Körningen föregår med gott exempel när man alltid sätter säkerheten i första hand det bevissar även att man tänker på andra i sin omgivning. Så låt alla SKA och MÅSTEN vara kvar det gynnar oss alla!

Vill lägga till ett par saker till ditt inlägg. Den viktiga säkerhetsaspekten t ex har du ju redan fått med.

"Körsporten" (långt ifrån all körning är tävlingsinriktad) har sin grund i arbetskörning, vilket innebär en under mycket lång tid utformad praxis för olika sammanhang. Olika fordon/redskap för olika ändamål, olika seltyper för dessa, bäst sätt att köra på, dvs hantera tömmar/piska/häst osv.
Bryter man mot dessa praxis, innebär det sannolikt, om än inte alltid, en försämring av säkerhet, funktion, hästens villkor eller annat. Nya material exempelvis, innebär naturligtvis en utveckling.
Jag förespråkar inte konservatism, men värdesätter äldre tiders kunskaper och erfarenheter.

Det går att riskfritt köra en häst med vilket konstigt skräp som helst som sele och huvudlag samt spänd framför ett badkar. :o Men!!!!! det förutsätter en kunnig kusk och en absolut helsäker och pålitlig häst. Och en mycket begränsad sträcka! ;)

Men varför göra det eller skriva här om det? Dom som kan göra det, gör det inte! Och någon annan ska absolut inte prova såna vägar!
Hoppas jag inte blir missförstådd nu.

LIA

:rofl: :rofl: Ja, det skulle vara mycket roligt att se en av mina hästar förspännda ett badkar!! Kanske skulle det funka på snön på vintern ;) Men inget jag skulle rekomendera någon!
/M

Vad jag mest menade med mitt inlägg var att inom körsporten verkar allt vara svart eller vitt. Ridsporten känns mer nyanserad :)

Jag tycker det är skönt att veta vad som gäller, istället för som i ridsporten där de olika lägrena tävlar i diverse hästhanteringar, höjder, sadlar, raser och ridbyxor :)

Jag kommer ju från hoppningens "underbara värld" och jag tycker det är så skönt att få ha upptäckt körvärlden istället. Klara regler, säkerhetstänkande, och ALLTID hästens bästa, undantaget årets sm kanske? *pik*

Att vissa (jag?) reagerar starkt när någon icke körkunnig rusar in på körforumet och ska köra in sin häst själv med en skitsele och undrar vad svängel är, tycker inte jag är så konstigt. Ganska självklart att allt blir svart då, för att sen övergå i vitt kanske :)

/jenny

Vad jag mest menade med mitt inlägg var att inom körsporten verkar allt vara svart eller vitt. Ridsporten känns mer nyanserad
Jag tycker nog att körsporten är minst lika mycket nyanserad som ridsporten men..... inte på detta forumet! Jag är uppväxt med lika mycket körning omkring mig, både lantbrukskörning och trav, som jag är uppväxt inom ridsporten både som tävlande i olika grenar och som ridlärare och nyanser finns i alla grenar.
Vill man göra skillnad på ridsport och körning är det nog så att man kan göra så mkt mer med en häst som man sitter på och därmed inte begränsas av en vagn, skaklar etc och därför kanske det verkar som om ridsporten är mer en gråskala kontra körningens svart eller vitt resonemang.

Det finns ju skolkörning, brukskörning och trav bara som exempel. Allt utom trav har ju olika delmoment också.

När det gäller ridsporten tycker jag visst folk har likadan utrustning. En passande sadel och ett passande träns. Olika märken men alla som kör har ju inte en tärnsjösele. I ridningen har man fler hjälper att använda på olika sätt och därigenom fler inriktningar, dock har dom flesta samma mål, att få hästen gå balanserat i alla gångarter.

Jag tror jag förstår, hur du menar och håller gärna med.
Körningen, även här på Buke, har en del mer eller mindre strikta regler, vilka förklarats tidigare i den här tråden.

Om du tänker på ridsporten, så kan vilken nybörjare i vilken ålder som helst, börja klänga på en häst utan eller med träns och sadel etc. Man ser det kanske inte ens som ridning till en början. Riskerna här är ganska små, och involverar inte tredje man. Vartefter rider man på vilket underlag som helst och nästan var som helst. På vad som helst och hur som helst. Så kan vi gå igenom hela trappan ända till dom mest avancerade ritterna, oavsett inriktning. Du ser lika många nyanser och variationer, som du ser människor på hästar.

Kan man tänka sig körningen på motsvarande sätt? Icke, anser jag.
Man "klänger" inte körning, av uppenbara skäl. Man "småkör" inte utan träns/huvudlag, av uppenbara skäl.
Redan från start ställs alltså vissa baskrav.

1 Man måste ha en häst som går att köra, dvs inkörd häst.
2 Man måste ha seldon, vagn mm.
3 Man måste ha någorlunda hum om hur man selar på, sätter för osv.
4 När man kör, gör man det vanligen på vägar som delas med andra trafikanter, med hus nära vägbanan osv. Detta innebär bl a krav på kunskap om trafikregler, insikt i att en häst med vagn är en mycket större potentiell fara än en sadlad häst- för tredje man.

För att uppfylla baskraven fordras en del pengar, klart mer än i ridning. Mer av kunskaper, än i ridning. Mer av grejer av god kvalité än i ridning.

Om jag nu lyckats, ser du att från noll till körning på "amatörnivå" krävs en hel del, och däremellan finns inget! Från "amatörnivå" till "elitnivå" finns en hel del, och det är i det spannet dom flesta diskussioner här ligger. Tror jag!? :confused:
I vilket fall har du, i ridningen, fullt ös redan från nivå noll.
Kan detta vara ett svar på dina funderingar?

LIA

Eftersom jag är den enda som visat bild på något annat redskap än vagn och släde, antar jag att badkaret kan hänföras till mig? För tydlighetens skull kan jag ju tala om att "kultivatorn" på bilden är ett gammalt bruksredskap som användes flitigt häromkring i jordbearbetningen och inget som jag har kommit på själv, något som FjordingCarl-Anders kan intyga om det är någon som tvivlar. F ö skulle det förmodligen att gå att dra badkar med de hästar jag kört in själv, eftersom jag gått den väldigt långa vägen över flera år och kört släpa etc. För min del är det så att jag betraktar det som den enda riktiga inkörningen, det som resulterar i att hästen kan dra vad som helst. Alla hästar är inte lämpliga för detta, och det handlar om förtroende för kusken lika mycket som inkörningsarbete.

Mina hästar körs alltså in med tanke på brukskörning och där använder jag det som passar och håller, oavsett om det är runt eller målat eller putsat. Här tycks en del diskussioner utmynna i att man inte kör säkert om man inte har runt, målat, putsat och dyrt. Tråkig inställning, men det tänker jag inte upprepa mer nu :) .

??????????? Är det ngt sensationellt eller farligt att spänna för ett badkar efter häst :confused:

:confused:
Uppriktigt sagt... Jag vet inte hur jag ska hantera ditt inlägg!

Badkaret var något jag tog sas i förbifarten, när jag skrev, som ett exempel på att köra något som avgjort inte är tänkt som fordon (läs hela inlägget!). Det kunde ha blivit vad som helst, köksbordet t ex.
Ja, jag kan också köra badkar med mina hästar, om jag vill.

Din kultivatorbild vet jag överhuvud inget om, så den var avgjort inte inblandad i mitt inlägg. Jag förstår inte kopplingen du gör, även om jag hade sett bilden!? Förr kördes det med allehanda lantbruksredskap, så var är problemet? Som jag skrivit tidigare, har jag kört både såmaskin och domänsax med min häst, och ser inget konstigt i att använda sånt. Ska förresten ut och köra fram massabitar igen om en stund.

Din avslutning om "dyrt" mm är omotiverad och orätt.

Åsa, det känns som om du vaknat på fel sida? Kom igen!

LIA

Din avslutning om "dyrt" mm är omotiverad och orätt
Jag är nog lite böjd att hålla med om denna kommentaren, en del här verkar vara riktiga messerschmittar då det gäller utrustning och då menar jag inte vanlig hederlig standardutrustning utan det huggs vilt till höger och vänster angående utrustningens vara eller icke vara, samtidigt som det lyser igenom att dessa huggormar själva inte har denna utrustning utan mer verkar avis på någon annan..... Svårt att förklara i skrift men någon kanske hängde med!

Inte vet jag? Jag har ett upp-o-nervänt badkar jag brukar hoppa över ibland, det är ganska tungt att flytta på, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda hästen, likväl som till andra föremål jag tycker är för tunga att dra själv. Förstår inte vart du vill komma?

Jag är av den åsikten att man inte måste ha det dyraste och finaste utrustningen men man ska ha utrustning som passar hästen och är hållbar. Bara för att göra det så trevligt som möjligt för hästen att bli körd, likväl som jag vill ha en passande sadel och ett bett som hästen gillar när jag rider. Tyvärr kan det ju lite dyrare att hitta rätt utrustning för körning än för ridning. Shettisen skulle kunna dra vad som helst och jag hänger också på lite anorlunda saker för att få till lite styrketräning tex.

Det jag reagerar på är när utrustningen sitter så illa att hästen tar skada av det.När jag jobbade på 4H förra sommaren hade dom en shettis där som hade mycket ont i ryggen, ändå skulle dom använda henne till barnridning men inte för länge för då började hon slänga av baranen! Jag fick sen möjlighet att köra henne men när jag såg den sammansättningen... Utrustningen i sig var bra men skacklarna långt ner vilket resulterade i att skacklarna lutade neråt och hon fick hela vagnens tyngd på en smala däckelgjorden. Super för en ponny med ryggproblem! Men det var ju inte deras häst så dom kunde inte gör nåt åt det... Att köra nån gång med "halvbra" anspänning funkar nog med en säker häst men när man ska köra hästen regelbundet är det en annan sak...

Nej visst håller jag med, det klart att utrustningen måste passa och vara lämpad för uppgiften. Men jag vet inte med mig att jag sett någon på det här forumet som utsatt hästen för något plågsamt. Tvärtom frågar de som inte vet, till skillnad från i verkliga livet, där man inte allt för sällan ser framför allt små ponnyer där främsta delen av bröstan är lägsta punkt på draglinjen, eller där dragringen är högst, eller selen för liten, eller, eller, eller. Tyvärr.

Begäret efter "lyxutrustning" finns nog i de flesta av oss. Vem vill inta ha den häftigaste vagnen, t ex? :o

I det stora hela tycker nog jag att dom allra flesta pekar på vikten av att ha en körutrustning av god kvalité. Inte av dyr kvalité.

En ny "vardagssele" av tillräckligt god kvalité t ex, anser jag att man hittar för runt 5000:-. I prislägena därutöver får man snyggare, mer utvecklade selar, fr a för tävling, men knappast så mycket säkrare eller hållbarare.
Dom billigaste selarna är ingenting jag skulle skaffa och använda. Troligen inte du heller?

Ett ännu bättre alternativ kan vara en begagnad sele. T ex en tävlingssele i gott bruksskick för neråt halva nypriset, eller en femtusenkronorsvariant för tre-fyratusen. Däremot inte en som hängt i selkammaren sedan 40-talet. Där måste lädret först bytas ut, vilket gör det tveksamt om det lönar sig.

LIA

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 732
Senast: Sel
·
Körning Jag har en liten shettisdam som jag nu håller på att köra in. Vi har kommit så pass långt att det är dags att fundera över vilken sorts...
Svar
10
· Visningar
1 906
Senast: hcw246
·
Trav Hua.. Okej att "vi" (kommer alltid hur många ardennrar o andra kallblod jag än kommer att ha att vara en trav-tjej och inget annat)...
2
Svar
23
· Visningar
2 253
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30