Sv: Skillnaden mellan ridsporten och körsporten
Jag tror jag förstår, hur du menar och håller gärna med.
Körningen, även här på Buke, har en del mer eller mindre strikta regler, vilka förklarats tidigare i den här tråden.
Om du tänker på ridsporten, så kan vilken nybörjare i vilken ålder som helst, börja klänga på en häst utan eller med träns och sadel etc. Man ser det kanske inte ens som ridning till en början. Riskerna här är ganska små, och involverar inte tredje man. Vartefter rider man på vilket underlag som helst och nästan var som helst. På vad som helst och hur som helst. Så kan vi gå igenom hela trappan ända till dom mest avancerade ritterna, oavsett inriktning. Du ser lika många nyanser och variationer, som du ser människor på hästar.
Kan man tänka sig körningen på motsvarande sätt? Icke, anser jag.
Man "klänger" inte körning, av uppenbara skäl. Man "småkör" inte utan träns/huvudlag, av uppenbara skäl.
Redan från start ställs alltså vissa baskrav.
1 Man måste ha en häst som går att köra, dvs inkörd häst.
2 Man måste ha seldon, vagn mm.
3 Man måste ha någorlunda hum om hur man selar på, sätter för osv.
4 När man kör, gör man det vanligen på vägar som delas med andra trafikanter, med hus nära vägbanan osv. Detta innebär bl a krav på kunskap om trafikregler, insikt i att en häst med vagn är en mycket större potentiell fara än en sadlad häst- för tredje man.
För att uppfylla baskraven fordras en del pengar, klart mer än i ridning. Mer av kunskaper, än i ridning. Mer av grejer av god kvalité än i ridning.
Om jag nu lyckats, ser du att från noll till körning på "amatörnivå" krävs en hel del, och däremellan finns inget! Från "amatörnivå" till "elitnivå" finns en hel del, och det är i det spannet dom flesta diskussioner här ligger. Tror jag!?
I vilket fall har du, i ridningen, fullt ös redan från nivå noll.
Kan detta vara ett svar på dina funderingar?
LIA