Skillnad storlek amazonas och star trekk

Ellyne

Trådstartare
Har en K2 på min amazonas jeanne d'arc som suttit fint på min häst med wide i bomstorlek. Har nu köpt en ST espaniola K4 som jag vet att jag måste byta framvalv på (köpt begagnad).
Frågan är om K3 eller K2 är mest passande?? Vad tror ni, hur mycket skiljer sig mellan amazonas och startrekks storlekar? Om jag minns rätt finns amazonas i 1-3 (?) och ST i 1-5...

Sv: Skillnad storlek amazonas och star trekk

Jag vet inte om jag förstår dig rätt... har du en K2 på en amazonas? Och du säger att du har wide normalt?

Amazonas K2 är inte särskillt vida alls, snarare faktiskt ganska trång. Jag bytte till en med ställbar och har nästan på det vidaste, vilket är K5. Jag kanske har ställt in min på K4,5? Så jag undrar verkligen om din amazonas sitter bra om du har en K2 och hästen har en wide manke?? Men jag kan naturligvis ha missförstått dig. :)

Tyvärr kan jag inte nåt om startrekk. sorry... :crazy:

tillägg. amazonas har k1-k5

Eftersom jag köpte även denna begagnat är jag inte hundra på att det är K2... Men den har passat bra (utprovad) och hästen har haft wide förut i vanlig dressyrsadel. Det kanske inte alls är en K2 jag har? :confused: :rofl: Nu blir jag förvirrad! Kan man kolla upp det på nåt sätt? Märkning? Mäta?

Om båda är 1-5 då borde de vara ganska lika i storlekarna?

Ska bli mkt intressant att se hur espaniolan K4 sitter... :laugh: Kanske till och med passar!? :D

Det ska stå under ena kåpan, längst ned. Där som det står serienummer o sånt. Det finns ett tryck på loggan där med.

Tack! Ska kolla. Gissar att det blir av att köpa en K3 till espaniolan kanske, de ska motsvara wide.

På Españolan ska K3 vara wide, ja, tyckte K4:an låg bra på min med gissningsvis x-vid i vanlig bomvidd.
Vissa verkar vilja ha smalare bom för att få upp sadeln mer?
Min kuse skulle inte acceptera det, men så gillade han inte ens att det var fast framvalv på españolan, man blir bortskämd med bogbladsfrihet på kuse där det känns som att halva hästen består av bogar :angel:

Inget svar på din fråga i och för sig, men ett inlägg i fråga om vidder.
Det där med bomvidder verkar variera väldigt mycket även inom samma märke. Jag provade två Deubersadlar. Den med K3 passade jättebra. Den med K4 var alldeles för trång och när jag beställde en själv passade K5.

Hm, ja det är konstigt. Man får gissa i förväg och prova sig fram verkar det som. Skulle egentligen vilja ha inställbart :love: Men det verkar alltför krångligt att "installera" på en begagnad sadel... :(

Min tränare har just beställt en sadel med steglöst inställbar bom. Jag hoppas jag får prova den om ett tag. Det verkar ju kanon. (får väl spara pengar ett tag bara)

Har en K2 på min amazonas jeanne d'arc som suttit fint på min häst med wide i bomstorlek. Har nu köpt en ST espaniola K4 som jag vet att jag måste byta framvalv på (köpt begagnad).
Frågan är om K3 eller K2 är mest passande?? Vad tror ni, hur mycket skiljer sig mellan amazonas och startrekks storlekar? Om jag minns rätt finns amazonas i 1-3 (?) och ST i 1-5...

Om du har ett K3 framvalv till en Espaniola så har den 95 graders "bomvinkel"
K4 har 100 grader och K5 105 har jag fått berättat för mig.
Att K3 är 95 grader vet jag då jag själv haft en Espaniola med den vidden på framvalvet. Tyvärr vet jag inget om Amazonas sadlar.

Måttsystemet för att mäta bomvidden är densamma för för Deubers barocksortiment, startrekk samt Amazonas sadlar. K:et står för kammarvidd och mäts i grader. K1 - 85, K2 - 90, K3 - 95, K4 - 100, K5 -105.
Det är även Deuber som tillverkar Amazonas sadlarna.
När det gäller ST sadlarna så kan framvalvet vara bytt om man köper en begagnad och då stämmer kanske inte det som står tryckt under kåpan. Då kan man titta efter en "stämpel" i lädret på vänster sida av framvalvet, på den sida av galleriet som är framåt mot hästens öron.

Det kan dock också vara så att bomvidden kan vara ändrad även på en UF-bom eller läderbom. Då kan man ta serienummret och kontrollera hos Deuber vilken stl sadeln har fått. Det kan också vara så att sadeln har blivit tilverkad i fel stl helt enkelt, tråkigt men det händer, är inte ÅF tillräckligt uppmärksam så kan det gå ut sadlar med fel stl.
Även stoppningen kan vara en bidragande orsak till att man kan uppleva två likadana storlekar olika.

Mvh Kapson

Min undran är bara, varför är de så dyra för? (beror ju såklart på vad man jämför med, men visst är de dyrare med inställbart än fast?)

Kapson:
Min Deubersadel jag hade hade kammarvidd 5. Den var 115 grader.
De fick mallar som visade att hästen var 115 grader och skickade sadeln första gången med kammarvidd 4. Den var för smal så de ändrade till K5 som passade.

Senast ändrad:

Vet inte vad de kostar. Jag har absolut inte råd nu så jag har inte ens tagit reda på det. Ingen ide när jag vet att jag inte har pengarna. Det får komma i framtiden.

KL
Fast att inställbart e dyrare e väl rimligt. Man får ju fler vidder i samma sadel.

Jo visserliggen. Men varför egentligen? Är det en mer avancerad teknik eller dyrare material? varför har inte fler sadlar inställbart framvalv, eller ändringen av bomvidden som tydligen är samma sak?

Bigglan:
Ja tyvärr så händer det lite då och då att det går ut fel produkter ifrån Deuber, deras kontroller fungerar inte som man kunde önskat. Därför har ÅF ett mycket stort ansvar att se till så att rätt produkt går ut till slutkund genom att själva göra noggranna kontroller. Tur att det blev rätt för dig till slut.

Mvh Kapson

Anledningen till att de ställbara alternativen är dyrare beror på att det kostar mera att framställa helt enkelt, allt från produktutveckling till material och tidsåtgång.

Precis som att priserna skiljer sig från de olika sadelmodellerna, det är i gunden samma sadel men detaljer som vadderade kåpor, tooling, sömmar etc gör att priserna skilljer, pga att de tar längre tid att tillverka.

Mvh Kapson

Ja rätt bomvidd fick vi, men sadeln var sned gång på gång så den åkte tillbaka ändå.

Liknande trådar

M
Ridning Jag har precis fått hem min star trekk espaniola (köpte den begagnad, jätte fin!). När jag provade den på Soraya verkade den dock vara...
Svar
9
· Visningar
2 558
Senast: suberdoo
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama