Skillnad på torv och torv?

nyaste

Trådstartare
Kom att tänka på en sak idag då jag var till vår lilla, lokala affär. Jag använder torv + spån till mina hästar. Nu har jag varit tvungen att köpa torv färdigt förpackade i säckar från vår "lantbruksaffär" (eller vad det nu heter)
Där har dom torv i 125 liters säckar, för ett rätt så saftigt pris måste jag säga :nailbiting: :meh:
Idag då jag var till vår lilla affär här i byn så upptäckte jag att dom hade trädgårdstorv i 320 liters säckar, alltså nästan tre gånger mer än "häst-torven" och det var BILLIGARE än vad jag betalar för det jag köper till hästarna!! :crazy: :banghead:
Nu är min undrar, är det någon som helst skillnad på dessa två torv sorter? Jag försökte läsa på säckarna men hittade inget avvikande s.a.s. Är trädgårdstorv samma som häst-torven eller är den behandlad på något vis eller något annat?
Kan man köpa trädgårdstorv och lägga i boxarna?
Det känns ju helt idiotiskt att köpa 125 liters säckar nu, då man vet att man får 320 liter för ett billigare pris! :banghead:

Sv: Skillnad på torv och torv?

Och jag som använt hästtorv i trädgården för att jag utgått från att den är billigare! Måste undersökas innan det är dags att täcka rosrona i höst.

Har tyvärr inte svar på din fråga, eventuellt att trädgårdstorven har lite annan struktur, mer trådig. Varför inte köpa en bal och prova? Se bara upp så att du får ogödslad torv, den delen sköter ju hästen så bra... (torv från boxen är därför utmärkt i trädgårdern)

Jaa, jag får väl nästan göra det, köpa en bal och prova :)
Jaa du, jag har alltid trott att det inte går att få billigare förpackad torv än just häst torven, men tji fick jag idag! Lämnade bara stå och gapa då jag hittade priset på torven i vår lilla by affär!
Skillnaden var enorm, måste jag säga! Vet inte om man får skriva ut priser etc. men i alla fall så var skillnaden 0.65kr/litern i pris!!
Jag var till och med tvungen att fråga om priset stämde, hade dom skrivit fel, var det specialpris m.m. Men nej, det där var rätta priset och inget special pris heller!
Dessutom så har jag bara 7km till by affären, medan jag har över 30km (en väg) till lantbruksaffären, så det är ju inte heller fy skam ;)

Jag vet inte om det var en tillfällighet men jag testade att köpa en sån där trädgårdstorvsäck en gång, och det var väldigt fuktig, för att inte säga blöt. Funkade inte som strö eftersom den redan var så mättad med vätska. Men det kan säkert vara olika i olika säckar...

Har du inte fått lite fel för dig om innehållet i hästtorven ? Normala balar till häst brukar alltid innehålla 300(de lite mindre balarna)-400l (de som är som spånbalar)torv. Priset brukar ligga ungefär på 0,25-0,30 kr/litern.

Det beror ju också på hur hårt packad torven är, d v s om mycket av volymen faktiskt är luft. Därför kan ju en liter väga ganska olika, även, som någon skrev om den är fuktig.

Trädgårdstorv för odling är blöt. Det är ju det man vill ha till sina växter, men inte i hästens bädd.

Torv är ju egentligen en slags jordart, halvförmultnat material från mossar eller liknande marker. Så det som skiljer är väl efterbehandlingen. Syftet är ju lite olika om torven ska användas till växter än till hästens box.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 111
Senast: MiniLi
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 100
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Anläggning Jag betalar 84.- ink moms hos lokala foderbutiken när jag köper balar styckvis. RS-torv. Jag måste dock säga att jag tycker att deras...
Svar
17
· Visningar
7 849
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka