Skillnad på skänklarnas utseende på stångbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 694
L

Lord Owen

Jag tycker att det finns så många olika former på skänklar på stångbett.. En del är S-formade och en del raka, och en del ser helt mysko ut. Frågan är då, spelar de kringelikrokar skänkeln tar någon roll för stångens inverkan så länge skänkeln är lika lång (tex. spikrak jämfört med S-formad)? Spelar formen någon roll för hur skarpt bettet är eller hur kraftig inverkan det har?

Tacksam för svar!

Sv: Skillnad på skänklarnas utseende på stångbett?

Hävstångsverkan varierar med hur raka, eller hur bakåtböjda skänklarna är. Ett bett med alldeles raka skänklar har maximal hävstångsverkan, och ju längre bakåt ett bett har tygelringarna placerade i förhållande till mundel och tränsringar, så minskar hävstångsverkan. Lägg en linjal i centrum av tränsring och mundel så kan du jämföra hävstångsverkan mellan olika skänklade bett. Ju mer bakom linjen tygelringarna är placerade, ju mindre hävstångsverkan. Sen påverkar längden av skänklarna ( förhållandet mellan den övre resp undre delan av skänkeln hävstången. Hur snirklade skänklarna är har ingen betydelse, det är en utseendefråga, utan det är var tygelringarna hamnar i förhållande till centrumlinjen som har betydelse. Detta är fysikens underbara värld! :d Så var det med den saken !

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om... 2
Svar
29
· Visningar
2 733
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 180
Senast: cassiopeja
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 868
Senast: Badger
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden