Skillnad på lokal och regional?

Sv: Skillnad på lokal och regional?

OKej, tävlar ju häst så har inte 100 koll på hur det är på ponnysidan. Men har ändå hört att det ska tas bort, men om det var ett aktuellt uttalande eller ej vet jag inte. Dock tycker jag ändå att det skulle vara bra om man tog bort det för det kan ju hända att man faktiskt vill vara med och tävla på riktigt även i dom lägre klasserna, och jag tror faktiskt inte att de som tävlar de högre klasserna och det går bra där går enr o hoppar en LC men samma häst.

Numera får man väl starta i avdelning B har jag för mig så det är inget problem.

Får man verkligen det? I avdB får ju överåriga ryttare starta! Så då skulle en 20åring kunna rida avdB på en 10årig ponny då? AvdB är väl enbart för hästar som är 6 år och yngre?
Eller har jag missförstått hur ni menar?

I skåne och något annat distrikt införde man detta på försök förrförra året. Sen har det spridit sig till andra distrikt. Om det redan blivit en TR-ändring eller om det ska bli det låter jag vara osagt. Ring förbundet och fråga.

En jättebra regeländring tycker jag. En ryttare som är uppklassad, t.ex. bryter armen och sen vill komma tillbaka i lägre klasser kan alltså starta avd B oavsett sin och hästens ålder.

Får man verkligen det? I avdB får ju överåriga ryttare starta! Så då skulle en 20åring kunna rida avdB på en 10årig ponny då? AvdB är väl enbart för hästar som är 6 år och yngre?
Eller har jag missförstått hur ni menar?

Om personen är uppklassad på den ponnyn, ja. Vilket en 20-åring får svårt att vara då uppklassning gäller pågående och föregående års resultat...

Stor häst:
Lokalt får man anordna dressyrtävlingar upp till LA4.
Däremot kan en regional tävling ha tex en LB3klass.

Sen är det ju så att det överlag är "högre klass" på regionala ekipage än lokala kanske. (vet inte om man får säga så:p)

Plus att domarna dömer (men det är nog inte alltid så dock.. )aningen hårdare på regionalt. Är det halt från galopp dras det av från poängen om det kommer ett trav/skrittsteg innan halten, medans det kan anses "vara ok" i samma klass på en lokal.
Det fick jag förklarat av en domare här i våras, när hon dömde vår lokala tävling. Dömer ju också regionalt då!

är det inte upp till LA:6? jag har iaf ridit LA:6 på lokal tävling....

sen detta med att domarna skulle döma annorlunda tycker jag är lustigt.
i min värld iaf ska en LA vara en LA oavsett var/när/hur tävlingen ordnas.
själv har jag heller inte märkt ngn skillnad, utan jag tycker att det skiljer mer från domare till domare.

är det inte upp till LA:6? jag har iaf ridit LA:6 på lokal tävling....

sen detta med att domarna skulle döma annorlunda tycker jag är lustigt.
i min värld iaf ska en LA vara en LA oavsett var/när/hur tävlingen ordnas.
själv har jag heller inte märkt ngn skillnad, utan jag tycker att det skiljer mer från domare till domare.

Domare skall inte döma annorlunda, så din värld stämmer. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den 5 april anordnades lokala ponnytävlingar på Tomelilla. Det blev en väldigt lyckad dag med fantastiskt väder och glada deltagare.
Svar
0
· Visningar
56
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Kevin Stauts OS tog slut redan på den inledande veterinärbesiktningen har han hunnit rida två stora internationella tävlingar...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
197
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden