Skillnad på lokal och regional?

Sv: Skillnad på lokal och regional?

om du menar i hoppning så är det ju högre klasser. Lägst 1m/LC. Sen är det ju veterinärsbesiktning och banorna ska väll vara tekniskt svårare vilket som alltid inte är iofs. Men jaa det är väl den största skilnaden, kan ju ha glömt ngt :p

På dom regionala tävlingarna samlar du poäng oxå :idea:

aa men det är väl bara "viktigt" på ponny. Du kan ju aldrig bli uppklassad i storhästtävlingar vilket du kan på ponny (?) Men har iafa hört att dom ska ta bort det där med poäng.

Hmm okej, ne jag vet faktiskt inte, tävlar ju själv ponny så har inte så bra koll på storhästarna. :angel:
Jasså, ska dom kanske ta bort det där mepoängen? :crazy: :crazy:
det har jag inte hört nått om men sdå e det kanske :confused:

Själv tävlar jag stor häst o har inte så koll på ponny :p ne men det var ngt jag hörde för ett tag sen men kan ju vara helt ute o cyklar oxå. Har egentligen inte 100 koll på storhästarna heller men vet iafa att man inte kan bli uppklassad och är ganska säker på att poängen inte heller spelar ngn roll.

Okej. Är det någon som vet skillnaden när det handlar om dressyr för stora hästar?

Det är bara skillnad på hur höga klasser det får vara. Jag tror att lokala dressyrtävlingar får ha klasser upp till LA medans hoppningen bara får ha klasser upp till LB (110)

Sedan sägs det att dom dömer "snällare" på lokal men det har jag aldrig sett några bevis på iallafall.

Du behöver heller inte ha sporrar på lokala dressyrtävlingar vilket du måste ha på regionala.

Säkert något mer oxå....

Okej. Och sen behöver man väl bara ha ryttarlicens i Lokal och Hästlicens och en regional ryttarlicens i regionala, eller..?

Just det , hästen behöver inte ha licens på lokaltävling och ryttaren behöver enbart ha lokallicens.

På regional behöver ju hästen licens och ryttaren en "riktig" licens.

Stor häst:
Lokalt får man anordna dressyrtävlingar upp till LA4.
Däremot kan en regional tävling ha tex en LB3klass.

Sen är det ju så att det överlag är "högre klass" på regionala ekipage än lokala kanske. (vet inte om man får säga så:p)

Plus att domarna dömer (men det är nog inte alltid så dock.. )aningen hårdare på regionalt. Är det halt från galopp dras det av från poängen om det kommer ett trav/skrittsteg innan halten, medans det kan anses "vara ok" i samma klass på en lokal.
Det fick jag förklarat av en domare här i våras, när hon dömde vår lokala tävling. Dömer ju också regionalt då!

på en regional tävling krävs det att ponnyn har licens. Du måste även ha en ryttarlicens (550:-). I en lokal tävling så räcker det att du har lokallicens(165:-). Självklart så kan du tävla lokalt med ryttarlicens oxå.

På en regional tävling (hopp) är det en obligatorisk vetbesiktning innan start. Den brukar kosta en hundring.

ohh de här va en bra tråd då jag också undrat om de här(visste vet bes å svårare banor, även fast man inte brukar se de:angel: )
Snart ska vi deb regionalt-gud va kul de ska bli, känns liksom större på någe sett:rofl:

på en regional tävling krävs det att ponnyn har licens. Du måste även ha en ryttarlicens (550:-). I en lokal tävling så räcker det att du har lokallicens(165:-). Självklart så kan du tävla lokalt med ryttarlicens oxå.

En lokallicens är en ryttarlicens.
På lokalt räcker det med lokalicens och annars behöver du en junior eller seniorlicens.

Asså inte ta bort poängen så men på ponnytävlingar så ska uppklassning försvinna och då kommer ju poängen inte spela ngn roll när det handlar om uppklassningen. Kommer dock itne ihåg exakt vart jag läst det men har för mig att det vara på förbundets hemsida eller i ridsport eller ngt, men jag ju har misstolkat det oxå.

Uppklassningen ska försvinna? Låter otroligt. Då är vi tillbaka på ett system där elitekipagen lan starta lokalt om de känner för det. Bävar för hur div 2 allsvenskan skulle se ut med toppade lag....

Jag tycker faktiskt det skulle vara bra om uppklassning frösvan. Jätteskoj och man får en riktigt svacka oså får man itne gå ner en klass för att man är uppklassad. Man kan ju bli uppklassad från LC och vad händer då om hästen börjar stoppa på LB-höjder oså får man inte gå ner en klass.

Jag tycker faktiskt det skulle vara bra om uppklassning frösvan. Jätteskoj och man får en riktigt svacka oså får man itne gå ner en klass för att man är uppklassad. Man kan ju bli uppklassad från LC och vad händer då om hästen börjar stoppa på LB-höjder oså får man inte gå ner en klass.

Numera får man väl starta i avdelning B har jag för mig så det är inget problem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den 5 april anordnades lokala ponnytävlingar på Tomelilla. Det blev en väldigt lyckad dag med fantastiskt väder och glada deltagare.
Svar
0
· Visningar
56
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Kevin Stauts OS tog slut redan på den inledande veterinärbesiktningen har han hunnit rida två stora internationella tävlingar...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
195
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar