Skillnad på hingst/valack och sto?

I

Isthar

Är det skillnad på hingstar och ston prestationsmässigt? Jag säger alltid till folk i Niger att ston är likvärdiga, men skillnaden här är ju att de inte ens tror att ett sto kan tävla... Tänkte bara höra mig för och ta reda på hur landet eg ligger - såg i regelboken (svensk galopp) att ston har 2kgs avdrag i handikapp. Vad beror det på, att de oftast är mindre i storlek?

Sv: Skillnad på hingst/valack och sto?

Jag vet faktist inte varför dom har 2kg avdrag :crazy: någon annan?? Men min åsikt är att ston för dt mesta är mkt mer ambitiösa! (förutom när dom har humörsvägningar...):angel:

Ston är i regel långsammare tror jag, även om det inte märks så mycket. Men om man kollar på alla de bästa hästarna i världen så är det över vägande hingstar och det är nog ingen slump..
Dels tror jag att ston av naturen är långsammare.. liksom människorna är stona gjorda för att bära föl och vara mammor medan det är hingstarna som ska slås för sin flock o.s.v.
Sen har jag läst att stona kan ha svårt att sätta nosen före en hingst i en tät finish, i den artikeln som jag läste hade man jämfört tider när stona sprang med hingstar och när de bara sprang mot ston, i sto löpen var deras tider snabbare än när de löpte mot hingstarna. Fast jag tycker att det är konstgit att de har 2 kg lättnad, då blir det ju inget löp på lika vilkor.

Jag har aldrig funderat över detta, men rimligen måste det ju vara så som ni misstänker eftersom reglerna är som de är.

Jag är ju till större delen ridhästmänniska även om jag nu för tiden också försöker mig på det här med galopp :crazy: , men iaf, min gamla tränare, landslagsryttare menade att ston ger allt om man får dem med sig. Dock handlade det ju om hoppning då och inte bara hastighet...

Vart är ni erfarna gamla rävar? ;) Vad har ni för åsikt?

Ston har alltid haft två kilo av i åldersviktslöpningar, dock aldrig i handicaper. Eventuell stolättnad blir liksom inräknad i formtalet.

Stolättnaden är väl historisk - i de klassiska loppen för treåringar har stona alltid (så vitt vet) gått med lägre vikt än hingstarna. Skulle tro att det beror på att stona är mindre rent fysiskt.

Det har funnits en hel del riktiga toppston under årens lopp, under mina år i Frankrike hade vi Allez France och Dahlia som var ruskiga. Och Ivanjica vann Arcen..

Men man satsatar kanske oftare på hingstarna? Stona löper treårssäsongen mot andra ston och sen går dom till aveln. Dom blir ofta svårare att träna när dom blir lite äldre, dom räknar ut att dom får mat i alla fall.......

Spelarna vill ju ha så jämna löp som möjligt, blir mer spännande så.

Joo, men jämna löp kan de ju få i handicap löpen.. åldersviktslöpningarna borde ju faktiskt vara på precis lika villkor..

Har alltid älskat ston mest! När man väl kommer underfund med hur de tänker och lyckas överlista dem så är det helt underbara!:) Hingstar och valacker är mer råstyrka:cool:

Men man vill ha bra spel i åldersviktlöpen också, i handicaper är det som camilla säger det blir liksom inräknat i formtalen....
Med tanke på att det varit såhär i alla år och funkat bra, så borde det ju ligga något i att sto ska ha 2kg lägre vikt, annars skulle väl ston vinna alla löpningarna om nu inte lättnaden vore nödvändig.

åldersviktslöpningarna borde ju faktiskt vara på precis lika villkor..

Traditionellt är de klassiska loppen och andra större lopp åldersvikter och då får stona lite rabatt för att dom är mindre. Titta bara på Pride :d

Tycker också att ston ofta är roligare att hålla på med än hingstar och valacker :angel:

Traditionellt är de klassiska loppen och andra större lopp åldersvikter och då får stona lite rabatt för att dom är mindre. Titta bara på Pride :d

Tycker också att ston ofta är roligare att hålla på med än hingstar och valacker :angel:

Dom är i alla fall olika. Ston är mycket mer ambitiösa och det gillar jag. Hingstar har testosteronet mot sej för det fördummar dom i alla fall i vissa lägen. Tycker jag.

Det låter bra! Då har jag inte pratat dumheter när jag sagt att ston är likvärdiga kapplöpningshästar (om inte i vissa fall bättre hehe). Själv tycker jag att ston är mycket enklare att jobba med - om man får dem med sig. Arwen är en drömhäst när hon är stimulerad men människor här är säkra på att om hon hade varit en hingst, hade hon varit ännu bättre. Lol, tror inte det!

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 448
Senast: Efwa
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: prallan
·
Avel Mitt sto gick en kort period förra hösten (-08) med en valack som visade sig vara lite hingstig och klättrade på ston. Jag såg aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 096
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur