Skillnad på häst och häst.....

T

Tekla

Tänkte på det här med hur vissa hästar drar nitlotter och andra inte....Precis som med oss människor.
Vissa harvar runt på en ridskola hela livet, springer runt, runt och blir dragna i munnen, slagna med spön, sprakade i sidorna osv, medans andra hamnar hos en ägare som avgudar sin häst, och gör allt för att den ska må bra.

Har själv ridit på ridskola i många år, och ägaren hade samma hästar som hon haft i nästan 20 år, när jag slutade. Bara för att hon "tyckte om" dem så mycket.....
Då borde hon verkligen ha låtit dem pensioneras.....Tror att jag kan komma på en eller max två hästar som hade nån livsgnista kvar när jag slutade......och så är det fortfarande.
Tänker på en av hästarna som var 29 år när han var tvungen att avlivas pga. brutet bäcken...(rys)...han hade gått nästan in i det sista.

Under mina 13 år i detta stall fick tre hästar pensioneras bara för att de bokstavligen talat inte orkade mer...alla var över 20.
En av dem tog jag hand om, och från ha varit en totalt apatisk ridskolehäst som högg och attackerade när man skulle göra i ordning honom, blev han en häst med lite livsgnista igen!

Blev glad när vi gick promenader, eller bara lullade runt i skogen!
Och ni skulle sett honom när han fick åka på sommarbete för första gången på minst åtta år! Vilken lycka!

Det är sorgligt att ingen av hans kompisar får det......Tycker man bord införa åldersgräns på ridskolehästar.......De borde pensioneras vid 17-18 eller så, vare sig de är pigga eller ej!

Sv: Skillnad på häst och häst.....

Är det bara en bra ridskola som tar hand om sina hästar borde det väl inte finnas en gräns. Sommarbete är en självklarhet på den ridskolan som jag växte upp på. Hästarna där går ute i hage varje dag, -året runt. Gräshage mer eller mindre dygnet runt från maj-sep. Och detta är en himla stor ridskola. De får alla täcken osv. Den mesta ridningen sker utomhus och det finns faktiskt inte någon "elak" häst där som bits eller sparkas mot eleverna. Jag skulle hellre efterlysa större kontroll och regler för ridskolor. Dvs daglig utevistelse som ett krav osv.

Tekla skrev:
Tänkte på det här med hur vissa hästar drar nitlotter och andra inte....Precis som med oss människor.
Vissa harvar runt på en ridskola hela livet, springer runt, runt och blir dragna i munnen, slagna med spön, sprakade i sidorna osv, medans andra hamnar hos en ägare som avgudar sin häst, och gör allt för att den ska må bra.

Har själv ridit på ridskola i många år, och ägaren hade samma hästar som hon haft i nästan 20 år, när jag slutade. Bara för att hon "tyckte om" dem så mycket.....
Då borde hon verkligen ha låtit dem pensioneras.....Tror att jag kan komma på en eller max två hästar som hade nån livsgnista kvar när jag slutade......och så är det fortfarande.
Tänker på en av hästarna som var 29 år när han var tvungen att avlivas pga. brutet bäcken...(rys)...han hade gått nästan in i det sista.

Under mina 13 år i detta stall fick tre hästar pensioneras bara för att de bokstavligen talat inte orkade mer...alla var över 20.
En av dem tog jag hand om, och från ha varit en totalt apatisk ridskolehäst som högg och attackerade när man skulle göra i ordning honom, blev han en häst med lite livsgnista igen!

Blev glad när vi gick promenader, eller bara lullade runt i skogen!
Och ni skulle sett honom när han fick åka på sommarbete för första gången på minst åtta år! Vilken lycka!

Det är sorgligt att ingen av hans kompisar får det......Tycker man bord införa åldersgräns på ridskolehästar.......De borde pensioneras vid 17-18 eller så, vare sig de är pigga eller ej!

Tänk på alla ridskolehästar, som mår bra och får mat, hovvård, veterinärvård, lagom motion, "semester" när det behövs, rids igenom av instruktörer regelbundet, löngeras, tömkörs, vaccineras, går ute varje dag i stora hagar i flock och får leva ett naturligt hästliv. Tänk på alla ridskolehästar, som får ledigt och bete.

Tänk sedan på alla privathästar, som står inne, lindade, täckade, bla bla bla 23 timmar om dygnet. Tänk sedan på alla privathästar, som står i fallfärdiga stall eller små rasthagar en och en. Tänk sedan på alla privathästar, som flängrids i skogen och sedan kläms på ett skarpt bett eller graman när ryttaren inte orkat engagera sig i normalt markarbete. Tänk sedan på alla privathästar som inte får den mat de behöver. Tänk sedan på alla privathästar, som får sina hovar omsedda 2-3 gånger om året vare sig det behövs eller ej. Och så vidare.

Tänk på att det ALLTID finns två sidor av varje mynt.

var precis vad jag tänkte när jag läste första inlägget. Håller med dig.

Varför stanna kvar och gynna en sådan ridskola i 13 ÅR!!!???

Det är ju lika illa.

usch, kan förstå om du ville vara kvar där, man vill ju få hästarna att må så bra som möjligt, men tyckte det lät rätt hårt mot dom..

Är glad att jag gick på en bra ridskola. Hästarna fick lov 4 ggr/ år där tror jag, 2-3 av dom reds de ändå men av deras skötare i skogen och sånt, resten av året gick de i ridhuset lr mest ute i en paddock. På somrarna fick de 2 månaders sommarbete, helt ifred, vissa av hästarna reds då till lite eller reds helt omväxlade nån gång i veckan om de behövdes men de andra fick gå helt ifred i jättestora beteshagar med skog och sånt.
De fick oxå gå i hage varje dag, men bara runt 3 timmar på vintern.

På denna ridskolan fick hästarna gå så länge de trivdes och mådde bra. Där var en ponny som blev 29 år och gick fortfarande lektion då, men lättare halvtimmes lektioner och nån gång i veckan av en duktig ryttare som han älska. Men sen tyckte ridläraren han förtjänade pension även om han älska att sitt jobb och han var lika pigg o kry som en 3 åring, när han varit pensionerad i nån vecka hitta dom han död i boxen, han hade dött i sömnen enligt vetrinären.
Här är oxå många hästar som är runt 20 år och lite över, och det märks inte på dom, men så fort de inte gillar de längre får de bli pensionerade hos någon som tex behöver en sällskapshäst, där de bara får gå i hagen och promeneras med.

Här har varit hästar som inte alls gillat ridskolelivet och då har de sålts till ett ställe som passar dom och alltid innan de gått för långt när hästen börjat sparkas och bitas osv. De tycker jag är bra att de inte låter de hästar vara kvar som inte gillar det innan det märks tydligt på hästen.

Jag gick på denna ridskolan i 6 år tror jag, började tröttna på att vi inte fick rida ut eftersom alla hästar inte var lämpliga till det.
Men alla hästar fick komma ut oc bli ridna i skogen men det var bara deras skötare som fick göra det på dom under loven, det var de2t enda negativa.

Klart det finns två sidor av allt.....antar att man blir förblindad av att se samma saker så länge.....Urusel hovslagare, ingen tandläkare
(om det inte var kris, då ägaren sade sig varit med om en häst som brutit nacken när tandläkaren undersökte den, detta var ca. 30 år sen..)
Inga täcken...de rakas ej, därav dryper de av svett efter tre lek.

Kraftfoder en gång om dagen, och då för mycket......annars bara hö.....Därav är nästan alla för tjocka.
Lastgammal utrustning...sadlarna är hemska.
Listan kan göras lång...........och inget går att göra.

Varför jag stannade kvar?
För att jag blev fäst vid hästen jag senare tog hand om.
Och när man såg att han var ledsen kunde man inte sluta, även om jag funderade på det ett par gånger när allt kändes skit.

Ägaren är en av de mest knepiga människor som vandrar på denna jord. Tro mig. Många är dom som försökt prata med henne om vad som borde göras och inte göras........Utan att lyckas nått vidare.

Håller med om att kontroller vore bra...om en sådan skulle göras på "min" ridskola skulle alla hästar utom 3-4 st pensioneras!

Hörde om en ridskola där de har principen att inte behålla hästarna mer än en viss tid. Minns inte hur länge. Det tror jag kan vara bra för hästarna!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 553
Senast: Grazing
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 147
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross