Skillnad på foderjäst och mag/tarm-medel

F

FTW

Är det egentligen någon skillnad på vanlig foderjäst och de mag/tarm-preparat som finns (t ex Kraffts)? Jag tycker att innehållsförteckningen är väldigt lik, men det är inte priset ... :eek:

Sv: Skillnad på foderjäst och mag/tarm-medel

Jag vet faktiskt inte skillnaden, men skillnad är det. Har provat först foderjäst, därefter gått över på Mag/Tarm från Krafft. Ingen förbättring med det förstnämnda, men helt bra med Krafft-produkten.

Varför inte ställa frågan direkt till Krafft?

Lovisaleonora_ skrev:
Varför inte ställa frågan direkt till Krafft?

Därför att man då får svaret att det dyrare Mag/tarm-medlet är jääääätte-bra, men min foderjäst (från Lactamin dessutom) är jääääätte-dålig. Punkt.
Blir jag klokare av det? Nej!

Däremot var det intressant att höra att du märkt skillnad.

Det är inte alls säkert att du skulle få det svaret av Krafft. Vi hade en foderrådgivare från Krafft och han rekommenderade vanlig Jäst man köper i mataffären, sa att den Oftast funkade lika bra som foderjäst/Mag tarm o dyl. Men sedan finns det lite olika sorter också, och för att gå till botten med problemet måste du ju "veta felet innan du kan råda bot på det".

Det där tycker jag faktiskt var en rätt grov förolämpning mot en stor foderproducent. Jag har alltid fått seriösa svar på de frågor jag ställt, däremot är jag ingen varm anhängare av deras fodermedel i stort.

Men på en vettigt ställd fråga har jag alltid fått vettiga och seriösa svar. Inte bara att det är "jättebra". Utan konkret innehåll, verksamma substanser etc.

Hoppar in med en liten fråga :banana:
Kan man ge vanligt jäst istället för foder jäst? o isf hur mycket?
Ger foderjäst till gamlingen för att han har en väldigt trög mage, framförallt på sommaren.
Ger foderjäst till min unga pålle för han har väldigt lös mage nu på sommaren :confused:
Jag har fått för mig att foderjästen ska vara stabiliserande och då alltså hjälpa mot bägge problemen ?!

Någon som ha något annat bra tips mot väldigt lös mage?

/Anna

Kollade med veterinär för samma problem. Han sa att jag skulle ta hästen av gräset, antingen genom att stalla in nattetid, eller genom att sätta hästen i en väldigt gräsfattig hage.
Hästar kan tydligen gå in i en ond cirkel med lös mage, och det bör man häva.

Jag har gett koltabletter, tagit hästen av det feta betet, ger hö för stråbehovet och gett Kraffts mag/tarm-medel. Nu har den akuta "lösheten" försvunnit, och nu får jag vänja in hästen försiktigt vid betet igen.

Vanlig bak-jäst har jag gett tidigare och då har jag för mig att jag gav en tärning i en liter A-fil per dag. (Mycket billigare än Kraffts Mag/Tarm ...)

Foderjäst tycker jag ärligt talat är knöligt att ge när man inte ger något annat kraftfoder. När man blandat det i lite Betfor får man ju bara en kletig gegga, så verkar klibba igen munnen på de stackars små liven. Mag/Tarm-medlet är lättare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 625
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar