Skillnad på energi o hö reps kraftfoder?

the_connemara

Trådstartare
Våra pållar har fått käka lite mer kraftfoder än vanligt pga lite dåligt med energi i höet. Dock behöver båda två (en klass 1 o en som äter som en klass 3) äta mer än "vanliga" behovet vid så här mkt ridning för att ser likadana ut i hullet. Nu föredelas ändå havren över 4 mål ist för 3 (fick bara 1 kg morötter o hö sista målet innan) och det är ändå inga mängder vi talar om ca 200-500 g berende på mål och häst så de kan ju tillgodogöra sig det de äter.

Dvs när höet täcker större del av energibehovet så kan de äta mindre energi totalt och ändå se likadana ut. Hur kommer det sig?

Sv: Skillnad på energi o hö reps kraftfoder?

Din iakttagelse är viktig och riktig.

Ju mer grovfoder hästen får desto bättre fungerar energiomvandlingsfabriken i grovtarmen. Ju mindre foder som kan störa de bakterier som arbetar med att omvandla grovfoder till hästkraft desto bättre arbetar de.

HH

Sv: Skillnad på energi o hö reps kraftfoder?

Så det slår igenom även vid så låga givor kraftfoder? Intressant.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 249
Senast: mackan
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Har en unghäst som jag vill skall äta så mycket grovfoder som möjligt nu till vintern, då han har svårt att hålla hullet. Funderar på...
Svar
1
· Visningar
904
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka