Skillnad på 1,10 och 1,20

C

CarolineB

Ni som rider på den nivån, vad tycker ni är den största skillnaden mellan 1,10 och 1,20? Förutom höjden förstås;) Brukar det bli svårare avstånd? Mycket mer tekniskt? Tycker ni skillnaden är stor?

Jag har nämligen bara ridit LA på ponny innan och aldrig på storhäst, men nu när vi ridit många felfria och bra rundor på 1,10 känns det som att vi är redo att testa på 1,20 men lite tips innan kan ju alltid vara bra:) .

Sv: Skillnad på 1,10 och 1,20

Det kan förekomma en del tekniska svårigetet till 1,20. men det beror helt på banbyggaren. Vissa ändrar inte svårigheten alls, medan vissa gör det.

Har man många felfria rundor i 1,10 är det läge att prova 1,20. Det man kan tänka på är att om man tex har vissa problem (själv red jag ofta lite under tempo) så blir det problemet lite större i en svårare klass. Det kan gå fint att rida under tempo eller över tempo i 1,10 men i 1,20 blir det lite värre. Vad säger din tränare?

Jag har inte frågat honom än, jag får göra det på nästa lektion... Fast jag väntar nog ändå med att debutera tills det är utomhus.:)

Vill gärna ha fler svar!

Är det många felfria rundor i 1,10 på lokaltävling eller regional? Det finns ju trots allt några små skillnader i svårighet på en lokaltävling om man jämför det med regional (tycker jag!). Men skulle definitivt prova att debutera 1,20 på clear round (pay and jump) eller liknande där jag vet att det inte blir så tekniskt svårt, utan att ni två först vänjer er vid "den nya" höjden. :)

Men det är ju alltid svårt att avgöra när man inte sett ekipaget i fråga.

det blir ju oftast mer tekniskt i 120. en nationell 120 o en lokal 110 kan ju skilja en hel del åt.

Det är både felfria på lokal och regional 1,10.

Sen när jag debuterar så gör jag det naturligtvis på regional 1,20 eftersom det säkerligen blir ett mindre steg än om jag skulle debutera nationell 120..:)

Personligen tycker jag inte att det är så stor skillnad. Inte värre än det är varje gång man "byter" klass. Har man ridit 1.10 felfritt och känner sig trygg i det så tror jag inte att det är några problem med nästa klass. Förutsatt att både häst och ryttare fungerar bra på träning osv. Om din tränare tycker att ni kan testa så hjälper ju h*n dig att träna inför det.
Lycka till!

Inomhus kan det vara större skillnad än ute tycker jag.
Inne kan det bli en hel del tekniska svårigheter med relaterade avstånd (givetvis beroende på banbyggare) i 120, medan det ute oftast "bara" är kombinationer som skiljer åt i svårighet.
Är min erfarenhet iaf.

Håller med föregående talare.
Om jag skulle debutera upp en klass så gör jag det helst utomhus på en inte allt för liten bana så man får ordentligt med plats om man skulle behöva...

// F

detta var till EmelieA vars inlägg med kort från scandinavium som nu verkar vara borttagna

Senast ändrad:

jag upplevde det inte så mycket svårare ändå, kanske lite mer relaterade avstånd, å andra sidan är jag van vid det eftersom jag tävla LA / msvb på ponny..(så den som deb 1,20 på stor häst och inte ridit de klasserna på ponny kan ju lätt ha en annan åsikt.) Annars är det väl höjden som skiljer då.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 866
Senast: Piaff
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter