skillnad när man slår?

Seabaz

Trådstartare
Är det så nämnvärt stor skillnad om man slår hösilaget på morgonen, mitt på dagen, på kvällen eller mitt i natten under ett och samma dygn?

Skiljer det så mycket så det skulle vara mödan värt?

Sv: skillnad när man slår?

Jag har egentligen inge koll men läste nånstans att det är skillnad.
Jag tror det är främst sockret (GLUKOSEN ?? ) som man kan minska beroende på vilken tid man slår det men kommer inte ihåg om det var morgon eller kväll.....

Jag tror det är en viss skillnad.
För att få en bra och lång torktid borde det ju vara logiskt att slå det tidigare under dagen ?

Men får hoppas någon annan som är mer insatt i det svara, hade varit intressant att veta.

Sv: skillnad när man slår?

Kopierat:
Det sägs ibland att man ska slå på eftermiddagen, när sockerhalten är högst. Det skulle
vara gynnsamt för både foderkvaliteten och ensileringsprocessen, men det är inte tillräckligt
viktigt för att styra slåtterarbetet. Slåtterkrossen är en så dyr maskin att köra, att den
måste utnyttjas mer än några timmar på eftermiddagen. Det extra sockret, som man vinner
med eftermiddagsslåtter, kan ju dessutom förbrukas genom längre tid på slag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama