Skillnad mellan vagnar

Limelight

Trådstartare
Vad är det för skillnad på tränings sulky och en speedcart?
Inte alls duktig på trav, kör min ena häst för skojs skull men har bara en rockard och är på jakt efter någon lättare ensitsig vagn.
Märkt att speedcart är oftast dyrare i priset än de som folk kallar tränings sulky så ja skulle gärna vilja veta skillnaden :)

Dum fråga kanske men men :)

Sv: Skillnad mellan vagnar

Jag har aldrig hört talas om en träningssulky eller ens sett någon, de enda jag hört talas om är sulkett och tävlingssulky :D En sulkett är en form av sulky med längre skalmar och en slagbom tvärs mellan skalmarna för att skydda kusken om man har en häst som är lite lätt i baken :P

speedcar är det du ska ha, sulky är de som används i lopp. och att köra med sån i skogen är inte att rekomendera.

KL

Jag har sett diverse begagnatannonser där det säljs "Träningssulky". Det visar sig alltid vara någon form av rockard eller liknande.

En begagnad speedcart duger länge, men för komfortens skull bör man se till att det finns hyfsad fjädring.

KL

Jag har sett diverse begagnatannonser där det säljs "Träningssulky". Det visar sig alltid vara någon form av rockard eller liknande.

En begagnad speedcart duger länge, men för komfortens skull bör man se till att det finns hyfsad fjädring.

Tränings sulky är för mig en gammaldags sulkett eller "fegvagn" som blivit så populära bland landets fegisar :)

Tränings sulky är för mig en gammaldags sulkett eller "fegvagn" som blivit så populära bland landets fegisar :)

De, sulketterna, är även överlägsna som ett steg att vänja in unghästarna vid att vagn och chaufför plötsligt sitter näääääära rumpan och även om man vill köra träningsjobb och har lite problem med kroppen.

Sen tror jag inte att det är de som har och använder sulketter som kallar dem för fegvagn, snarare de som inte har tillräckligt mycket pengar för att köpa en egen eller de som inte har tillräckligt mycket mellan öronen för att tänka i två steg.

Finns en hel del annonser där det står "träningssulky", har reagerat på dessa då jag som sagt inte visste vad det var. Men som jag misstänkte så skriver de fel ;)

Letandet efter bra pris speedcart fortsätter med andra ord :)

Tack för era svar !

De, sulketterna, är även överlägsna som ett steg att vänja in unghästarna vid att vagn och chaufför plötsligt sitter näääääära rumpan och även om man vill köra träningsjobb och har lite problem med kroppen.

Sen tror jag inte att det är de som har och använder sulketter som kallar dem för fegvagn, snarare de som inte har tillräckligt mycket pengar för att köpa en egen eller de som inte har tillräckligt mycket mellan öronen för att tänka i två steg.

Sulketter är jätte bra tränings vagn (premie) vad jag menar med fegvagn är dom där nya som vissa kör vanliga lopp i
311120_619.jpg

Dom här historierna. Jätte bra för premie hästar men verkligen inte att köra lopp i.
Undrar hur det hade gått far Anders Svanstedt i torsdags om han suttit inkrånglad i den där med stänger o allt istället för en vanlig sulky.:crazy:

Men varför måste man kalla saker en massa löjliga namn som gör att de som kanske inte har så mycket erfarenhet köper nåt annat i stället?

Jag såg inte vad som hände i torsdags så det kan jag inte yttra mig om, men det brukar inte bara vara ETT om när olyckan är framme.

Olyckan går att se här:Olyckan den 14 juli på Åby. För att vara en olycka i ett travlopp där någon åker i backen var det ganska odramatiskt. De krokade ihop, han åkte i backen, det var lucka ner till de andra som såg vad som hände. Anders landade rätt bra (blev lite blå och skrapad), hade koll på var han var och kom snabbt innanför banan. Jag ser ingen anledning till att förloppet skulle bli annat om han suttit i en Custom Spedon/Speedster F (den på bilden). Han faller ju bakåt.

Jag ser ingen anledning till att förloppet skulle bli annat om han suttit i en Custom Spedon/Speedster F (den på bilden). Han faller ju bakåt.

Har du kört i en sån här med stänger o grejer på?
Man sitter som i ett lås o risken är överhängande att foten skulle kunna fastna i något och dras med en bit vilket hade get betydligt större skador än vad som nu hände.

Och hur hade det gått för de kuskar som blivit sparkade ur vagnen av många gånger färdiga starthästar. Ta Niclas Stenquist som bara ett exempel, för honom känner du ju... Tror du hans olycka hade haft en annan utgång med en sådan sulky? Men det var ju inte en starthäst visserligen :mad:

Har just nu en sprillans nu Speedon stående i stallet och jag är skitnöjd med mitt inköp för jag har hållit på med hästar såpass länge att jag vet att de är djur och vad som helst kan hända i en utsatt situation vare sig de är färdiga starthästar eller ej och då vill jag att min kusk sitter så säkert som möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 819
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka