Skillnad mellan sele & halsband?

L

luu

Jag har en liten fundering på det här med att för hunden klargöra skillnaden mellan att ha halsband och sele på sig.
Hur man ska göra det tydligt att när den är i halsband, på promenad så är det inte tillåtet att dra i kopplet medans å andra sidan en sele (som han har ex vid träning av spår eller skidåkning) betyder att det är helt OK? Känns som att det kan bli lite dubbla signaler och därmed innebära förvirring. Det känns speciellt svårt då hunden är en ganska så livlig och energisk typ! :confused:

Tips på kommandon ni använt er av? Hur har ni tränat? Det är främst selträningen jag tänker på, koppelpromenader är ju något man tränar i stort sett hela dagarna.. =) Mycket tacksam för tips!

Sv: Skillnad mellan sele & halsband?

förvirrat blir det bara om du är inkonsekvent...*ler* hundar brukar snabbt lära sig att sele betyder jobb...

Poängtera skillnaden mellan arbete / ledig, genom att BARA använda selen under arbete.. inte på väg till spåret eller på väg från spåret. Utan precis under spårarbetet.

Jag använder sele i skydd o drag med min hund även om jag inte använder selen i skyddet lika ofta så är den alltid på.

Om du gör samma förberdelser varje gång så kommer hunden o veta när det är arbete eller inte genom att du talar om det med utrustningen bara behövs inga kommandon.

Som min hund använder ju också Munkorg i skyddet iof sällan man han blir genast mer skärpt när korgen åker på, det blir inlärt direkt om man gör på rätt sätt

Thelma skrev:
Poängtera skillnaden mellan arbete / ledig, genom att BARA använda selen under arbete.. inte på väg till spåret eller på väg från spåret. Utan precis under spårarbetet.

klart man har selen på innan spåret då har man ju gjort i ordning hunden vid bilen för arbete, men har inga krav från bilen till spåret men nån meter innan påsläppet tar man in hunden vid sidan o ställer kravet att du SKA vara hos Husse/Matte o då kopplar på linan då är hunden gjort i ordning hunden på ett perfekt sätt o hunden är i balans, sen när hunden är fokuserad på dig som hundförare ja då släpper man i väg hunden på spåret.

Fast där gör många olika. Ofta när jag varit spårläggare på tävling så är det många som selar på precis vid start. De frågar gärna var de kan lägga selen innan tävlingsledaren kommer. Så den ligger klar där.
Och en del gör som du.

Grana skrev:
Fast där gör många olika. Ofta när jag varit spårläggare på tävling så är det många som selar på precis vid start. De frågar gärna var de kan lägga selen innan tävlingsledaren kommer. Så den ligger klar där.
Och en del gör som du.

Okej! jag ska erkänna jag är inte så hemma på Bruksspåret som sagt va.

men som i IPO där ska hunden vara klar med lina o allt när man går fram till domaren.
o finns bara en sele som är godkänd i IPO o det är böttger-selen, men som sagt jag tar min hund från bilen i halsband o vanligt koppel han får vara fri gå o pissa o nosa o.s.v.
Sen runt 10m innan domaren då ställer jag kravet på hunden att den ska sitta vid min sida jag kopplar upp halsbandet i icke stryp o på med linan där efter ställer jag kravet "Fot" o går fram till domaren hälsar sen är det ändå kravet fot tills flaggan kommer där säger jag "spår" då har jag en harmoni i hunden o den är i arbete o får då en bra start.

Eller så kan du göra som en granne här...Korkad kärring och ha ett snöre som koppel med en otroligt aggresiv hund i andra änden...Stackars hund säger jag bara.

Flinisen skrev:
Eller så kan du göra som en granne här...Korkad kärring och ha ett snöre som koppel med en otroligt aggresiv hund i andra änden...Stackars hund säger jag bara.

Det har jag redan sett i "Close Action" en döv kille med Pittbull terrier o tamp till koppel när den hunden såg min så ryckte den till så det brände väl till i näven på killen, sen var det fullt slagsmål mellan hundarna.
Inte skoj speciellt när deras var dubbelt så stor som Min Rottweiler valp.

Jahapp! För oss innebär iaf. selen arbete och bara arbete. Inte någon slags gråzon mitt emellan..:smirk:

PIRU skrev:
Det har jag redan sett i "Close Action" en döv kille med Pittbull terrier o tamp till koppel när den hunden såg min så ryckte den till så det brände väl till i näven på killen, sen var det fullt slagsmål mellan hundarna.
Inte skoj speciellt när deras var dubbelt så stor som Min Rottweiler valp.

Nej usch hemskt verkligen...Det finns konstiga hundägare som sagt :(

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 315
Senast: LECH
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 679
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama