Skillnad mellan normal och vid RW Griffin hoppsadel

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Vet någon hur stor skillnad det är på bommarna på RW Griffin hoppsadlarna?

Har nämligen köpt hem en som ska föreställa att ha vid bomvidd, men tycker den ligger lite väl tajt på honom.
Enligt mallen dom har som man ska använda så låg han mellan normal och vid. Det är en varmblodstravare som är ganska grov över ryggen, men jämfört med tex ett större halvblod så är han tanig...

Kan det vara så att sadeln är felmärkt eller är dom smala i bommen, trots att det ska föreställa vid?

Ska försöka sätta in en bild, men iofs säger inte den så mycket...
192857809uvsgEx_ph.jpg

Sv: Skillnad mellan normal och vid RW Griffin hoppsadel

Ingen som vet????
Nån som har en vid RW sadel som kan mäta hur brett det är mellan bossorna????

Jag har en vid RW sadel, mellan vilka punkter vill du jag ska mäta?

Jadu, bra fråga :)
Kanske utrymmet mellan bomspetsarna.
Har du normal eller vid bom?

En vid. Vänta några minuter så kutar jag ut i stallet och mäter lite...

Supersnällt!!
Hoppas verkligen dom har märkt min fel... Verkar helknäppt att kusen inte ska kunna ha en vid sadel... :)

Nu har jag varit ute och mätt, eftersom jag inte är så haj på vart ortspetsarna befinner sig i sadeln så mätte avståndet fram mellan där sömmarna går på undersidan, precis ovanför det tjocka stoppade börjar, fattar du vad jag menar?

Det avståndet var ca 16 cm mätt med måttband.

Det borde ju vara ungefär samma på den sadeln du har om det är vid bomvidd på den.

TACK!!!!
Supersnällt av dig! Ska måtta när jag kommer till stallet och hålla tummarna för att jag "råkat" fått en sadel med normal bomvidd.

När jag köpte min RW griffin så kollade jag på 4 st som skulle vara samma storlek o bomvidd, men med blotta ögat såg man skillnad på vidden... jag tog den som såg vidast ut eftersom jag vet att min häst kräver det, den ligger perfekt på honom iaf! Så inte alls omöljigt att sadlarna varit felmärkta i butiken!

Jag hade ju bara en i rätt storlek att välja på i min Hööks butik så jag kunde inte jämföra, men jag får precis in tre fingrar mellan framvalv och manken på hästen när jag sitter i sadeln så jag antar att den är vid då normal är för smal för min häst.

Synd att det inte står någonstans på sadeln om bomvidd och sätesstorlek som det gör på Zaldisadlarna tex.

Sweet skrev:
Synd att det inte står någonstans på sadeln om bomvidd och sätesstorlek som det gör på Zaldisadlarna tex.

Det SKA stå någonstans enligt "min" sadelmakare, men jag kan för mitt liv inte hitta det... Börjar misstänka att det möjligtvis ( om det nu står) är etsat på bommen, men det går ju inte att se utan att plocka ner sadlen...

Det finns ju en lapp med ett nummer (det står även på den hur man ska sköta sadeln) under kåpan, antar att det är tillverkningsnummer, kan inte få det numret att bli bomvidd eller sätesstorlek...

Men man kan säkert med hjälp av det numret "spåra" sadeln och få reda på vilken bomvidd det är.

Det borde man kunna. Tack!

Hmm nu har jag måttat.
Det måttet du hade 16 cm hade jag max 14... Så bara där är det ju faktiskt 2 cm skillnad. Även om min är oanvänd så ska det väl inte skilja så mycket?

Hon jag pratade med på H**ks mätte vid bomspets till bomspets och om det är där jag tror att hon menade så hade jag ca 29-30 och enligt henne var det 32 på den vida och ca 28-29 på normala.
Så den verkar inte riktigt vara så vid som den ska.

Ska ringa och prata med dom i Borås imorgon och se hur vi gör.
Om jag ska skicka in den här och dom får fixa fram en vidare, annars provar jag nog HB Allround FISH, för den var tydligen lite vidare sa hon....

Tur man har en dressyrsadel iallafall som är kalasskön!!! :)

Nu har ju du i och för sig mätt koppjärnet men annars är ju griffin kända för att se ut att vara trånga i början men att dom sätter sig ganska fort när man ridit i dom några gånger.

Fast eftersom min är smalare än den hon på affären mätte så är ju min smalare.
Båda är ju praktiskt taget oanvända.
Min är iofs riden i ca 30 min, så min borde vara vidare om någon av dom 2 ska vara vidare...

Nu har jag fått svar från H**ks och min sadel var felmärkt :(

Dessutom fanns det inga fler såna i svart i den storleken, så jag får prova HB Allround Fish sadeln istället. Får hoppas den ligger bra på honom.

Otur!! Men vi får hoppas att HB Fisch passar!

Hittade faktiskt en lite märkning på min sadel, under kåpans undersida (på själva kåpan alltså) på båda sidor skrivet för hand med vit märkpenna.

Det ser ut såhär:

Märkning sadel

Jag kan inte riktigt fatta vad märkningen skulle betyda, till höger (som är mot bakvalvet till) ser det ju ut att vara ett "N" som kan betyda "normal". Till vänster (som är mot framvalvet) vet jag inte riktigt vad det står... :confused:

Jag är rätt så säker på att sadeln är vid då den passar hästen perfekt och hon behöver en vid sadel. Dessutom var min sadel bredare fram än Smurfmodestys och hennes var ju en normal.

Någon mer med griffinsadel som har märkning på undersidan???

Jag kan kika när jag får hem min nya :)

Men jag kikade på min som jag hade och hittade ingen märkning alls.. .

Ska kolla min sadel när jag kommer hem! har kollat innan men kan inte minnas att jag sett någon märkning, men kollar en gång till :)

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 353
Utrustning Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det...
Svar
5
· Visningar
3 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka