Skillnad mellan Fokfamilie och Merrielijn?

moiran

Trådstartare
Det hollänska halvblodet har ju både Fokfamilie och Merrielijn, plus att jag ibland stöter på namngivna stostammar som t.ex. Niki-stam, Balia-stam eller Winckenburg-stam. Inte helt sällan tillhör en och samma häst en fokfamilie, en merrielijn och en namngiven stostam.

Vad är skillnaden mellan dessa olika stofamiljsystem? Kan uppfödarfamiljen (fokfamilie) vara en subgren av stofamiljen (merrielijn)? Alternativt, kan flera olika stofamiljer tillhöra en uppfödarfamilj? Och hur kommer de namngivna stostammarna in i bilden? Är det bara ett namn på en merrielijn/fokfamilie precis som vi kallar vår stofamilj 5 för Hoby-familjen, eller är det specifika extra intressanta stammar som fått namn i folkmun?

Finns det någon som faktiskt vet?

Sv: Skillnad mellan Fokfamilie och Merrielijn?

Jag är ganska säker på att Merrielijn och XX-stam är samma sak med skillnaden att istället säga stammoderns namn. Direkt skulle jag ju vilja säga att Fokfamilie bara är ett annat uttryck. Ska följa tråden och kolla om någon annan vet...

Fokfamilie och Merrielijn har olika nummer på samma häst, så det är inte bara ett annat uttryck.

Det börjar med fokfamilie, merrielijn och därefter stam.
Fokfamilie är den stora familjen där alla går tillbaka på samma sto.
Merrilijn är den förgrening till familjen i vilken hästen går direkt tillbaka till, fast på en aning närmare håll.
Låt oss säga att det finns två hästar i samma Fokfamilie, som kan vara födda med ett par generationers mellanrum.

Båda förärver sig mycket väl så att deras förgreningar föräras en Merrielijn. De får då egna nummer.

För att ytterligare göra det en aning mer knepigt, så kan hästar med samma fokfamilie och merrielijn, få ytterligare en benämning. De får ett tillägg som går tillbaka på stofamiljens (merrielijn) "närmaste" stamsto, om man kan uttrycka sig så. De separeras med närmaste stamstos namn, tex, Niki-stam. Ett sto blir tex inte stamsto för en merrielijn under sin livstid för att sätta lite perspektiv, jag kan i alla fall inte komma på någon.

Det finns runt 2200 fokfamilies och under 200 merrielijns.
Har du en häst som tillhör en fokfamilie är den förärvningssäker. Tillhör den dessutom en merrielijn, så kan man kanske säga att den är oerhört förärvningssäker. De som tillhör båda delar är riktigt gamla stammar.

Vet inte om det blev så enkelt. Men när man kommer på det så är det givetvis glasklart! =)
I Sverige är vi inte fullt så detaljerade kan man kanske säga. Våra stofamiljer motsvarar KWPNs fokfamilie.

Så det är ju inte förvånande att tex dessa herrar gör bra ifrån sig i svensk avel:
Emmerton och Highlight, Sina-stam, merrielijn 20, fokfamilie 398
Nobel, Nomana-stam, merrielijn 2, fokfamilie 8
Aerline H, Karla-stam, merrielijn 6, fokfamilie 721
Metall, Reina-stam, merrielijn 8, fokfamilie 60 (samma som stjärnskottet Johnson)

Kommande (ganska nya för oss) förärvningsstarka hingstar med höga index kan man förvänta sig skall bli:
Manhattan, Vonia-stam, merrielijn 12, fokfamilie 349
Odermus R, Dermie-stam, merrielijn 26, fokfamilie 900

Hoppas jag inte gjorde dig mer förvirrad.
mvh

Senast ändrad:

Nej, det blev mycket klarare, tack för din förklaring. I trakehnerfamiljerna görs ju grenar som t.ex. T7d1, så om man jämför denna gren med de holländska stofamiljerna ger det att T7 motsvarar en fokfamilie, T7d en merrielijn och T7d1 slutligen motsvarar en namngiven stambenämning. Har jag förstått dig rätt då?

Men kan en stolinje som inte tidigare är en fokfamilie ändå utses till en merrielijn?

Och har varje merrielijn ett unikt nummer, eller bara ett unikt nummer inom fokfamilien?

Ja, det är som du beskriver trakhenerfamiljen fast inte så moderniserat! =)
Numren för merrilijns är så vitt jag vet unika. Tillhör 2 hästar samma merrilijn så kan man konstatera att de är nära släkt.
Två hästar ur samma fokfamilie kan däremot komma från olika merrielijns. Men det är högst ovanligt, det dräller ju inte direkt av merrielijns! ;)

På tal om trakhenarne, så är jag stor fan av Totilas! Som är e Gribaldi. Snacka om sällsynt lyckad föräldling! Tillhör Freiminkastammen, merrielijn 38, fokfamilie 715.
Du har säkert redan sett honom, men om inte så hoppa in på YouTube och sök på honom. Det är Gal som rider. Smaskens! Hoppas han kommer till Sverige någon gång så man får se honom live! =)
mvh

Tack för dina ytterligare svar! Uppskattas stort!

Själv är jag inget totalt hängivet Totilas-fan, men visst är han riktigt trevlig att vila ögonen på!

Det var så lite så. =)
Nu är ju Totilas ingen ren trakhener på något sätt men ett fint exempel på hur trakhenern kan användas som ypperlig förädlare.
Morfar Glendale var ju ingen lätt typ, även om han hade härlig mekanik!
mvh

Jag blir aldrig trött på at titta på paardenfokken.nl. Det uppdateres hele tiden!

Mitt sto er forresten merrielijn 1, Silverbridge-stam, fokfamilie 1701.

Hej!

Vilken bra tråd, hittade den idag fast den är några månader.

Har ett KWPN-sto (merrielijn 3, fokfamilie 81) och har undrat vad detta betyder. Alltså ska jag vara stolt över henne!

Tack för en bra förklaring!

Tack Hoppsann! :bow:
Det är alltid intressant att lära sig mer! :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka