Skillnad mellan 1:a och 2:a graviditeten?

S

saltahajen

Jag är gravid med barn nr2 nu (3:e graviditeten då jag haft ett missfall). Denna graviditet är så otroligt olik den första...

Om jag skall beskriva skillnade:
Nr 1: Kräktes konstant, problem med gallstensanfall, högt blodtryck (kom iof senare), trött så in i bomben, sugen på allt, väldigt ömma bröst, "mensvärk".
Nr 2: (hitills bara i v 8) Trött men inte så farligt, illamående men kräks inte, milda känningar av gallan, inte sugen på något...

Sammanfattningsvis så är det stor skillnad, beviken över att jag inte "känner något" men sammtidigt är det skönt då jag skall orka ta hand om en ett åring också! Sisst hade jag så in i bomben ömma bröst och nu känner jag inget... har någon teori om att de redan är så slappa så de har lite att "växa i" :idea:

Hur blev det för er? Någon skillnad?

Funderar också mycket på om era olika (eller lika) graviditeter hade något med könet på barnet att göra? Tex mer illamående= pojke, mindre eller inget= tjej.

Sv: Skillnad mellan 1:a och 2:a graviditeten?

Jag är gravid med andra barnet v 34 nu. Dottern fyller 2 år nästa vecka.

Med första barnet mådde jag illa och spydde de första veckorna, gick över i v 11 ungefär. I denna graviditeten var det inget illamående utan extrem trötthet jag hade mellan vecka 10-16, var även sjukskriven pga det. Foglossningen kände jag av redan i v 11 denna gången medans det kom i v 17 med första. Men det är inga konstigheter med tanke på att det inte gått så lång tid sedan dottern föddes. Angående tuttarna så började de växa ungefär samtidigt men hittills har de inte växt lika mycket som i första gravidteten.

Om det gör någon skillnad med kön kan jag inte svara på då jag inte vet vilket det blir denna gången :)

Barn nummer 1: spydde som en räv i 9 månader, överallt, i bilen, i papperskorgar på jobbet, ute på ridturer... vi fick tapetsera om hemma eftersom det var "spystänk" på väggarna. Mysigt va?;) Hade som mensvärk i det närmste hela tiden, var ganska pigg men hade en överjävlig foglossning som begränsade mig tidigt. Fick en grabb.

Är nu gravid med 2an, är i vecka 39. Har kräkts en del, och gör fortfarande, men inte på långa vägar som när jag väntade pojken. Har haft ett vidrigt humör denna gång, tänder på alla cylindrar, gråter för allt, får helt galna vansinnesutbrott. Är betydligt tröttare än sist, men å andra sidan har man mer att sköta om hemma och med barnet som redan finns. Tror starkt på att det är en tjej denna gång eftersom graviditeterna varit så olika, men vad vet jag? Har haft lite "mensvärk" från och till, mest i början men sen har jag inte känt så mycket. Denna bebis har varit mindre livlig än vad grabben var, men så är han en riktig huligan också;)

Jag tycker att mina graviditeter har varit väldigt olika, fast i början var de nog ganska lika. I det stora hela har jag mått jättebra under båda fast givetvis med den där jobbiga tröttheten och illamåendet i början. Med 1:an kräktes jag några gånger men inte med 2:an. Jag kan tillägga att min första är en kille och andra är en tjej.

1:an fixerades inte förrän han tittade ut så den sista tiden kände jag inget särskilt alls förrän värkarna satte igång. 2:an var fixerad i vecka 33 och enda sen dess kändes det som att hon skulle titta ut när som helst. Nu kände jag även av lite foglossning, men det beror nog på att jag kånkade på 2,5-åringen som vägde 16 kg. Det låter kanske inte som det var så himla annolunda, men det kändes det verkligen. På något konstigt sätt kallade jag även magen hon andra gången, trots att jag verkligen försökte att inte göra det för jag visste ju inte vad det skulle bli.

Mina graviditeter har varit jättelika även på blodvärden och sf-mått. Vad jag vart sugen på, hur jag mått, hur brösten vuxit.

Skillnaderna har varit:
2a ggr kände jag fosterrörelser redan i v.12!!
1a gravidieten asont i bakrefogarna redan i v.8. Andra ggr klarade jag mig till över v.20 och fick då asont i främre fogen.
Massa sammandragningar andra graviditeten, sjukskriven sista 4 månaderna.

Förlossningarna var oxå väldigt lika varandra, men dottern (nr.2) vägde 100gram mindre än brorsan. (Lika långa och samma huvudmått)

Väldigt olika. Första graviditeten spydde jag dygnet runt de 15 första veckorna. Blev sjukskriven med foglossning i v 25. Levde på chokladkakor. Blev en pojke.

Är nu gravid i v 36. Mådde illa i början men spydde aldrig. Ingen foglossning. Eller jo, om jag anstränger mej. Går mycket eller bär massor med tungt. Men inte alls som sist. Kan inte äta något som är sött alls. Ett tag kunde jag inte ens ha matlagningsgrädde i maten för det var för sött... En flicka denna gången.

Känner igen det där med sött, jag som egentligen är ett godismonster klarar inte av sötsaker längre :( skall ist var salt mat tex en mumsig pizza :D Klarar heller inte av att dricka något annat än vatten!

Haha, mina cravings är nog isvatten och pizzasallad ;)

För mig har det vart:
Första delen av graviditeterna: Salt lakrits, ätit turkisk peppar så jag fått blåsor i hela munnen.
Slutet: Filmjölk med skivad banan, de enda jag åt på slutet när jag väntade Rasmus! (Inget sug med Tilde)
Och hela graviditeten, chocklad och coca cola (värre än vanligt alltså...)

kl

Nu har jag inte kommit så långt i min andra graviditet ännu (v 18), men det har varit både likt och olikt hittills. Jag mådde illa och spydde dygnet runt i nio veckor med båda, har inte haft något speciellt sug mer än att jag kanske är lite mer sugen på sura saker. Med My kände jag första sparken i v 15, likadant denna gången, men jag kände betydligt mer rörelser med My än med denna lilla bebisen. Jag tror att det beror på att jag hade moderkakan i bakvägg med My och nu är den troligtvis i framvägg. Magen har växt ungefär likadant med båda.

Vad som är olikt är framförallt känslan på något sätt. Jag hinner inte med den här gången, förra gången var jag så inne i graviditeten, men nu har jag snart gått halvvägs utan att ha koll på någonting! Det känns lite märkligt, men samtidigt också skönt. Jag var mycket mer orolig i början den här gången än med My och mitt humör har varit väldigt svajande, vilket det inte var med My.

//Julia

Nu efter vecka 30 börjar det bli lite mer verkligt. Jag har heller inte hunnit tänka efter alls. Men nu är jag å andra sidan helt jäkla skruttig, så det är väl inte konstigt att det blivit mer uppenbart...

jag har mått bra under båda mina graviditeter, har kunnat jobba på som vanligt i stallet, med hästarna etc... inga foglossningar etc.. mått illa de 12-13 första veckorna, men om jag åt varannan timme så var det inga problem. Har inte kräkts någon gång.. Gick upp ungefär 11 kg per graviditet.
Kände dock metallsmak i munnen under graviditet 2.
Var inte sugen på något speciellt under graviditeterna förutom frukt.

Förlossningarna har inte varit lika varandra, den första tog 6 1/2 timme från att vi kom in till förlossningen och den andra tog 6 minuter från att vi kom in till förlossningen :o
Ingen vattenavgång innan förlossning utan barnmorskan fick sticka hål båda gångerna.

Barn 1 var en tjej och barn 2 var en pojke. Barn 1 vägde 2910 gr, 49 cm lång och barn 2 vägde 3200 gr, 48 cm lång.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka