Skillnad i selar?

Lavinia

Trådstartare
Hej!
Har börjat fundera på att köra in min tjej nu under hästen, men undrar lite över alla selar.
Jag tror jag kan låna en vagn av en tant i stallet, en rockard, tror jag vad har man bäst för sele till den?
Vad är det för skillnad på giggsele och "vanlig" sele?
Vill man ha en loksele eller en bröstsele och vad är bäst av bröstselarna, en med bröstan fastsittande i ringar på däckeln eller en med "lös" brösta (antar jag att den e iaf).
Hästen är ca 160 cm hög och ganska grovt byggd, jag vill i första hand ha henne till vanlig körning kanske lite tävling senare, och tids nog kanske hon kan göra nån nytta med körningen, typ bröllop och sånt.
Tips önskas om sele, vad som är bra, prisvärt och inte för dyrt.
Tacksam för svar/ Lavinia..

Sv: Skillnad i selar?

Giggsele med lösbrösta, då ingår även draglinor, baksele och huvudlag. Kolla på ex Tärnsjö, Equilex, selar.se
se tidigare trådar.
Du skall ha full storlek.
/M

hej!

Tack för svaret. Då vill jag bara veta varför jag ska ha just en giggsele, vad är skillnaden mellan den och "övriga" selar. Lösbrösta är alltså det bästa för hästen? Hur är det med de som sitter fast i däckeln på nåt vis då? Alla i mitt stall har såna med ringar och dubbla gjordar under magen. / lavinia, som undrar mycket just nu..

De i ditt stall har dåliga selar, här på forumet kallas de ibland för skitselar. Vilket talar sitt tydliga språk.

De med två gjordar som sitter fast i bröstan hindrar hästens bogrörelser när de drar något.

Jag gissar att de i ditt stall inte har svängel o draglinor heller. Hoppas verkligen inte att de kör merän nån gång per år :)

/jenny

Med lös brösta blir hästen rörligare, men den ska då kombineras med svängel. Finns det på vagnen du ska låna? Annars finns det en massa svängeltrådar här på forumet! Börjes och equilex har rätt bra och prisvärda selar.

Hej!

En lös brösta kan regleras så att draglinjen blir rak (som är väldigt viktigt, men många struntar i :eek: :( )!
Läs mer på Cliffords sida! .
Här är en bild på draglinjen med olika selar.

Mvh Lisa

Hej!

Aha, det är det som är en skitsele, då ska jag definitivt köpa en med lös brösta, tack för alla svar.

En av tjejerna kör och tömkör bara, men jag undrar om hon inte har en lösbrösta på nya vagnen. Svängel har hon på nya vagnen inte gamla. Den vagnen jag kanske kan låna är utan svängel, tror jag.. eller nu blev jag faktiskt osäker..

Hur vet jag om vagnen passar då? När nu tanterna i stallet har fel bröstor, så vågar man ju inte fråga dom om vagntillpassning heller. Slår mej att en av hästarna fått skav av vagnen, eller selen eller båda?? Kan vagnen vara för liten? eller för stor? och hur vet man det? Skaklarna hur långa ska dom vara och hur långt från hästen (på ett ungefär alltså)..
Tacksam för svar!/ Lavinia, om nu börjar haja..

hej!

Tittade lite på equilex selar och undrar lite över "remmen bakom rumpan"(totalt hjärnsläpp på vad han heter). Den såg väldigt tunn ut på bilderna, är den det, borde den inte vara bredare??/ lavinia, funderar vidare

Jo, den borde vara bredare, men den duger till promenadkörning, ej maraton eller branta backar ofta. Man kan klä den i sympatex kanske?

/j

Hur vet jag om vagnen passar då? När nu tanterna i stallet har fel bröstor, så vågar man ju inte fråga dom om vagntillpassning heller. Slår mej att en av hästarna fått skav av vagnen, eller selen eller båda?? Kan vagnen vara för liten? eller för stor? och hur vet man det?
Skav var?
En rockard kan vara för liten= för smal, så skalmarna trycker mot hästens sidor/ben.
Men knappast för stor för inkörning, däremot se tokigt ut och vara fel i tävlingssammanhang.

Skaklarna hur långa ska dom vara och hur långt från hästen (på ett ungefär alltså)..
Inkörningssammanhang. Längd: Hästen ska inte riskera att slå i rockard eller svängel när den sträcker ut. En del vill också ha marginal ifall hästen slår bakut.
Bredd: Hästen ska gå fritt och gärna ha ordentligt utrymme baktill.

LIA

Liknande trådar

Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 094
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Cilva
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 697
Senast: Maléne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon