skillnad?? hjälp..

S

squirlett

Nån kunnig om hamstrar och/eller gerbiler...

Jag har nu två stycken gerbil hannar som börjar bli lite till åren. Jag och sambon har pratat på hur vi ska göra den dagen dom "försvinner". Han bryr sig inte så och det är jag som tar hand om dom för det mesta.
Jag är i alla fall sugen på att istället då skaffa mig en lite guldhamster igen. Har haft många hamstrar när jag var yngre och dom e ju bara :love:

Nu är det så att min sambo har viss pälsdjursallergi. Han tål gerbilerna och mina två kaniner. Marsvin är han hyperallergisk mot och han säger att han även är allergisk mot hamstrar. MEN han har en tendens att blanda ihop hamster och marsvin så nu e han inte riktigt säker.

Så min fråga är...Är det någon pälsskillnad på gerbiler och hamstrar??
Tycker av min erfarenhet att dom är rätt lika, eller har jag fel?
Det är en korthårig hamster jag vill ha.

Snälla hjälp! :crazy:

ja har ingen aning, men gå in på en djuraffär o hälsa på deras hamstrar ;)

Jag har hört från flera håll att gnagare är mest allergena i saliv och urin (detta har jag fått emotsagt mej vid nåt tillfälle så kolla det!), därmed är chansen att han lättare tål gerbiler än hamstrar. MEN om han tål kanin, så kan han kanske lika gärna tåla hamster. Känner du nån som har hamster, så kan du kanske låna hem en ett tag och låta honom känna på. MEN: du måste nog räkna med att minst ett par veckor tar det innan symptom visar sej. Jag t.ex. är allergisk mot marsvin och tamråttor, men har gerbiler utan problem.
Hoppas det ordnar sej!

Tack för svaret..
känner tyvärr ingen som har hamster här..
och dom i djuraffären e inte direkt kunniga, därför jag vänder mig till er...

Saken e att om min sambo är allergisk så visar sig alltid det med en gång på bara nåra minuter.
men det känns ju taskigt om jag skulle skaffa en lite SÖT hamster och sen så e han allergisk...
för man brukar väl inte få "öppet köp" i djuraffärer. eller kan man få det??
för det vore ju perfekt i så fall...
eller så får jag försöka hitta nån som avlar här omkring och få låna en liten sötis... :d

Eftersom jag själv är från Trollhättan är jag fullt medveten om att de är totalt okunniga i Tvåstads djuraffären, vad än det handlar om gällande gnagare.
Sitter om funderar om jag känner nån som har hamster för tillfället, men...nej tyvärr. Men jag tycker inte det skulle vara helt omöjligt att be att få låna hem en nån vecka på prov, alternativt besöka en uppfödare och låta din pojkvän "sniffa in sej". Finns säkert en uppfödare i närheten, har du kollat på hamsterföreningens hemsida?

ja menade att ni skulle gå in i djuraffären o hälsa på hamstrarna, så märker ni ju hur han reagerar.. :)

Eftersom jag själv är från Trollhättan är jag fullt medveten om att de är totalt okunniga i Tvåstads djuraffären, vad än det handlar om gällande gnagare.

nä...d har man ju märkt juh..
kul med nån härifrån som finns i närheten av mig oxå juh!!

låta din pojkvän "sniffa in sej".

hihi...sött...

Finns säkert en uppfödare i närheten, har du kollat på hamsterföreningens hemsida?

Nä vad har dom för adress??

jo..fast där finns ju marsvin oxå och dom tål han INTE!
han svullnar upp som en hamster i hela ansiktet om han är i samma HUS som ett marsvin.. :crazy:

Squirlett--->>>
sterb041.gif
<---Wrigg

Aj tusan, hon kastar gerbil-bajar på mej!

Hoppas han är god nog åt dej *s*

Jag har hört att hamstrar inte ska vara så allergiframkallande. Synd att du bor en bit ifrån mig annars hade du kunnat få låna en hamster av mig för att testa.

ja...fast jag e i gbg rätt ofta då mina föräldrar bor där..
så långt e det inte.. ;)

Tror inte det är någon skillnad. Min pappa som egentligen inte tål päls djur känner inte av min och syrrans hamstrar :) och inte när vi skötte om några gerbiler heller :D.

ska jag...
men det blir inte förrän gerbilerna har vandrat vidare...

Tack så mycket så länge :bow: ;)

Liknande trådar

Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 712
A
Övr. Djur När jag flyttar hemifrån, först om cirka 1,5 år vill säga, är jag väldigt sugen på att skaffa mig ett eget litet husdjur! (Vem vill...
2
Svar
34
· Visningar
7 167
Senast: Septicemia
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 146
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama