Skillnad bra och dålig sadel

A

alicia89

Hej!

Liksom många andra här på forumet så är jag på jakt efter en westernsadel, min första! Det är många diskussioner om bra och dåliga sadlar men vad skiljer egentligen dem åt? Om sadeln passar hästens rygg, spelar det någon roll då? Vad jag menar är att om det är en ok passform är det mer skillnad på kvalité i läder då?

Kan man köpa en "billig" sadel som förstasadel och sedan byta upp sig efterhand eller kan det på något sätt skada hästens rygg då?

Lite vilsen, det är en ren djungel känns det som :confused:

Sv: Skillnad bra och dålig sadel

Huvudsaken är att sadeln passar hästen och dig själv. Kvalitetsbiten brukar lösa sig själv då billiga sadlar sällan har någon passform att tala om.

Man kan mycket väl börja med en begagnad sadel som kanske inte är så snygg eller utsmyckad, finns helt ok begagnade sadlar från 3-4000:- och uppåt om man har lite tur och vet vad man ska leta efter.

I vår klubb är det inte alltför sällan sadlar byter ägare, ofta tävlingsryttare som byter upp sig och säljer sin gamla sadlar till nya medlemmar...

Så mitt råd är: köp ingen billig ny, utan satsa på begagnat! Du får såmycket mer för pengarna.

Tycker att frågan är lite intressant. Vad skiljer en bra byggd sadel från en dåligt byggd sadel?

En billig sadel är gjord för att säljas, inte för att vara bra och passa häst eller ryttare. Det är billigt läder, dåligt hantverk, undermålig bom och den är inte ergonomiskt byggd eller anatomisk korrekt för att sitta bra på hästryggen. Hästen kan inte prestera och ryttaren kan inte sitta i balans. Det finns massor av orsaker till varför man ska undvika billiga sadlar. Summa sumarum, hela ridupplevelsen blir så mycket sämre med usel utrustning.

Håller med och fortsätter....

Alla billiga sadlar jag har sett har varit sneda. Dessutom sitter det ofta nitar och liknande i dom som dels kan skada hästen i sig och dels ger noll hållbarhet. Så förutom ridupplevelsen är sadeln ju ofta rent skadlig och farlig!

Att bygga en westernsadel är ett hantverk.

Inte bara kan det vara nitar, utan jag har även sett SPIKAR sticka ut på en riktigt billig sadel! Det verkar som om dom inte är gjorda för att användas utan endast tittas på! Fast det duger dom egentligen inte heller till enligt mig. Bommen är ofta sned och har olika stora anliggningsytor.

Satsa på en begagnad sadel av bra kvalitet! En som är några år gammal och skönt insutten, som kostat ca 10 000 kronor i nypris kan du få för 4000-6000 kronor.

En dårlig sadel er en der skader hesten eller ikke har det nødvendig sikkerhed for rytteren. En god sadel fungere for og samarbejder med hesten. Begge typer fåes i flere prisklasser.

Hesten er ligeglad med prismærket og med de fine detalier. Hesten er ikke ligeglad med tilpasning og om den får ondt i ryggen.

Der findes mange "papsadler" og andre billig sadler i lav prisklasser, der er slet ikke bygget ordentlig. Hvor der er skruer og buler på undersiden. Men der også findes billigere sadler som faktisk indeholder de samme bom som de almindelig kendte mærker (rigtig mange bruger Steele bom, i alle prisklasser). Man finder også en gang i mellem en skæv eller fejlfuldt sadel fra de kendte mærker.

Du kan ikke beregne efter prismærket. Man er nødt til at undersøge sadlen ordentlig og stole mere på hesten end de forskellige sadeltilpasser derude. Man skal også tænke om hvad man vil.

De billigere sadler som indeholder det samme bom har tit lavere kvalitets læder og mangler de fine detalier af de dyrere modeler. Nogle gang er mønster presset i med en stor plade, istedetfor lavet lidt ad gangen med små værktøj. Hardware kan også være af dårligere kvalitet, sådan at det skal skiftes hurtigere ud.

Man kan ikke forvente at få "sadlen for livet" ved at købe en billig sadler. Man kan måske få noget der kan fungere godt i nogle år endnu.

Med de lav priser i brugt sadler for tiden, kan det knap betale sig at købe de billigere sadler. Man finder tit både billige og ordentlig sadler i samme prisklasse. Her i Danmark, kan man for tiden få noget der er fra de kendte mærker til 5000 DKK eller mindre. Men selvom det er kendt mærke, er det ikke sikkert, at det er en god sadel, for din hest.

God held med sadeljagten.

Definiera billig.
Att sadeln är billig vid inköpstillfället är inte detsamma (enligt mig) som att sadeln är billig. Tvärtom är sadeln förj-kla dyr om den endast håller ett godtagbart skick i 1år, om ens det. Det är framför allt en väldigt dyr sadel om det visar sig att hästen får ryggskador av sadeln. Det finns många orsaker till att vissa nya westernsadlar är väldigt billiga i inköpspris.

Vill man ha en schysst westernsadel som passar så väl ryttare som häst lär man behöva lägga ut mer pengar i inköpspris, ja. Det kommer man inte ifrån. MEN! Slå ut denna engångssumma på de x antal år du faktiskt kan njuta av denna sadel så ska du se att du faktiskt går med vinst i jämförelse med om du köper en lågkvalitetssadel.

Sedan kan väl jag kanske tycka att om man köper en westernsadel så är det för att man vill ha en sadel som stöder förutsättningarna till en lyckad sits inom westernridning. Här spelar sätets bredd och storlek roll och benlängden gör även sitt. Köper man en westernsadel enbart för att den är billig och inte tar hänsyn till att den faktiskt ska passa så väl ryttarens kropp som hästens så kan man nog lika gärna rida i en dressyrsadel.

För din skull håller jag dock tummarna för att du kommer att hitta en vettig begagnad sadel passande dig och din häst.

Tips lägg pengar på en bättre märkes sadel det lönar sig i längden, dom billigare westernsadlarna vrider sig bommarna lätt på och hästen kan ta skada av det.

Man kan känna sig gänska trygg om det stå MADE IN USA.
Bommen är av bra kvalatit, antingen RALIDE, Tufflite, Wood Fiberglass, Wood Rawhide eller Wood Bullhide.
Läder är ofta av Oak Bark Tan Leather, skillnad kan ligga i The Finish, några kan se utt på skin siden att dom var nyflåd, dom finner har gott igenom en hyvel machine.
Ett Full Double Rigging är stark;
In Skirt för man titta lite närma på, dom billiga model har gjörd ringen sytt in i läder, dom bästa har en Flat Plate inkapslet mellan två läder bit som är fäst änkret i bommen, typ WADE Sadlar.

*felaktig länk borttagen /mod*

Senast ändrad av en moderator:

Är länken rätt eller är det bara jag som inte kommer rätt? Lät ju som en spännande sida att kolla in. Jag har just bytt häst och är tveksam till om sadlen ligger rätt, har iofs en sadelutprovare som sagt att den ligger bra och tränaren med, men jag funderar på om den ligger för långt fram... Den har en förmåga att kasa lite framåt därav funderingarna :confused: Funderar på en sådan padd som lyfter upp den. Får nog be herr sadelutprovare att komma o titta igen (och ta med sina lösa bommar)

Är en jäkla bra o skön sadel annars (Wild West Wade), men den måste ju passa hästen bra med o r d e n t l i g t! Jag hade satsat på en bra begagnad kvalitetssadel.

EJ EJ EJ, FÖRLÅT!!!!
www.western-saddle-guide.com

Det kan nog stämmar att din sadel vill kassa främåt, problemet med In-Skirt-Rigging är att dom ligga i 3/4 position, det innabar att sadeln hamna främ över hästens bogerna och inte bak på sadel läget där sadeln ska sitta.

Försöka den här länk:
www.buckarooleather.com go to shop produckts, ner till saddles och tryck på wade saddle bild.
Där kan du se hur dess rigging är gjörd.

Hej, kom in på rätt siden, yipeee.

Senast ändrad:

Man kan känna sig gänska trygg om det stå MADE IN USA.

Nej, det kan man slet ikke. Der laves OGSÅ værdløs dårlig sadler i USA. Det er en kæmpe misforståelse, hvis du mener at alle western sadler lavet i USA er OK i kvalitet.

Det er også det rene vanvid at tro at alle sadler købt i USA er okay kvalitet. Er ved at blive vanvittig af folk her i Danmark der reklamere med sadler, som er tydelig lavkvalitet, men siger at sadlen er god kvalitet, bare fordi de har købt den fra USA.

Man er nødt til at grundig undersøge sadler der ikke er lavet af kendte mærker, og kendte mærker kan også have fejl eller være faldet i kvalitet.

Og du kan også finde OK sadler der er lavet andre steder.

Men til andre spørgsmål, er der noget som er bare lidt ubehageligt når du prøve en sadel, skal du ikke købe den. Hvis den irritere dig eller er ubehageligt i en kort afprøvning, hvordan tror du at det bliver, når du har lagt flere timer i sadlen?

Og en bom kan være lavet af de rigtige materialer, og stadigvæk være værdløs, fordi de har bygget det forkert eller brugt lavere kvalitets materialer. Har du høj behov for dit bom (som hvis du skal ude og kaste lasso på kvæg), skal man købe en sadel der er lavet til at holde til denne arbejde og helst enten fra anerkendt sadelmager eller ved garanti til at det kan holde til denne brug.

Husk også at sikre at bommen ikke er knækket. Det var ikke ret længe siden, at vi måtte returnere en brugt sadel til sælgeren, da den vidste sig at være flækket i bommen. Bommen var en træ bom betrukket med råhud. Råhud holdt den stadigvæk rimeligt samlet, men var ikke værd at købe.

Är länken rätt eller är det bara jag som inte kommer rätt? Lät ju som en spännande sida att kolla in. Jag har just bytt häst och är tveksam till om sadlen ligger rätt, har iofs en sadelutprovare som sagt att den ligger bra och tränaren med, men jag funderar på om den ligger för långt fram...

Sadlen skal ligge sådan at starten af bommen ligger lige bag hestens skulderblade. Finde dette punkt ved at tegne en streg lige op fra hestens albue. Der er en del, specialt reining rytter, som ligger sadlen for langt frem.

Man kan normalvis mærke begyndelse af bommen (the beginning of the saddle's bars) igennem pelsen på undersiden. Har du svært, kan du gætte dig til at det er ca. der hvor der findes conchoer lidt foran sadlens horn og den hævet område under hornet (the swells).

Personlig vil vi spørge hesten om sadlen passer, og ikke kun stole på sælger og træner, ved at mærke hesten igennem for tegn på smerte. Har hesten iforvejen ondt fra en dårlig sadel, kan det være lidt svært med at udregne om smerten skyldes den nye sadel eller den forrige. Det er også meget vigtig at prøve sadlen under rytter og holde øje med hestens opførsel og de andre mulige tegn på sadelproblemer.

Read what I wrote, MADE IN USA.
A lemon kan pop upp sometimes, Monday Made Produkt, where the workman should have stayed home. Shipping a lemon overseas is an underhanded way too pon off a saddle that in the states would have been trashed, the disadvantage of privat import.
MADE IN USA means the material is usely of good qualaty, not the pressed paper shit that comes out of India.
The american manufactuers have too stand by their products, the risk of bad customer reviews and law suites will quickly put them out of buisness.

MADE IN THE USA DOES NOT MEAN A SADDLE IS ANY GOOD!

The US has no buyer laws like we have in Europe. It is always a case of buyer beware. There are a lot of really bad saddles over there.

För att få ett hum om vad som är bra och dåligt när det gäller sadlar, kan man titta på vad materialet kostar. En bra bom kostar från 300 dollar och uppåt, sedan går det åt en hel kohud av högsta kvalitet, metallbeslag av olika slag, stigbyglar m m och ett antal arbetstimmar beroende på om det är en plain sadel eller en med tooling. Så man får räkna med att en bra sadel kostar från 1500 dollar i inköp för butiken, på det tillkommer frakt, tull, butikens påslag och moms. Det innebär att med dagens dollarkurs blir det ett utpris till kund på ca 23500 kr och uppåt.
Tittar man då på en sadel som ny kostar ca 10000 kr i butik i Sverige förstår man att kvaliteten inte är särskillt hög varken på material eller arbete på en sådan sadel. Att köpa kvalitet lönar sig alltid, passformen och komforten för både häst och ryttar är också så mycket högre. Och som vanligt är det så att man får vad man betalar för men har man riktig tur, kan man hitta en bra sadel för ganska lite pengar men då gäller det att veta vad man ska leta efter.

För att få ett hum om vad som är bra och dåligt när det gäller sadlar, kan man titta på vad materialet kostar. En bra bom kostar från 300 dollar och uppåt, sedan går det åt en hel kohud av högsta kvalitet, metallbeslag av olika slag, stigbyglar m m och ett antal arbetstimmar beroende på om det är en plain sadel eller en med tooling. Så man får räkna med att en bra sadel kostar från 1500 dollar i inköp för butiken, på det tillkommer frakt, tull, butikens påslag och moms. Det innebär att med dagens dollarkurs blir det ett utpris till kund på ca 23500 kr och uppåt.
Tittar man då på en sadel som ny kostar ca 10000 kr i butik i Sverige förstår man att kvaliteten inte är särskillt hög varken på material eller arbete på en sådan sadel. Att köpa kvalitet lönar sig alltid, passformen och komforten för både häst och ryttar är också så mycket högre. Och som vanligt är det så att man får vad man betalar för men har man riktig tur, kan man hitta en bra sadel för ganska lite pengar men då gäller det att veta vad man ska leta efter.

En Steel Saddle Tree (wood-fiberglass) som dom flesta sadlar är byggd på koster $150 - $200
En RALID Saddle Tree gå för $100 + -. www.ralide.com
Vet inte vad en cow hide kosta, men dom lite dyrer sadlar ta 2 ko hide, det är så att man kan få ett jämner tjöcklik, på dom billigar sadlar kan ena skirten vara 8mm och den ändra 4-5mm.
Det finns bra sadlar att köpa från $450 - $700 från (no overseas shipping tyvär) www.raymondblevinssaddles.com
Bark Tan Oak Leather, Steal Fittings, RALIDE el Fiberglass Tree´s.

Det finns ingen som tillverka nonting med ett förlust!

Det jag skrev om gäller sadlar som jag klassificerar som kvalitetssadlar, därunder hittar man mellanklass sadlar som enligt mitt tycke inte är av så hög kvalitet. Sedan är det naturligtvis upp till var och en vad man vill satsa på. En sadel av hög kvalitet håller 30 år och mer än det, vid normal användning och om när dom sköts väl. Ser man det så, blir inte sadeln särskilt dyr i längden jämfört med en billigare sadel som kanske håller i 10 år.

Enig om betegnelse af kvalitetsadler. En bom er kun kvalitet hvis den virkelig passer på hesten. Og egne erfaring må sige at nogle af dem andre nævner som "kvalitet" finder vi meget problematisk på denne punkt. Men vi er nok også mere kræsen end mange andre ang tilpasning.

En kvalitetssadel er en sadel for livet. Er man ikke forberedt på at ofre det endnu, kan man selvfølgelig klare sig med en billigere sadel i en periode, hvis både hesten og rytteren kan trives med det. Det er et spørgsmål om hvad man vil bruge den til og hvor meget man forventer ud af det.

Desværre er det meget svært idag, da mange lavkvalitetssadler sælges brugt til priser tilsvarende til de dyre sadler. Så som køber er man nødt til at vide en del mere om hvordan at vurdere sadlens kvalitet.

Man skal også være opmærksom på at hvad mange her i Europa betegner som "kvalitetssadler" er faktisk i USA kun accepteret som middelmådig sadler. De er god nok for hygge rytter, men ikke til "rigtig" arbejde. De fleste kendte mærker er til en stor grad maskinlavet og de bedste sadler er mere håndlavet. Der kan også findes lavere kvalitets sadler der er helt eller delvist håndlavet, hvilket gøre det hele lidt mere besværlig.

Men en hurtig liste over muligt advarselstegn på en virkelig lavere kvalitets sadel (notere at jeg siger MULIGT. Der er altid undtagelser):

* Sadlen er sort. Kun meget få ordentlig sadler er sort i farve.
* Læderet er tynd, stiv, ualmindeligt ru på bagsiden, eller har andre synlig fejl
* Sadlens fenders eller andre læder del er lavet af flere lag læder syet sammen
* Dårligt eller manglende håndarbejde. Kvalitetssadler har "hand tooled" pyntninger, ikke maskinlavet embossing eller andet. Der findes kvalitetssadler som er helt uden arbejdet.
* Dårligt hardware
* Conchos er læder istedetfor sølv
* Det mest alvorligt tegn er skarp punkter eller ujævnheder på undersiden. Disse problemer kan hurtig komme til at skade hesten alvorligt.

Man skal også kigge på hvordan rigging er udbygget og på samlinger ved fendererne.

Det betyder ikke at man ikke kan finde en sadel med nogle af de tegn, som kan godt passe dig og din heste, og som kan være udmærket til hyggebrug, også i flere år. Men der er desværre mange som prøver at snyde andre.

Vi købt for nylig en lavere kvalitetssadel med vilje, som en ekstra sadel til når vi skal have andre på en af vores heste. Skal vi have part på en hest, skal de ikke ride rundt med en sadel til omkring 30000DKK. Personen vi købt fra havde købt sadlen brugt. De var oplyst om at sadlen havde kostet over 16000 DKK som ny. Havde den original køber betalt så meget, var de virkelig taget røven på, fordi den er tydelig ikke så meget værd. Men vi betalt en pris som vi mener var rimelig, brugt en del arbejde på at istandsætte sadlen, og er godt tilfreds på hvordan den ligger på hesten. Imodsætning til mange af de dyrere sadler som vi haft i hændere, er bommen meget lige, hvilken tillader hesten bedre at bruge sin ryg. Selvom den er bygget i roper stil, kunne vi ikke drømme om at forsøge at fange kvæg med den. Men den er fint til det vi ledt efter.

Så man skal bare vide lidt om hvad man køber. Man kan finde meget på nettet, hvis sadlen har en mærke.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, jag hjälper min granne med sin ridtravare som hon inte har haft tid till på länge. Sadel som används till hästen ligger inte bra på...
Svar
4
· Visningar
1 038
Senast: Jerseyite
·
Utrustning Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 698
Senast: Sibylla
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka