Skilja sto från föl nattetid - hur fodra stoet?

Tabitha

Trådstartare
Mitt sto med 8-månaders stoföl vid sidan har tappat enormt mycket i hull under sensommaren och lägger inte på sig trots mycket mat. Enligt min vet är hon en "mjölkko" som ger allt man stoppar i henne till fölet. Av fölets hull att döma stämmer det nog rätt bra också, då hon är "rund och go". :crazy: Så nu skall jag alltså börja dela på dem på nätterna, men då uppstår frågan - hur skall jag bäst trappa ned på stoets kraftfoder (för att förhindra att juvren sprängs under natten) utan att samtidigt göra så hon magrar ännu mer? Fölet diar ju fortfarande när de går i hagen från c:a 7.30 - 21. Stoet får i princip fri tillgång till hö (hon äter inte upp det hon får) och just nu 4 kg Hippo Grow Alfa och 3-4 kg lusern fördelat på 4 mål. Skall jag ta bort/minska eller omfördela så hon får kraftfoder bara morgon/tidig em men inte kväll, eller vad? Tacksam för tips!

PS! La tråden på Avel, men kom på att den kanske passar bättre på Foder? Snälla moderator flytta den i så fall!

Sv: Skilja sto från föl nattetid - hur fodra stoet?

Det är nog inte möjligt att lyckas både att hålla kvar hennes hull och hålla igen på fodret. Jag hade nog valt att "offra" stoets hull i några veckor och dra ner på kraftfodret ordentligt. Fölungen är ju redan 8 månader så den behöver inte mjölken längre. SÅ jag hade nog gjort en relativt snabb avvänjning, för att sina stoet. SEN hade jag börjat fodra på stoet ordentligt igen.

Men då menar du att du hade särat på dem även dagtid alltså? För jag tänkte låta mina gå tillsammans på dagarna till en början. Men det kanske är bättre att dela av hagen och låta dem gå avskilda även dagtid för att få henne att sina snabbt? Stoet har inte så mycket hull kvar att offra tyvärr :crazy:, så det känns ju lite jobbigt att ta bort maten för henne så länge fölet diar halva dygnet. Hur mycket kraftfoder vågar jag ge då, tro? Skall jag ta bort lusernen också? Och efter att man delat på dem helt - hur lång tid brukar man behöva vänta innan man släpper ihop dem igen? Och hur snabbt vågar jag börja fodra på stoet ordentligt igen? Mitt andra sto (halvblod) har alltid vant av sina fölungar själv och inte magrat det minsta under diperioden - jag inser nu att det var rena lyxen!

Jag snabbavvande ett föl förra året, han var knappt 4 månader och hans mamma skulle få en äggstockstumör bortopererad (bild på tumören, för den som inte är känslig...). Jag delade dem nattetid i ungefär en vecka, sen delade jag dem helt ett par dagar före operationen.

Jag hade börjat fodra på henne så snart hon inte längre är sprängfylld i juvret, dvs när man märker att mjölkproduktionen avtagit.

Tack för svar! Men hur bör man göra med kraftfodret till dess att man delat på dem helt, enligt dig? Nu går de ju tillsammans hela dagarna och fölungen diar en del då - känns inte som att jag vill ta bort kraftfodret helt förrän hon slutar dia helt?

Minska lite på det då.
Jag tror egentligen inte att det gör så jättestor skillnad....

Jag fick vänja av nattetid när min fölunge var 5 månad pga samma orsak, men fick rekommendationer att fortsätta fodra på som vanligt eftersom de gick tillsammans dagtid. De första dagarna var lite griniga från bådas sida, men sedan sinade juvret snabbt.

Liknande trådar

Avel Kan man påverka fölets vikt på något sätt? Nyfödd och ganska tunnt stoföl. Mamman är välgödd och ger bra med di. Fölet är piggt i...
Svar
7
· Visningar
1 672
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 632
Senast: totinonna
·
Foder & Strö Ja det finns väl hundra sådana här trådar och jag är, om jag får säga det själv, rätt bra på foder men nu när jag inte har analys på...
2
Svar
37
· Visningar
8 637
Senast: Korven
·
Avel Mitt sto har börjat falla ur lite de sista dagarna troligtvis på grund av att hon har varit lite stressad när det blev lite omflyttning...
2
Svar
26
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka