Tabitha
Trådstartare
Mitt sto med 8-månaders stoföl vid sidan har tappat enormt mycket i hull under sensommaren och lägger inte på sig trots mycket mat. Enligt min vet är hon en "mjölkko" som ger allt man stoppar i henne till fölet. Av fölets hull att döma stämmer det nog rätt bra också, då hon är "rund och go". Så nu skall jag alltså börja dela på dem på nätterna, men då uppstår frågan - hur skall jag bäst trappa ned på stoets kraftfoder (för att förhindra att juvren sprängs under natten) utan att samtidigt göra så hon magrar ännu mer? Fölet diar ju fortfarande när de går i hagen från c:a 7.30 - 21. Stoet får i princip fri tillgång till hö (hon äter inte upp det hon får) och just nu 4 kg Hippo Grow Alfa och 3-4 kg lusern fördelat på 4 mål. Skall jag ta bort/minska eller omfördela så hon får kraftfoder bara morgon/tidig em men inte kväll, eller vad? Tacksam för tips!
PS! La tråden på Avel, men kom på att den kanske passar bättre på Foder? Snälla moderator flytta den i så fall!
PS! La tråden på Avel, men kom på att den kanske passar bättre på Foder? Snälla moderator flytta den i så fall!