Skiftjobbare - hur löser ni det med hundvakt?

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag bor ensam och jobbar skift vilket innebär att jag är borta 6-15, 7-16, 14-23 eller 22-07. Hittills har jag löst det genom att ha en rastahunden-ansluten hundrastare som går hem och rastar henne lämpliga tider oavsett skift. Nätterna är hon ensam utan problem. Hundvaktslösningen har känts jättebra då det varit ett företag med ansvarsförsäkring och nyckelkvitton. Jag är skeptisk till att skaffa en privat hundvakt just pga avsaknaden av detta. Tyvärr slutar min hundvakt med sin verksamhet from 1 juni vilket innebär att jag står utan lösning.:cry:

Hur ska jag göra? Jag vill inte att någon okänd privatperson ska ha tillgång till min bostad. Jag vill helst inte heller lämna bort hunden till någon jag inte känner, vem vet vad som händer? Ansvarsfrågorna om hon kommer lös osv känns inte jätteroliga, och här har jag hört att hundar stjäls och säljs vidare...

Hurfasen ska man lösa det nu? Hur gör andra?
Det har funkat så bra hittills och både jag och hunden har varit nöjda. Jag vill inte göra mig av med hunden, men jag har ingen familj eller släkt här som jag kan ta hjälp av. Vänner har redan hjälpt mig tillräckligt, och ingen har ju möljlighet att ha hund på vardagar då de jobbar själva...
Mitt jobb är heller inte ett sådant där hunden kan vara med, och att åka hem och rasta henne själv är sällan möjligt.

Sv: Skiftjobbare - hur löser ni det med hundvakt?

Du får komma över obehaget och skaffa en dagmatte. Det finns gott om vettiga människor som ställer upp som sådana.

Vill du inte ha dagmatte, inte släppa in en främling hemma, inte känner någon som kan hjälpa dig, inte lämna bort hunden, inte lämna hunden själv, inte kan ta med hunden, inte kan komma ifrån och rasta - ja då får du omplacera eller avliva alt. byta jobb. Vad återstår?

Finns det någon del av din bostad som du kan låsa och låta hunden vara i den andra delen, den som hundrastaren kan låsa upp?
Tex farstu/groventre*?

kl*

jag har varit hundrastare många vändor och som hundrastare så tar man hunden och går, hunden vill ut och jag vill ut.
har varit till främlingar och varit till vänner och bekanta. Du kan ju själv skriva kontrakt med din hundrastare om vad som gäller.

Jag kan anställa dig, vi bor i samma stad ;) Om du känner någon som är intresserad av att vara hundvakt/-rastare så får du gärna PM:a. Men det kräver ju att det är nån som kan stå ut med mina udda arbetstider...

Men hur ser sådana kontrakt ut? Är de ens juridiskt bindande? Som ägare har man ju totalt ansvar. Om min hund är lös och biter någon annan hund är ju jag ansvarig trots att jag varit på jobbet och inte ens varit där...

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 027
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 223
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 887
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2