Skiftande ts hösilage!

S

Sax!

hur ska man göra när det är olika ts på hösilaget.
Hösilaget kommer från samma fält men det hann att regna liiite granna på sista partiet så det är lite blötare.
enligt analys är det 56% ts.
smrp 25
MJ 5,6

Min häst får exempelvis 18 kg hösilage om dagen oavsett hur "blött" eller "torrt" det är. När det är torrt orkar han inte alltid äta upp det, men gör det för det mesta.

Andra i stallet ger mer när det är blött och mindre när det är torrt.

Rätta mig om jag har fel men bör inte innehållet vara det samma oavsett hur blött eller torrt det är?? smrp och MJ menar jag...
*helt förvirrad och hoppas att det klarnar tills imorgon!*
 
Sv: Skiftande ts hösilage!

det beror ju på om man kollar på kg/ts eller på kg/foder. det är ju mer vatten i ett hösilage med ts på 56% än i ett på 65%. alltså är det mer vatten i ett kg "blött" hösilage än vad det är i ett kg som är torrare. hoppas du förstår hur jag menar
 
Sv: Skiftande ts hösilage!

om man ser till MJ och smrp då?

ex: vårt hösilage innehåller 5,6 MJ och 27 smrp (skrev 25 men det ska vara 27 per kg foder.

När det är blött ligger ts på 56% = ovanstående värden.
När det är torrt kanske det ligger på 75% ts. Ca 20% torrare.

Blir då MJ 5,6*20%=6,72 ? /kg foder
och smrp 27*20%= 32,4 /kg foder

:confused: Tänker jag rätt?
 
Sv: Skiftande ts hösilage!

Nej inte riktigt. Det är rätt att näringsvärdet per kg torrsubstans är detsamma i samma höparti. Men det skiljer sig per kg foder pga olika ts. Ju mer vatten det innehåller desto mindre näring per kg foder.

Dela näringsvärdet med ts dvs:
5,6
56
så får du MJ per procent(=0,1). Ta det sedan gånger det "torra värdet".
0,1*75=7,5
så får du MJ per kg foder i det torra hösilaget.
 
Sv: Skiftande ts hösilage!

:idea: aha! det är klart att det är så!

På 18 kg blött hösilage ligger hästen på ca 101 i MJ
På 14 kg torrt hösilage blir det ca 105 MJ.

Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 551
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 882
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 453
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp