Skidglasögon

vilse

Trådstartare
Jag har världens största i-landsproblem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Ska på min första skidresa, och tänkte då köpa egna skidglasögon för att vara säker på att de sitter bra :)
Problemet då... Jag har glasögon till vardags som jag inte kan vara utan. Linser är inte aktuellt.
Har varit på stadium och någon annan butik, men hittat inget bra. De modeller som ska sitta bra när man har vanliga glasögon är det aldrig någon som har hemma....

Så, allvetande buke, var hittar man skidglasögon - som sitter bra utanför de vanliga glasögonen?!?

Och några andra tips på vad man ska tänka på när man köper skidglasögon?

Har du aldrig varit på skidresa innan tycker jag att det är överkurs med riktiga skidglasögon. Ta med dig ett par vanliga solglasögon som du har på sommaren så funkar de riktigt bra också.

Jag håller inte med @Ramona. Även om det är din första resa är skidglasögon riktigt skönt för att skydda mot väder och vind.
Kolla in Xxl, de brukar ha en hel del modeller. Annars rekommenderar jag en välsorterad optikerbutik, tex Synsam.

Jag har också glasögon och har skidglasögon som passar utanpå MEN det är bedrövligt ändå så även om du skriver att linser inte är ett alternativ så är det vad jag skulle säga är lösningen.
Har inte haft linser i hela mitt liv och vill inte ha men fixade det till förra årets skidresa efter enorm frustration året innan. Det var en befrielse, vid skidåkningen. Satte i dom precis innan jag gav mig ut och tog ur direkt när jag kom in, avskyr linser annars.

Antagligen därför det är svårt att hitta i butik också. Välsorterade brukar ha några men inte säkert de passar ändå beroende på hur glasögonen ser ut och ansiktsform, i kombo.

De butiker som har bäst utbud är i regel de som finns på skidorterna.
När och var ska du åka?
Lite senare på säsongen är det oftast inte så kallt att man behöver skidglasögon, utan snarare solglasögon.
Mitt råd är alltså att avvakta med inköp och ta med dig dina vanliga solglasögon.

En gång glömde jag mina linser på skidresa, och fick åka med glasögon under skidglasögonen. Det var inte planerat för och inte utprovat, men det funkade utmärkt, skidglasögonen är ju stora så kan tänka mig att det bara är väldigt udda/stora glasögon man INTE skulle kunna ha under. Kan inte tänka mig att det behövs särskilda goggles för det.

Jag håller inte med @Ramona. Även om det är din första resa är skidglasögon riktigt skönt för att skydda mot väder och vind.
Kolla in Xxl, de brukar ha en hel del modeller. Annars rekommenderar jag en välsorterad optikerbutik, tex Synsam.
Optikerbutik - säljer de skidglasögon?! Har jag aldrig sett...

De butiker som har bäst utbud är i regel de som finns på skidorterna.
När och var ska du åka?
Lite senare på säsongen är det oftast inte så kallt att man behöver skidglasögon, utan snarare solglasögon.
Mitt råd är alltså att avvakta med inköp och ta med dig dina vanliga solglasögon.
åker v10 till branäs.
Solglasögon kanske fungerar då? Hmm.. Skulle ju klart underlätta en hel del, även om jag inte äger några sådana heller.... ;)

En gång glömde jag mina linser på skidresa, och fick åka med glasögon under skidglasögonen. Det var inte planerat för och inte utprovat, men det funkade utmärkt, skidglasögonen är ju stora så kan tänka mig att det bara är väldigt udda/stora glasögon man INTE skulle kunna ha under. Kan inte tänka mig att det behövs särskilda goggles för det.
Har varit och provat på stadium, och jag tycker det trycker väldigt mycket. Och då har jag ändå väldigt små glasögon :p

åker v10 till branäs.
Solglasögon kanske fungerar då? Hmm.. Skulle ju klart underlätta en hel del, även om jag inte äger några sådana heller.... ;)
Men alltså, kan du åka skidor ens en gång?
Jag kan inte tänka mig att det ens blåser så mycket i Branäs att du behöver skidglasögon. Det är ju en annan femma om du ska upp i fjällen och högt upp, men det ska du ju inte.

Hur mycket kommer du att åka på en dag tror du? Jag hade inte köpt ett par goggles ifall jag inte visste om jag ens gillar att åka skidor sådär mycket. Ett par bra goggles kostar ändå en del. Ingen idé att köpa billiga för glaset är så kasst i de där billiga.

Håller verkligen inte med. När jag köpte mina, som är anpassade till glasögon, så fick jag testa hur många som helst innan det fanns några som satt ok. Det var i butik i stor skidort i USA. Och jag har verkligen inte några konstigt stora glasögon eller så.

Jag kan inte tänka mig att det ens blåser så mycket i Branäs att du behöver skidglasögon. Det är ju en annan femma om du ska upp i fjällen och högt upp, men det ska du ju inte.

Hur mycket kommer du att åka på en dag tror du? Jag hade inte köpt ett par goggles ifall jag inte visste om jag ens gillar att åka skidor sådär mycket. Ett par bra goggles kostar ändå en del. Ingen idé att köpa billiga för glaset är så kasst i de där billiga.
Jag har aldrig stått på ett par skidor - så nej, jag kan väl inte säga att jag kan åka direkt... ;)

Jag vet inte ens om det behövs glasögon? Tycker bara att det är något man ser på "alla" bilder, samt att de frågade när vi bokade utrustningen... Så jag tog helt enkelt bara för givet att det var något som man hade för att det underlättade oavsätt vilken nivå man var på?

Jag har aldrig stått på ett par skidor - så nej, jag kan väl inte säga att jag kan åka direkt... ;)

Jag vet inte ens om det behövs glasögon? Tycker bara att det är något man ser på "alla" bilder, samt att de frågade när vi bokade utrustningen... Så jag tog helt enkelt bara för givet att det var något som man hade för att det underlättade oavsätt vilken nivå man var på?
Så fort kommer du inte åka att det blir drag i ögonen. Ska du ta lektioner eller tänker du att du kommer lära dig själv? Tar du lektioner kommer du kanske i slutet på veckan behöva goggles ifall du är ihärdig, men annars är det ingen större fara. Ha vanliga solglasögon du och strunta i goggles tills du faktiskt behöver dem.

Det är lite som att köpa dyra Ariat-stövlar när du ska åka iväg på islandstur liksom. Köp när du behöver dem istället!

Jag har världens största i-landsproblem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Ska på min första skidresa, och tänkte då köpa egna skidglasögon för att vara säker på att de sitter bra :)
Problemet då... Jag har glasögon till vardags som jag inte kan vara utan. Linser är inte aktuellt.
Har varit på stadium och någon annan butik, men hittat inget bra. De modeller som ska sitta bra när man har vanliga glasögon är det aldrig någon som har hemma....

Så, allvetande buke, var hittar man skidglasögon - som sitter bra utanför de vanliga glasögonen?!?

Och några andra tips på vad man ska tänka på när man köper skidglasögon?

Synsam och sportoptik kan slipa diverse olika glas, med eller utan solglas. Det är om du vill lägga ned lite pengar och få ett par specialslipade. Skulle inte satsa på riktiga googles om du inte har skidåkning som återkommande hobby, utan med ett par större solglas som sitter bra.

Om du inte vill det så skulle jag ändå höra med dem om de kan tipsa som något märke med skidglasögon, ifall du vill köpa.

Jag kan inte heller ha linser (förbjuden av min ögonläkare), och måste alltid använda glasögon för att inte gå in i saker. Så jag har satsat på lite dyrare bågar med slipade glas som sitter ordentligt vid ridning/träning/etc.

Så fort kommer du inte åka att det blir drag i ögonen. Ska du ta lektioner eller tänker du att du kommer lära dig själv? Tar du lektioner kommer du kanske i slutet på veckan behöva goggles ifall du är ihärdig, men annars är det ingen större fara. Ha vanliga solglasögon du och strunta i goggles tills du faktiskt behöver dem.

Det är lite som att köpa dyra Ariat-stövlar när du ska åka iväg på islandstur liksom. Köp när du behöver dem istället!
Kommer ta lektioner, men har småbarn med mig, så jag räknar inte med att bli något proffs under denna veckan.

Men skönt att slippa stressa efter glasögon. Det har stört jullugnet mycket innan :p

Kör på vanliga solglasögon om du har det? Alltså har du aldrig åkt behöver du inte goggles. Men är det soligt så måste du ha några solglasögon i alla fall, det blir jätteljus med snön.

Håller inte med!! Har tillbringat många kvällar i flottsbro i huddinge, bra mkt mindre alpint än branäs, och gud vad skönt det är med skidglasögon vid lite vind eller nederbörd, speciellt om man är frusen! tror nog att så är fallet även i barnbacken + begränsad fart?

Jag kanske hade tur med mina att de passade bra :cool: Men föredrar linser oavsett! (Förutom när man åker så snabbt att det drar in lite luft trots allt, och det blir så torrt vid ögat att man råkar blinka ur linsen, och måste stanna i kanten av en svart backe och försöka få in en torr, halvfrusen lins :rage: )

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
615
Senast: Åsa A
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
800
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar