Skicka sitt sto till Tyskland?

theJohanna

Trådstartare
Jag surfar omkring här ganska mycket och ser på flera ställen att det skickas PM fram och tillbaka om hur man gör när man skickar sitt sto för insemination till Tyskland, sluta med det och berätta för oss alla informations törstiga här istället.

Så hur går det till när man skickar iväg sitt sto för insemination i Tyskland?
Pass? Veterinär koll innan? Vad kostar det? hur blir det med avkomman? Livmodersimport? är det värt det? osv.

Snälla dela med er av er erfaranhet i denna tråd!!!

All information uppskattas!! :D

Sv: Skicka sitt sto till Tyskland?

Läs forumreglerna så ser du varför det PM:as och inte skrivs ut.

Jag har läst forumsreglerna flera gånger och kan inte se något fel med att disskutera avel utomlands... nej det handlar inte om en specifik hingst men det handlar ju om avel. man behöver inte nämna några stuterier utan man kan prata mer generellt om det..

Det folk brukar vilja ha svar på är priser och kontakter, det är det jag har pm:at till några eftersom det ej är tillåtet här.

Annars ska man ha ett friskhetsintyg innan stoet åker och man ska ha passet med sig på resan, sedan är det bara att lasta in stoet och köra ner till tänkt station i Tyskland. Samma sak gäller med friskhetsintyg på hemvägen. Har du hästen i ekonomisk verksamhet ska du eller någon som är med på resan vara registrerad som transportör med allt vad det innebär dvs om du man kör ner hästen själv.

Avkomman blir en livmodersimport.

Priser svarar jag ej på här med risk för radering av tråden.

Om det är värt det är upp till var och en, men vill man använda en hingst som inte finns här och/eller som inte fungerar på transport så tycker jag att det är värt det.

:D tack, kan du jämföra generellt med att betäcka i Sverige/tyskland om det har blivit samma priser, dyrare eller billigare. Hämtar du hem dina ston efter inseminationen eller låter du dem stå kvar i t.ex tyskland?
kör du själv eller ställer du stona på en lastbil??

kan du jämföra generellt med att betäcka i Sverige/tyskland om det har blivit samma priser, dyrare eller billigare.

Jag upplever att det generellt ar nagot billigare att betacka i Tyskland jamfort med Sverige. Storsta skillnaden ar de lagre veterinarkostnaderna, sedan beror det givetvis pa vilken hingst du valjer, var stoet ar uppstallad osv.

mmmm... är så sugen på Cornet Obolensky, om man skulle betäcka med honom utomlands får avkomman gröna papper i Sverige då eller hur gör man???

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 291
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 229
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III