Skicka sadel med bussgods med efterkrav!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 6 982
C

cerrox

Är det någon som har gjort det? Hur gör man det & vad kostar det? Kontaktar man bussterminalen då eller? Sedan skickas den då med buss & så får köparen betala den & hämta ut den på posten eller? Tell me ni som har gjort detta, har nämligen aldrig vart med om det. :p

Sv: Skicka sadel med bussgods med efterkrav!

www.bussgods.se för att kolla taxan, varierar från län till län.

En sadel kostar mellan 150-200:- att skicka.
Efterkravstjänsten kostar 69:- om beloppet är under 3000:-

Man löser ut hos sitt bussgodsombud, det funkar som postförskott.

Aha tack för sidan & svar! :bow: :banana:

Jag fick min sadel skickad från Stockholmsområdet ner till Malmö med efterkrav. Det gick på 450 kr. Men det är smidigt att man kan betala när man hämtar paketet och slipper skicka stora summor pengar i förskott. Fördelen med bussgods jämfört med postens postförskott är att avsändaren (den som ska ha pengarna) behöver inte ha nåt speciellt bank- eller postgirokonto. Det går bra med vanligt sparbankskonto. Lycka till!

jag hakar på denna tråden..
jag ska skicka en sele med bussgods,å trög som ja e fatta jag nada av det som stod ovan..
När jag lämnar in kartongen på bussterminalen. Betalar jag frakten då? Även om jag vill att köparen ska stå för det? Å pengarna för selen,hur får man dem? Betalar köparen är denne hämtar ut och sedan skicka bussgodsföretaget pengarna till mig då elle?
(Vet,jag e rörig):confused:

Jag har sålt resp köpt sadlar flera gånger via Bussgods. Det brukar fungera väldigt bra.

1. Ber om ursäkt om det jag skriver nu redan är klart: Kolla på www.bussgods.se att du kan lämna in bussgods på din bussterminal. Den tjänsten finns inte på alla orter.

2. Du betalar frakten när du lämnar in paketet.

3. Om köparen ska betala för selen när h*n hämtar ut den så kan du välja efterkrav. Det innebär som skrevs ovan och som står på hemsidan att köparen måste betala för att lösa ut paketet.

4. När du fyller i adresslappen så fyller du också i hur mycket köparen ska betala för att få ut paketet. Säg att selen kostar 1000 kr och frakt+efterkravsavgift 200 kr och köparen ska betala rubbet. Då fyller du i att köparen ska lösa ut paketet för 1200 kr.

5. Pengarna får du via Bussgods på en plusgiroavi (fd postgiro). Det kan ta 1-2 veckor innan du får den. Avin kan du lösa in hos Svensk Kassaservice mot avgift eller på din bank om du sätter in pengarna på ditt bankkonto direkt. Då slipper du avgift hos banken. Jag tror att man ska kunna få pengarna till sitt bankkonto direkt från Bussgods, men det har inte fungerat så för mig.

5. Pengarna får du via Bussgods på en plusgiroavi (fd postgiro). Det kan ta 1-2 veckor innan du får den. Avin kan du lösa in hos Svensk Kassaservice mot avgift eller på din bank om du sätter in pengarna på ditt bankkonto direkt. Då slipper du avgift hos banken. Jag tror att man ska kunna få pengarna till sitt bankkonto direkt från Bussgods, men det har inte fungerat så för mig.
Jag gav mitt kontonr till våran bussgodsterminal & bara ett par dagar efter att sadeln nått köparen & den hade hämtat ut den så fanns pengarna på mitt konto. Väldigt smidigt, kostar inget x-tra heller! Förstår inte varför det inte har fungerat för dej?

Jag vet inte. Kanske beror på vilken bank och typ av konto man har. Eller så gjorde jag fel när jag lämnade in godset.

Tack så mycket för svaret. Nu kanske korkade jag vågar skicka iväg selen..

Vet att tråden är väldigt gammal men testar ändå..
Om jag vill att personen som ska köpa min sadel betalar innan jag skickar den då? Går det bra att hon bara betalar frakten när hon hämtar ut den då?
Så att jag bara fyller i den summan då? För det är så att jag behöver pengarna akut. Det är därför jag säljer den. Om hon går med på detta men det tror jag för hon vet att jag vill ha pengarna fort.

Nej, den som lämnar in sadeln måste betala frakten. Alltså måste hon isåfall betala dig först så du kan betala när du lämnar den hos bussgods.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
901
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
23 415
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka