Skicka en tanke till oss

G

glimmie

för snart ska vi in och ta röntgenplåtar och blodprov på Virre med känsliga magen.
Han blev sjuk i torsdags, vi var in i fredags och fick antibiotika samt flytande magmedicin, men han är ännu inte bättre.
Han har haft dessa problem förr men då har medicineringen jämt hjälpt så nu är det på tiden att göra en grundlig utredning och gå till botten med detta.

Så snälla tänk på oss idag, och håll tummen för att det inte är något allvarligt, då vet jag allvarligt talat inte vad jag tar mig till :cry:

Sv: Skicka en tanke till oss

:(
Tänker på er och håller tummarna!
Hoppas att de kommer fram till att det är något som går att behandla.

Tack så mycket båda två, vad gulliga ni är ! Det syndes inget på plåtarna iallafall, förhoppningsvis får vi svaret på blodprovet imorgon. Skulle nästan kännas bättre om man FICK ett svar, istället för att gå och vara ovis.
Han har ätit lite diet-mat nu, det kändes jätte skönt, och inte kräkts heller. Jätte duktig var han hela dagen, men det var ganska vilda protester när dom skulle ta röntgen-bild på magen med han liggandes på rygg :crazy:

Vad har symptomen varit tidigare? Vad har ni försökt för behandling?

Idag fick vi provsvaren, och alla värden (njurar, lever, sköldkörtel osv.) var normala utom ett, han har ett förhöjt värde av en speciell blodkropp. Samma celltyp som min andra katt har förhöjda värden av så antagligen hänger det ihop (han är farbror tilld en andra katten)

Nu har vi bestämt att han få gå klart på antibiotikan, om han inte blir bra så får vi en remiss till ett sjursjukhus där dom går in i tarmarna och kollar samt tar vävnadsprover därifrån för att veta helt säkert att han har sjukdomen som hänger ihop med blodkropparnas förhöjda värden (komplicerat-jag vet)

Dom symtomen han haft förr är ungefär densamma, kräkningar och matvägring, men den här gången var det extremt. Andra gånger har det hjälpt med medicinen omgående, så däför satte vi in behandling fort som attan denna gång.
Det är alltså antibiotika och en magmedicin..vad heter den nu då..en vit sörja som luktar som pencillin typ.

Idag har han ätit lite, då var det glädjedans här hemma, och han har inte kräkts sen i söndags.
Han verkar (Peppar Peppar) vara på bättringsvägen vilket är otroligt skönt ! Tumhållandet verkar ha hjälpt ;)

Har vetten kollat, kanske han har magsår eller magkatarr..
Min kisse hade blödande magsår efter flera år av kräkningar,...Vetten hittade inget fel förrän han gick ner med en kamera i magen efter det att kissen spytt blod...
Äter idag en svag dos kortison, å är en frisk kisse...

Intressant inlägg, veterinären konstarerade magkatarr, men att det antagligen låg något annat bakom dom ständiga kräkningarna. Ska faktiskt prova kortison om inte antibiotikan hjälper, eftersom att kortisonet håller bukt på blodkropparna som är för många. Ska verkligen gå vidare med detta om han inte blir helt bra.

Vad har ni provat för foder? Allergier, tex mot gluten, kan ge kräkningar och efter ett tag magkatarr eller inflammationer i slemhinnan.

Tills nu har han gått på James Wellbeloved, men i den akuta fasen har han fått RC Intestinal (veterinary Diet) vilket även veterinären rekommenderade att vi fortsätter med.

Torrfoder eller blötvarianten?
Jag vet att veterinärer i 99% av fallen rekommenderar foder de själva säljer, men det är inte alltid rätt ändå. Min hankatt är lätt överkänslig mot torrfoder. Kräktes i perioder, ibland bara någon gång i veckan, ibland flera gånger om dagen. Efter ett par månader med bara blötfoder utan spannmål avtog kräkningarna, och nu kräks han bara vid foderbyten. Då hade jag provat alla sorter vet. rekommenderade, och de flesta som marknadsfördes "till känsliga katter". Fler än jag har upplevt samma effekter, så det är inte ett ovanligt undantag.
Av de sorter jag sett på svenska marknaden innehåller de allra flesta vete, vilket många katter inte tål (helt naturligt, vem har sett en fri katt äta spannmål istället för kött??)

Vad intressant, vilket foder ger du då? Det värsta med kräsna Virre är att han inte så gärna äter blötmat, han tycker nog det är ganska äckligt. Inte fick vi i honom torsk etc heller.
Men av hårdmatsvarianterna, finns det någon utan spannmål då?

Min kisse som heter Virus men kallas faktiskt Virre ibland....Fick under en lång period kokt fisk, för det skulle vara skonsamt för magen...Men det var nog det som skapade hans magproblem, idag kan han tåla små mängder fisk..men får han kattmyntagodis då spyr han på direkten, vilket är märkligt...Han äter annars vanlig blötmat helst då Pussi med kött i gele..

Min var en inbiten torrfoderätare, det var en kamp att få honom att börja äta burkmaten :( Man såg effekt ganska fort, efter någon månad blev pälsen ännu bättre än den var innan, och som sagt slutade kräkningarna helt efter några månader. Vanliga Mjau på ica funkar jättebra, det är ett bra mycket bättre foder än även de "dyra, fina" torrfodren. Om du läser tråden om kattmatstillverkarnas löften så kan du se att Mandalaki har samma erfarenheter som jag med risig mage och foder.

Min har inte slutat kräkas helt. Men uppskattningsvis 3/4 av kräkningarna försvann när torrfodret gjorde det.

Nu kräks han bara när han varit jättehungrig och därför ätit för fort. Då kan han kräkas 2-3 gånger på 1-1,5 dygn - det är som om han har svårt att få tillbaka balansen i magen efter första gången. Men efter det kräks han inte på 3-4 veckor.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Tass
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 578
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder... Hur vet man om man gör rätt eller fel? Vissa säger att jag är stark som tar beslut och vissa säger att jag gör...
Svar
16
· Visningar
2 376
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama